چگونگی ارائه وبینار برای مخاطبان چند زبانه
- 07 بهمن 1399
- فراتر از ترجمه
امروزه زندگی حرفهای بسیاری از افراد در نتیجه شیوع ویروس کرونا دستخوش تغییر شده است. همهگیری کووید- 19 در حال حاضر بر جامعه تجاری سراسر جهان تأثیر گذاشته و باعث شده تا شرکتهای شاغل در بخشهای مختلف مجبور به تغییر نحوه ارائه خدمات خود شوند. احتمالا شما هم جز افرادی باشید که به جای ارائه خدمات حضوری به سمت استفاده از فناوریهای آنلاین روی آورده باشید. نه تنها شما، بلکه تقریبا همگان از تماس ویدئویی، کنفرانس ویدئویی، آموزش مجازی و حتی برگزاری مهمانی به صورت آنلاین استفاده میکنند. هر آنچه که قبلاً به صورت حضوری انجام میشد، امروزه به فضای اینترنت منتقل گردیده است.
این موضوع بسیاری از کسب و کارها را به برگزاری وبینار (webinar) یا رایاهمایی مجبور کرده که ارائه آن برای مخاطبان چند زبانه نیز جزئی جداییناپذیر از این فرآیند محسوب میشود. با این حال معمولا شیوه استفاده از این فناوری برای عموم قابل درک نیست و پرسشهای بسیاری پیرامون آن وجود دارد. بنابراین اگر هنوز تجربهای در این زمینه ندارید، بهتر است در این مطلب با شبکه مترجمین راستین همراه باشید تا تمام مواردیکه در خصوص وبینارها و نحوه ارائه آنها برای مخاطبان چند زبانه مهم است را با شما در میان بگذاریم. قطعاً دانستن این مطالب برایتان مفید خواهد بود.
وبینار چیست و چگونه کار میکند؟
اگر برایتان جالب است که بدانید وبینار چیست و ریشه این کلمه از کجا آمده، باید بگوییم که از دو واژه "وب" و "سمینار" حاصل شده است. وبینار نوعی نشست ویدئویی است که معمولا یک کسب و کار آن را برگزار میکند و در قالب آن سمینار، سخنرانی، ورک شاپ، ارائه یا رویدادهای مشابه برای گروه بزرگی از مخاطبان ارائه میگردد. این سیستم معمولاً توسط یک سخنران یا گروه بزرگی از سخنرانان به مرحله اجرا در میآید. وبینار شبیه جلسات سنتی نیست؛ اما برای کسانیکه آن را تماشا میکنند این امکان را فراهم میآورد تا از طریق نظرسنجیهای زنده یا ارسال سئوال، با ارائه دهندگان webinar ارتباط برقرار کنند.
تعریف وبینار
موارد استفاده از وبینار
شرکتها در راستای اهداف مختلفی، وبینار را ارائه میدهند. غالباً هدف از ارائه آن به اشتراک گذاشتن اطلاعات، به روزرسانی مطالب و مطرح کردن دیدگاه خود با مخاطبان است. این امر ضمن ایجاد شهرت و اعتبار برای شرکت، به گونهای به آموزش مخاطب نیز کمک میکند. مباحث مطرح شده در یک وبینار میتوانند شامل هر چیزی باشند (از معرفی ویژگیهای جدید خدمات یک شرکت گرفته تا نشان دادن نحوه عملکرد یک محصول خاص) که برای برآورده کردن اهداف شرکت مورد استفاده قرار میگیرند.
چنانچه وبینارها در یک قالب مناسب و با یک موضوع ارزشمند ارائه شوند، میتوانند به عنوان یک ابزار قدرتمند بازاریابی برای ایجاد تعامل با مشتریان و بازار به کار روند. این بدان معنی است که بسیاری از شرکتها از رایاهمایی به عنوان بخشی از استراتژی ساخت برند خود استفاده میکنند. از آنجاییکه وبینارها به صورت آنلاین میزبانی میشوند، پس مخاطبانش محدود به یک منطقه جغرافیایی خاص نیستند؛ بنابراین آنها قادرند تا مخاطبان را از سراسر جهان با خود همراه نمایند.
