هنگام تعدیل نیرو چه باید کرد؟ نکاتی برای یافتن شغل جدید
- 02 اردیبهشت 1402
- رشد و توسعه فردی
از دست دادن شغل یک تجربه بد و طاقت فرسا است؛ زیرا شایستگی شما زیر سوال میرود و امنیت مالیتان را از دست میدهید. اگر تعدیل نیرو شدهاید؛ حتماً در حال تجربه یک احساس استرسزا هستید زیرا به احتمال زیاد شما هیچ تقصیری نداشتهاید.
اما جالب است بدانید کاری که شما در هنگام تعدیل نیرو انجام میدهید؛ آینده شغلیتان را رقم میزند. هر چند این قضیه ممکن است در نگاه اول یک شکست باشد؛ اما شما میتوانید از آن برای رشد شخصی و حرفهای خود استفاده نمایید. با شبکه مترجمین راستین در این گفتار همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بدانید.
تعدیل نیرو به چه معناست؟
وقتی تعدیل نیرو میشوید، شغل خود را از دست میدهید؛ چون یا کارفرمایتان توانایی پرداخت پول به شما را ندارد یا دیگر نمیخواهد از خدماتتان استفاده نماید. در حقیقت شما به این دلیل تعدیل نیرو نمیشوید که کار اشتباهی انجام دادهاید. به همین دلیل است که اخراج شدن با تعدیل نیرو تفاوت دارد. معمولاً افراد به دلیل عملکرد نامناسب، یا نافرمانی یا غیبت اخراج میشوند.
شرکتها معمولاً به دلیل تغییر ساختار، عوض شدن ماهیت بازار یا مدیریت عوامل اقتصادی مانند رکود، پرسنل خود را تعدیل میکنند. در این صورت صرف نظر از عواملی که باعث تعدیل شما شدهاند؛ ممکن است مستحق دریافت غرامتهایی مانند مزایای بیکاری، یارانههای خدمات بهداشتی و پاداش پایان خدمت باشید.
کارفرمای شما میتواند در صورت تغییر شرایطی که باعث تعدیلتان شدهاند؛ شما را مجدداً به کار دعوت کند اما از نظر قانونی ملزم به انجام این کار نیست.
آیا می توان کسی را بدون اخطار از کار برکنار نمود؟
بله ممکن است شخصی بدون اخطار اخراج شود. بسیاری از موقعیتهای شغلی در این زمینه آسیب پذیر هستند؛ کارهای فریلنسری از این نوع است که در قراردادهای آنها هیچ الزامی برای اطلاع رسانی در این زمینه در نظر گرفته نشده است. بسیاری از شرکتها براساس برداشت خود از قانون تبعیت میکنند؛ به همین دلیل ممکن است فرد را در هر زمان و به هر دلیلی اخراج کنند (البته تا زمانیکه این کار غیرقانونی نباشد).
اما تعدیل نیرو به موقعیت شغلی و مکان محل فعالیت شما بستگی دارد. اگر برای شرکتی کار میکنید که معیارهای قانون تعدیل را رعایت میکند و شغل خود را به دلیل تعطیلی کارخانه یا تعدیل گسترده نیرو از دست دادهاید؛ کارفرمای شما باید حداقل از 60 روز قبل به شما اخطار دهد.
در هنگام تعدیل نیرو باید چه چیزهایی از کارفرمای خود بخواهید؟
شما برای اطمینان از دریافت تمام مزایایی که مستحق آنها هستید بایستی سوالات زیر را در هنگام تعدیل نیرو از کارفرمای خود بپرسید؛ در این صورت بهتر میتوانید برای آینده خود تصمیم بگیرید.
- چه زمانی میتوانم انتظار دریافت آخرین چک حقوق خود را داشته باشم؟
- آیا برای مرخصیهای با حقوقی که استفاده نکردهام یا مرخصیهای استعلاجیام، غرامت دریافت میکنم؟
- آیا میتوانم انتظار دریافت پاداش پایان خدمت را داشته باشم؟
- برای طرح بازنشستگیام چه اتفاقی خواهد افتاد؟
- آیا بعد از قطع همکاری، پوشش بیمه درمانی خواهم داشت؟
- آیا مرا به جایی ارجاع میدهید؟
- آیا میتوانم نسخهای از عملکرد کاری خود را دریافت کنم؟
- تا چه مدت میتوانم به پروژههایی که روی آنها کار میکنم، دسترسی داشته باشم؟
حتما بخوانيد: نکات کاربردی برای بهبود تمرکز و افزایش بهره وری در کار
وقتی تعدیل نیرو می شوید چه کاری باید انجام دهید؟
کارهایی که شما بعد از از دست دادن شغل خود انجام میدهید؛ مسیر بعدی کاریتان را تعیین میکنند. مراحل زیر در اینگونه مواقع به شما کمک میکنند:
1. حق و حقوق خود را بشناسید
اولین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که شما به عنوان یک کارمند تعدیل شده، حق و حقوقی دارید. قرارداد کار یا کتابچه راهنمای خود را مرور کنید تا ببینید چه مزایایی به شما تعلق میگیرد و آیا مشمول پاداش پایان خدمت خواهید شد یا خیر.
