چگونه به یک متخصص در رشته خود تبدیل شویم؟
- 30 اردیبهشت 1402
- رشد و توسعه فردی
یک SME میتواند یک متخصص داخلی، مشاور یا پیمانکار ثالث باشد که سالها در زمینه مورد نظر تجربه دارد و میتواند به شما در یافتن راه حلها و اطلاعات در آن زمینه خاص کمک کند. اگر میخواهید در زمینه فعالیت یا محل کار خود یک متخصص موضوعی باشید؛ باید مدارک بیشتری در آن زمینه دریافت کنید و عمیقاً در آن موضوع خاص غوطهور شوید تا مردم شما را به عنوان یک مرجع به رسمیت بشناسند.
اگر از یادگیری و به اشتراک گذاشتن علایق خود با دیگران و کمک کردن به آنها لذت میبرید؛ میتوانید به یک متخصص موضوعی خبره تبدیل شوید. در ادامه شبکه مترجمین راستین بیشتر در مورد این رده حرفهای، نقشها و مسئولیتهای آن صحبت خواهد کرد.
متخصص موضوعی کیست؟
SME کارشناسی است که اطلاعات گستردهای از یک حوزه تخصصی خاص دارد. فرقی ندارد که وی یک متخصص تمام وقت باشد یا این کار جنبهای فرعی از شغل او محسوب گردد؛ چون در هر صورت در بخش یا فناوری خود صاحب اختیار است. معمولاً این افراد برای اینکه واجد شرایط باشند باید مدرک یا اعتبارنامه خاصی در زمینه فعالیت خود کسب کنند.
سازمانها و کسب و کارها گاهی اوقات از کارشناسان SME به عنوان مشاور استفاده میکنند. آنها چه کارمند یک سازمان باشند و چه یک پیمانکار خارجی، برای تصمیم گیری و دانش سازی مورد مشاوره قرار میگیرند.
این کارشناسان به سازمانها و اعضای تیمشان در تعیین اهداف، توسعه فرآیندها، تدوین استراتژیهای جدید و توضیح موضوعات پیچیده کمک میکنند. متخصصان موضوعی در خارج از محل کار ممکن است به عنوان شاهدان خبره در پروندههای دادگاه به خدمت گرفته شوند یا به بررسی تحقیقات صنعتی کمک کنند.
معمولاً کارشناسان SME در صنایع زیر فعالیت میکنند:
- مدیریت منابع انسانی (HR): شرکتها برای اطمینان از اینکه تمام قوانین مرتبط با نیروهای کار با مقررات استخدامی مطابقت دارد به کارشناسان SME منابع انسانی مراجعه میکنند. در ضمن این متخصصان میتوانند ابتکار عملها در حوزههای استخدامی، پاداش و عملکرد پرسنل را مدیریت کنند یا برنامههای آموزشی جدیدی را توسعه دهند.
- قانون: وکلا اغلب از کارشناسان متخصص موضوعی میخواهند تا در دادگاه در مورد یک موضوع تخصصی خاص شهادت بدهند. در این صورت شاهدان خبره، نظرات حرفهای خود را در مورد پرونده ارائه میدهند تا به هیئت منصفه و قضات در تصمیم گیری کمک کنند.
- روابط عمومی: شرکتها و افراد میتوانند از SMEها برای مدیریت بحرانهای پیش روی خود استفاده کنند تا پیام رسانی را مدیریت نمایند و تاثیر تبلیغات منفی را به حداقل برسانند.
- فناوری اطلاعات (IT): کارشناسان SME در زمینه آی تی به شرکتهای کوچک و متوسط در زمینههای نرم افزاری و فنی، مشاوره تخصصی ارائه میدهند. آنها در ابتدای شروع پروژهها برای تعریف رویهها، اهداف عملکرد و فرآیندها به تیمهای فناوری در زمینه رفع مشکلات آی تی کمک میکنند.