چگونگی عملکرد وبینار
وبینار شامل چندین عنصر است. در آن جریانی از صدا برقرار میشود تا مخاطب بتواند صدای گویندهها را بشنود. این فناوری از یک جریان ویدئویی نیز تشکیل شده که سخنران را در معرض دید مخاطبین قرار میدهد یا اسلایدهایی به مخاطب نشان میدهد که گوینده درباره آنها صحبت میکند. ضمناً نرمافزارهای مدرن ارائه وبینار امکان تغذیه رسانههای اجتماعی را به صورت یکپارچه فراهم میکنند و همین امر باعث افزایش تعامل با webinar به صورت آنی میگردد. نظرسنجیها و امکان پرسیدن سئوال باعث میشوند تا مخاطبان بیشتر با روند جلسه درگیر گردند.
برای برگزاری وبینار، پلتفرمهای تقریبا زیادی وجود دارند که به صورت اختصاصی امکان ارائه وبینارها را با تمامی این امکانات فراهم میکنند. از اینرو بهتر است ابتدا گزینههای موجود را مورد بررسی کرده تا بتوانید پلتفرمی را انتخاب کنید که ضمن مناسب بودن با امکانات مورد نیاز شما نیز مجهز باشد.
مورد دیگری که نباید از آن غافل شوید، تمرین کردن است. دسترسی صرف به پلتفرمهایی با فناوریهای سطح بالا به تنهایی نمیتواند به شما کمک کند؛ محتواهایی که در قالب این وبینارها ارائه میدهید نقش مهمی در تحریک کردن مخاطب و همراهی وی با روند برنامه بازی میکند. چنانچه در مقابل دوربین راحت نیستید، وقت آن رسیده که بر این مشکل خود غلبه نمایید. مرتباً با برنامه وبینار تمرین کنید، هر بار سرعت ارائه و لحن خود را تغییر داده، و صدایتان را ضبط کنید؛ آنقدر این کار را انجام دهید تا از ارائه یک جلسه باکیفیت بالا مطمئن گردید. به یاد داشته باشید که رایاهمایی این امکان را میدهد تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید؛ بنابراین چه وبینار صوتی و تصویری، و چه تنها صوتی باشد مهم این است که عملکردی روان و عالی داشته باشید.
چه تفاوتی بین وبینار، وبکست و وب کنفرانس وجود دارد؟
همانطور که قبلا عنوان کردیم وبینار یک رویداد آنلاین است؛ این رخداد برخط به کسانیکه آن را تماشا میکنند اجازه میدهد تا با روشهای از پیش تعیین شده در حین ارائه با ارائهدهندگان آن ارتباط برقرار کرده و درگیر روند وبینار شوند. حال شاید این پرسش پیش آید که وبکست (webcast) و وب کنفرانس (web conference) چه نوع سیستمهایی هستند و با webinar چه تفاوتی دارند؟
وبکست به معنی پخش رویدادها به صورت اینترنتی است. این سیستم ارائهای است که از طریق اینترنت و با استفاده از رسانههای جریان ساز برای مخاطبان احتمالی جهانی به اشتراک گذاشته میشود. تفاوت اصلی بین وبکست و وبینار این است که پخش اینترنتی فاقد هیچگونه عنصر تعاملی است و مخاطبان فقط نظارهگر آن هستند. از اینرو با ارائه درخواست میتوان وبکستها را به صورت زنده مشاهده نمود.