سعی کنید هرگز قبل از بررسی کامل شرایط قرارداد، قرارداد ترک کار یا نامه تعدیل نیرو را امضا نکنید. اگر مشکلی پیش آمد با یک وکیل کار مشورت کنید تا مطمئن شوید همه چیز قانونی است.
2. مستندات را به صورت کتبی دریافت کنید
از بخش منابع انسانی شرکتی که در آن کار میکنید؛ بخواهید نامهای به شما بدهند که در آن صراحتاً قید شده باشد که شما به دلایلی که از کنترلتان خارج بوده از کار بیکار شدهاید. اینگونه نامهها معمولاً شامل جزئیاتی در مورد دستاوردها و مشارکتهای شما هستند؛ پس بهتر است آن را کامل بررسی کنید و در صورتیکه مطمئن هستید موردی از قلم افتاده است، آن را متذکر شوید.
3. در مورد پاداش پایان خدمت بپرسید
هر چند شرکتها از نظر قانونی ملزم به ارائه پاداش پایان خدمت نیستند؛ اما ممکن است بخواهند از طریق پرداخت سایر مزایا، مانند حق مرخصی استفاده نشده یا مرخصی استعلاجی با حقوق، به شما غرامت بپردازند. هر چه مدت بیشتری در یک شرکت کار کرده باشید؛ ممکن است مزایای بیشتری دریافت کنید. اگر احساس میکنید که پاداش پایان خدمت شما کافی نیست میتوانید برای افزایش آن چانه زنی کنید.
4. برنامه بازنشستگی را بررسی کنید
عضو هر برنامه بازنشستگی که هستید؛ حتماً در هنگام تعدیل نیرو شرایط طرح را بررسی کنید تا ببینید چه کارهایی میتوانید انجام دهید. ممکن است بخواهید این وجوه را برای مدت معینی در همان طرح سرمایه گذاری کنید و شاید ترجیح دهید آنها را به حساب بازنشستگی شخصی خود منتقل کنید. برای انتخاب بهترین گزینه، با مشاور مالی خود مشورت نمایید.
5. پوشش بیمه ای خدمات بهداشتی درمانی را بررسی نمایید
اگر کارفرما شما را تحت پوشش بیمه درمانی قرار داده باشد؛ میتوانید به صورت موقت پوشش بیمهای خود را حفظ کنید. در غیر این صورت میتوانید بیمه درمانی خود و اعضای خانوادهتان را از یک شرکت بیمه خصوصی یا یک سازمان دولتی دریافت کنید.
6. جزئیات آخرین چک حقوق خود را مشخص کنید
بسته به قرارداد ترک کار ممکن است بلافاصله چک حقوق نهایی خود را دریافت کنید. دوباره مقدار چک و کسورات آن را بررسی نمایید. کارفرما اگر زودتر به شما درباره تعدیل شدن اطلاع دهد؛ بایستی همچنان مزایا و دستمزدتان را پرداخت کند و در حین جستجوی کار به شما کمک مالی ارائه دهد.
7. توصیه نامه درخواست نمایید
در حالیکه هنوز سر کار هستید؛ از مدیر خود یک نامه ارجاع بخواهید. از او بخواهید دقیقاً درباره نقاط قوت، مهارتها و عملکرد شما در نامه توضیح دهید تا بتوانید آن را به عنوان یک مدرک مستدل به کارفرمای آتی خود ارائه دهید.
8. برای مقرری بیکاری، تشکیل پرونده دهید
شما بسته به شرایط کاری و منطقهای که در آن فعالیت داشتهاید؛ ممکن است واجد شرایط دریافت مزایای بیکاری باشید. از آنجاییکه دریافت آنها زمان بر است؛ بنابراین باید در اسرع وقت دست به کار شوید تا دریافت مزایای بیکاری شما دچار وقفه نشود.
9. بودجه خود را تعدیل کنید
برای اینکه بتوانید تا زمانیکه یک کار مناسب پیدا میکنید از نظر مالی سرپا بمانید؛ باید وضعیت مالی شخصی خود را بررسی کنید تا تصویری دقیق از تمام هزینههای ضروری و غیرضروری خود ترسیم نمایید. سپس بودجه خود را به گونهای تعدیل کنید تا پیدا کردن شغل بعدی، از نظر مالی با مشکل مواجه نشوید.