کارشناسان موضوعی چه کاری انجام میدهند؟
حتی اگر حوزه تخصصی کارشناسان موضوعی متفاوت باشد و در صنایع مختلفی فعالیت کنند؛ باز هم بدون در نظر گرفتن زمینه تخصصی، نقشها و مسئولیتهای تخصصی مشترکی بر عهده دارند. وظایف آنها شامل موارد زیر است هر چند به آنها محدود نمیشود:
- ارائه توصیههایی برای زیرساختهای فناورانه، نرم افزارها و تجهیزات
- مستند سازی و گزارش دهی در مورد فرآیندهای تجاری تخصصی
- شناسایی فرصتها برای افزایش بهره وری و حفظ منابع
- توسعه بهترین شیوههای کسب و کار
- ترجمه اصطلاحات تخصصی به زبان ساده و قابل دسترس
- ارائه بازخورد در مورد کیفیت و قابلیت استفاده از یک محصول
- تهیه اقلام آموزشی حین خدمت برای تیمهای مختلف
حتما بخوانيد: هنگام تعدیل نیرو چه باید کرد؟ نکاتی برای یافتن شغل جدید
5 نکته برای تبدیل شدن به یک متخصص در زمینه خود
میانگین سنی تبدیل شدن به یک متخصص در رشته خود، 44 سال است؛ این بدان معنی است که این کار به زمان زیادی نیاز دارد. تبدیل شدن به یک SME به تجربه و تلاش نیاز دارد؛ اما اگر عمیقاً به موضوعی خاص علاقه دارید و میخواهید کاملاً بر آن مسلط شوید، انتخاب ارزشمندی است.
اگر به دنبال این هستید که به یک کارشناس SME یا متخصص در رشته کاری خود تبدیل شوید؛ باید نکات زیر را رعایت کنید.
1. جایگاه خود را بیابید
از چه چیزی در شغل خود لذت میبرید؟ آیا جنبهای از این حرفه وجود دارد که به نظر شما جالب یا راضی کننده بیاید؟ سعی کنید از علایق خود به عنوان نقطه شروع استفاده کنید. پس تخصص خود را براساس علایقتان انتخاب نمایید، و سپس از مهارتها و تجربیات خود برای تعیین موقعیتی که میخواهید بر آن تمرکز کنید، بهره بگیرید.
شناخت بازار و تقاضا برای تخصص مورد نظرتان به شما کمک میکند تحصیلات و تجربه مورد نیاز را ارزیابی کنید. به عنوان مثال یک متخصص موضوعی در مدیریت پروژه برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشد و بتواند موفق شود باید در موضوع پروژه، مدیریت پروژه و ارتباطات تخصص داشته باشد.
2. آموزش مستمر را جدی بگیرید
اگر میخواهید به یک فرد متخصص در رشته خود تبدیل شوید؛ باید همواره متعهد به بهبود مادام العمر و مستمر باشید. بنابراین از فرصتهای مطالعه رسمی بهره بگیرید، آموزشهای خود محور را تمرین کنید و با تجربیات حرفه ای، مدام پایگاه اطلاعاتی خود را توسعه دهید. از اینرو صرف نظر از جاییکه کار میکنید؛ باید به طور مداوم شایستگیهایتان را ارتقا دهید تا با تغییرات صنعت همگام شوید.
به عنوان مثال متخصصان خدمات بهداشتی با مدرک لیسانس شروع میکنند و در ادامه در زیر رشتههای تخصصیتر به تحصیل میپردازند. آنها باید پس از شروع کار در کنفرانسها شرکت کنند و مدام با همکاران خود مشورت نمایند تا همواره به روز بمانند.
3. نوآوری داشته باشید و آزمایش کنید
شما به عنوان یک فرد متخصص موضوعی خبره باید به یادگیری چیزهای جدید ادامه دهید. در این صورت میتوانید بسته به موقعیت خود به سازمانها در تصمیم گیریهای بزرگ کمک کنید و به بررسی این موضوع بپردازید که آیا توصیههای شما جواب میدهند یا خیر. از اینرو بهتر است موفقیتها و شکستهای خود را برای کمک به این روند و ادامه یادگیری مستند کنید.