در عین حال وب کنفرانس یک اصطلاح فراگیر است که هم وبینار و هم وبکست، و حتی جلسات کنفرانسی آنلاین ویدئویی را نیز پوشش میدهد. وب کنفرانسها قبل از شیوع بیماری کووید- 19 هم به صورت گسترده مورد استفاده قرار میگرفتند و از زمان شیوع این بیماری استفاده از آنها بیشتر هم شده است. بسیاری از شرکتها به دلیل ضرورت به ارائه وب کنفرانسها روی آوردهاند؛ اما مطمئناً برخی از آنها پس از سپری شدن این همهگیری نیز همچنان به آن پایبند خواهند بود، چون به قابلیتها و سهولت استفاده از این ابزار پی بردهاند.
ماهیت وبینار
استفاده از پلتفرم مناسب وبینار
در مورد وبینار نیز همانند سایر موارد مرتبط با کسب و کارتان، داشتن ابزارهای مناسب برای انجام کار ضروری است. چه بخواهید یک کنفرانس ساده و یا حتی یک وب کنفرانس برگزار کنید، داشتن یک نرمافزار مناسب برایتان ضروری خواهد بود. نرمافزارهای زیادی برای ارائه وبکست و برگزاری وبینار وجود دارند، بنابراین گزینههای زیادی پیشروی شماست.
هنگام انتخاب نرم افزار وبینار چه مواردی باید لحاظ گردد؟
برای انتخاب پلتفرم وبینار باید برخی از ملاحظات را در نظر گرفت. حتماً بودجه عامل اصلی تصمیمگیری خواهد بود، اما قطعاً نمیتواند تنها عامل به حساب آید. در ابتدا به این مسئله فکر کنید که احتمالاً چند شرکتکننده در webinar شما شرکت میکنند؛ این موضوع در قیمت خدماتی که قرار است ارائه دهید، نقش مؤثری ایفا مینماید. ضمناً به این مسئله هم بیندیشید که شرکتکنندگان وبینار شما چه کسانی خواهند بود و چگونه قادر خواهید بود تا بهترین خدمات را به آنها ارائه دهید. آیا آنها به یک پلتفرم طراحی شده برای تلفن همراه نیاز دارند یا اینکه بهتر است پلتفرمی تهیه کنید که استفاده از آن آسان باشد؟
در مرحله بعد به ویژگیهایی توجه کنید که قرار است نرم افزار وبینار در اختیارتان قرار دهد. بررسی کنید که آیا این نرمافزار به شما امکان میدهد تا به راحتی از مخاطبان خود نظرسنجی نمایید؟ آیا امکان گفتگوی زنده را برایتان فراهم میآورد؟ پرسش و پاسخ چطور؟ این نرمافزار چگونه با شبکههای اجتماعی همگام میشود؟
در مورد ویژگیهایی که اکنون، در آینده و یا حتی برای برگزاری وب کنفرانسها به آنها نیاز خواهید داشت با خود صادق باشید. شاید نیاز داشته باشید تا با سخنرانی که در جایی دیگر مستقر است وبینار را برگزار کنید. چنانچه قرار است سخنرانان مهمان به وبینارتان دعوت شوند، مطمئن گردید که پلتفرم انتخابی شما چنین امکانی را برایتان فراهم میکند. ضمناً شاید لازم باشد بررسی کنید که آیا میتوانید رایاهمایی خود را برای آن دسته از مخاطبانی که قادر نیستند وبینار را به صورت آنلاین مشاهده کنند، ضبط نمایید. اکثر پلتفرم های استاندارد به صورت پیش فرض دارای این قابلیت هستند، اما بهتر است به این مسئله هم توجه داشته باشید.