نکاتی برای یافتن شغل پس از تعدیل نیرو
معمولاً همیشه شروع جستجوی شغل جدید دلهره آور است. در اینگونه مواقع نکات زیر به شما در یافتن شغل جدید کمک میکنند.
- رزومه خود را به روز کنید: جدیدترین تجربیات کاری خود و تمام مهارتها، گواهینامهها یا صلاحیتهای شغلی جدیدی که در هنگام کار برای کارفرمای قبلی خود کسب کردهاید را در رزومهتان درج کنید. فراموش نکنید که پروفایل لینکدین خود را به روز کنید؛ چون برای استفاده از شبکه حرفهای و ارتباط با سایر متخصصان صنعتی به آن نیاز دارید. همچنین اگر فردیکه میخواهد شما را استخدام کند در مورد موقعیت قبلی شغلیتان پرسید؛ هر چند این کار سخت است اما سعی کنید با صداقت و شفاف به سوالات او پاسخ دهید. زیرا معمولاً این اطلاعات دیر یا زود افشا میشوند؛ شما که نمیخواهید مدیر جدیدتان صداقت شما را زیر سوال ببرد.
- به دنبال فرصتهایی برای ارتقای مهارتهای خود باشید: سعی کنید از دورههای خاصی برای ارتقای مهارتهای خود استفاده کنید. چیزی را انتخاب کنید که رزومهتان را تقویت کند و در عین حال شما را برای پذیرش یک موقعیت شغلی جدید آماده نماید.
- شبکه سازی را شروع کنید: مطالعات نشان میدهند که 70 تا 85 درصد از افراد به لطف شبکه سازی شغل پیدا میکنند. این کار میتواند شامل چت با عزیزان و دوستانتان، ارتباط با همکاران سابق در لینکدین و شرکت در رویدادهای مختلف باشد. هر کاری که میتوانید در این زمینه انجام دهید؛ زیرا هر چه با افراد بیشتری ارتباط بگیرید، احتمال اینکه در هنگام پیدا شدن یک موقعیت شغلی جدید، کسی به فکر شما بیفتد بیشتر است.
- یک برنامه روتین روزانه ایجاد کنید: بیکاری برنامه روتین روزانه شما را دستخوش تغییر میکند و شاید شما را تنبل کند. برای مقابله با این مشکل تا زمان یافتن شغل جدید تا حد امکان به یک برنامه پایبند بمانید؛ چنین برنامهای ممکن است شامل یک طرح روتین ورزشی باشد.
- یک تابلوی چشم انداز بسازید: وقفه شغلی لزوماً چیز بدی نیست؛ زیرا به شما فرصت میدهد تا اولویتهای خود را دوباره ارزیابی کنید. برای این کار بهتر است یک تابلوی چشم انداز برای خود بسازید که اهداف شما را نشان دهد؛ آن را در جایی قرار دهید که هر روز بتوانید آن را ببینید تا به شما یادآوری کند برای رسیدن به اهدافتان تلاش کنید.
- برای پیدا کردن شغل برنامه ریزی کنید: برای اینکه انگیزه خود را حفظ کنید، و به روزهایتان هدف و ساختار ببخشید؛ برای جستجوی شغل برنامه ریزی کنید. در این صورت تنها زمانهای مشخصی را به پیدا کردن شغل اختصاص میدهید و زمانیکه برای استراحت ذهنی نیاز دارید را صرف جستجوهای بیهوده نمیکنید.
کلام پایانی
وقتی برای اولین بار شغل خود را از دست میدهید؛ دیدن نکات مثبت آن بسیار سخت است. معمولاً تعدیل نیرو شوک زیادی به شما وارد میکند. قبل از هر اقدامی سعی کنید کمی بنشینید و به این فکر کنید که از دست دادن شغل برای زندگیتان چه معنایی دارد. در ابتدا فقط چیزهای منفی به ذهنتان میرسند. اما با گذشت زمان متوجه خواهید شد که از دست دادن یک چیز به معنای به دست آوردن چیز دیگری است.
اکنون که میدانید در صورت تعدیل نیرو چه کاری باید انجام دهید؛ آماده هستید که از این شکست درس بگیرید. شما یک کارمند ارزشمند بودید و با کمی پشتکار دوباره موفقیت را در آغوش خواهید کشید.
در ادامه حتما بخوانيد: برای رئیس شدن آماده اید؟ یادگیری نحوه مدیر شدن