پلتفرم وبینار چگونه با نرمافزارهای موجود ادغام میگردد؟
اکنون باید به مسئله مهمتری نیز فکر کنید: آیا نرم افزار وبینار انتخابی شما امکان معرفی سریع و آسان رویدادهایتان را در شبکههای اجتماعی برایتان فراهم میکند؟ آیا برنامه مورد استفاده از طریق ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری میتواند موجب دستیابی به اهداف بازاریابی ایمیلی برایتان گردد؟ برای کسانیکه وبینارها را برای مخاطبان چند زبانه ارائه میدهند لازم است بدانند که نرم افزار وبینارشان چگونه با حساب رسانههای اجتماعی خارجی مخاطبانشان ادغام میشود و یا چگونه با آنها کار میکند. برای اطمینان از انتخاب یک پلتفرم مناسب که پاسخگوی نیازهایتان باشد، همه این سوالات را پرسیده و دغدغههای خود را مطرح نمایید.
گنجاندن تفسیر (ترجمه شفاهی) در پلتفرم وبینار
چنانچه در زمینه ارائه وبینار تازهکار هستید، شاید گنجاندن تفسیر در پلتفرم به نظرتان بسیار دلهرهآور برسد. اما لزومی ندارد نگران باشید؛ چون استفاده از خدمات مترجمان حرفهای فقط یک مرحله از روند این فرآیند محسوب میشود، و آموزشهای زیادی در خصوص چگونگی فعال کردن تفسیر (ترجمه شفاهی) در پلتفرم Zoom و سایر پلتفرمها وجود دارد. ادغام ترجمه شفاهی در وبینار به معنای اطمینان از همراهی متخصصان زبانی با پروژه شماست و نرمافزاری که با آن کار میکنید باید به شما امکان دهد تا به راحتی آنها را در طول کار دخیل نمایید.
استفاده از خدمات ترجمه شفاهی برای ارائه وبینار چند زبانه
خدمات تفسیر (ترجمه شفاهی) در روند وبینار به چه صورتی مورد استفاده قرار میگیرند؟
پلتفرمهای مختلف به شیوههای گوناگونی استفاده از مفسران را مدیریت میکنند. در حالت ایدهآل به پلتفرمی نیاز دارید که امکان پیوستن مفسران و انتخاب زبان صوتی مناسب توسط مخاطبان را برایتان به وجود آورد. مثلا پلتفرم Zoom به میزبان وبینار اجازه میدهد تا در هنگام راهاندازی رایاهمایی، ویژگیهای تفسیر را مشخص نماید. هر مفسر یا مترجم به کانال صوتی خود دسترسی دارد تا بتواند از آن کانال تفسیر زبانی خود را ارائه دهد. از دیدگاه شرکتکنندگان در وبینار مهم این است که به آسانی بتوانند کانال صوتی مورد نظر خودشان را انتخاب نمایند. در صورت تمایل گزینهای برای شنیدن صدای سخنران اصلی با تن صدای پایینتر نیز وجود دارد.
برای استفاده از خدمات ترجمه شفاهی وبینار چه ملاحظاتی باید در نظر گرفته شود؟
قبل از هر چیز با تصمیمگیری درباره پیشنهاد زبانی خود شروع کنید. آیا به مترجم فرانسوی احتیاج دارید؟ یا مترجم انگلیسی یا احتمالاً مفسر چینی بیشتر به کارتان میآید؟ بررسی کنید که کدام بخش از جهان برای کسب و کارتان مهمتر است و در آنجا به کدام زبانها صحبت میشود. در این صورت بهتر میتوانید درباره استراتژی چند زبانه بودن وبینار خود برای آن زبانهای خاص تصمیم بگیرید.
در ضمن باید درباره نوع ترجمه شفاهی که لازم دارید فکر کنید. انواع مختلف تفسیر وجود دارند که شرایط استفاده از آنها متفاوت است. شاید برای برخی از وبینارها به تفسیر همزمان (simultaneous interpretation) و برای بعضی دیگر به تفسیر پی دی پی (Consecutive Interpretation) نیاز داشته باشید؛ در هر صورت باید از همان ابتدا و هنگام برنامهریزی، استراتژی و پلتفرم مورد نیاز خودتان را مشخص نمایید.
انتخاب خدمات تفسیر مناسب
زمانیکه تمام تلاش خود را برای برگزاری رایاهمایی باکیفیت به کار میگیرد، مطمئناً نمیخواهید که با همکاری با مترجمین ضعیف و استفاده از خدمات ترجمه شفاهی نامناسب، مخاطبین خود را در زمینه ارائه وبینار به زبانهای دیگر مایوس نمایید. به همین دلیل یافتن خدمات مناسب تفسیر و ترجمه تخصصی برای پاسخگویی به نیازهای شما الزامی است.
یافتن یک مفسر با صلاحیت فقط یک مسئله زبانی نیست. مثلا چنانچه بخواهید وبینار خود را به زبان انگلیسی ارائه دهید؛ تنها به یک مفسر زبان انگلیسی نیاز ندارید، بلکه به مترجمی نیازمند هستید که در زمینه موضوع کاری شما تخصص داشته باشد. در این حالت استفاده از خدمات دارالترجمههای حرفهای و سایتهای ترجمه تخصصی میتواند مزایای فراوانی برایتان به همراه داشته باشد. مؤسسهای که با شبکه بزرگی از متخصصان صنعت ترجمه همکاری میکند قطعاً قادر است تا مفسری مناسب برای کسب و کارتان پیدا نماید. در صورت همکاری با این دست از مؤسسات، مفسرانی را پیدا میکنید که با اصطلاحات کسب و کار شما آشنا هستند و این امر قطعاً روی کیفیت وبینارتان تأثیر میگذارد.
دلیل ترجمه محتوای وبینار
ترجمه وبینار برای پخش ویدئویی
قطعا هنگامیکه با یک سایت ترجمه تخصصی کار میکنید، گزینههای زبانی دیگری نیز در اختیارتان قرار میگیرد. یکی از این خدمات، ترجمه محتوای وبینار است که برنامه شما را برای پخش اینترنتی و ویدئویی هم آماده میکند. در این حالت هیچ محدودیتی از نظر پخش زبانی webinar شما وجود ندارد و انتشار آن تنها به زبانهایی که در طول رایاهمایی ارائه شده محدود نمیگردد؛ بلکه میتوانید وبینارتان را به هر کلامی که خدمات ترجمه ویدئویی شما آن را پوشش میدهد نیز پخش نمایید.
ارائه وبینار چند زبانه به بازگشت سرمایه کمک زیادی میکند. ایجاد آن نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر زمانی نیز برایتان هزینه دارد؛ بنابراین هر چه بیشتر از آن بهرهبرداری نمایید برایتان بهتر است و خدمات صنعت ترجمه نقشی اساسی در این زمینه بازی میکنند.
کلام پایانی در خصوص ارائه وبینار چند زبانه
وبینارها ابزاری قدرتمند در راستای تثبیت شهرت و اعتبار برند هستند. آنها به کسب و کارها امکان میدهند تا محصولات و تخصص خود را به نمایش بگذارند، و روابط بلند مدت و هدفمندی با مشتریانشان برقرار نمایند. کسب و کارها در صورت گنجاندن خدمات تفسیر با وبینارهای خود و سپس استفاده از خدمات ترجمه ویدئویی، این امکان برایشان فراهم میشود تا به مشتریان جهانی دسترسی پیدا کنند.
همهگیری کووید- 19 تا ابد ادامه نخواهد داشت، اما احتمالاً برای همیشه نحوه کار و برقراری ارتباط ما را تغییر خواهد داد. وبینارها دیگر تنها توسط متخصصان بازاریابی دیجیتال و مجامع عظیم چند ملیتی مورد استفاده قرار نمیگیرند. آنها به ابزاری برای ارتباط کسب و کارهای کوچک و بزرگ با مشتریان خود تبدیل شدهاند. این یک مزیت است که شرکتهای هوشمند به راحتی از کنار آن نمیگذرند.
در ادامه حتما بخوانيد: مترجم یا مفسر: بررسی ویژگیها و تفاوتهای کلیدی