4. اقتدار خود را به نمایش بگذارید
اگر میخواهید فعالان صنف و سازمانهای همکار، شما را به عنوان یک SME بشناسند؛ باید مدرکی دال بر تخصص خود ارائه دهید. در این صورت فضای رسانهای موقعیت مناسبی برای شروع است. سعی کنید به سوالات در بخش پرسشهای متداول وب سایتها پاسخ دهید، در بحثهای انجمنهای آنلاین مشارکت کنید و یا در جلسات تخصصی حضور یابید. در این صورت علاوه بر اینکه عمق و وسعت دانش خود را نشان میدهید؛ در زمینه یادگیری به دیگران نیز کمک میکنید.
اگر در حوزه منابع انسانی کار میکنید؛ میتوانید برای لینکدین مقاله بنویسید یا وبینارهای کوتاهی درباره موضوعات مرتبط با منابع انسانی را با همتایان خود در شبکههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. در مورد پستهای افراد دیگر نظر دهید و نظر خود را در مورد موضوعاتی که در آنها متخصص هستید ارائه دهید؛ مثلاً سیاستهای مرخصی نامحدود بدون حقوق یا استراتژیهای مقابله با همکاران سخت گیر و دیرجوش، موضوعات مناسبی برای مطرح کردن در این زمینه هستند.
5. روی مشتری تمرکز کنید
صرف نظر از حوزه تخصصی، به ارزشهایتان وفادار بمانید و سعی کنید خود واقعیتان را معرفی کنید. هر چند ابراز شور و شوق بخشی از کار است؛ اما به یاد داشته باشید وقتی با مشتری یا شرکتی کار میکنید نیازهای آنها را در اولویت قرار دهید. به جای اینکه حواستان را پرت محصولات جدید یا نوآوریهای هیجان انگیز کنید؛ بهتر است روی بهترین راه کمک به آنها تمرکز نمایید.
به عنوان مثال اگر به تازگی با یک برنامه هوش مصنوعی جدید آشنا شدهاید که در حوزه فعالیت شما یک رویداد پیشگامانه محسوب میشود؛ فقط در صورتی آن را به مشتری خود توصیه کنید که مطمئن هستید نیازهای او را برآورده میکند. بهتر است شور و شوق خود در این زمینه را به گونهای دیگر خرج کنید و تنها روی کاری که در حال انجام آن هستید تمرکز کنید.
نمونه هایی از کارشناسان موضوعی
افراد متخصص موضوعی تقریباً در تمام حوزههای تجاری فعالیت دارند. در ادامه چند نمونه از حوزههای فعالیت این افراد را به شما معرفی میکنیم تا بیشتر با آینده آن آشنا شوید.
بازاریابی
- بازاریاب رسانه های اجتماعی: کارشناسان رسانههای اجتماعی از دانش تخصصی خود برای کمک به توسعه کسب و کارها در پلتفرمها استفاده میکنند؛ هدف از این کار دستیابی به مشتریان بالقوه در فضای آنلاین است.
- کارشناس بهینه سازی موتور جستجو (سئو): تکنیکهای سئو مانند تحقیق کلمات کلیدی و بک لینک به وب سایتها کمک میکند تا در بالای صفحه نتایج موتورهای جستجو قرار بگیرند و به این ترتیب راحتتر به مشتریان بالقوه دست پیدا کنند.
- کارشناس افیلیت مارکتینگ: آنها از اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی یا حسابهای پربازدید برای افزایش آگاهی از برند استفاده میکنند.
فناوری
- توسعه دهنده نرم افزار: توسعه دهندگان نرم افزار که در کارشان خبره هستند؛ در تمام طول ساخت یک نرم افزار به مشتریان خود کمک میکنند. در ضمن آنها در روند انجام تستهای مهندسی نرم افزار بر روی محصول نهایی نیز به مشتریان خود یاری میرسانند تا مطمئن شوند که محصول نهایی انتظارات ذینفعان را برآورده میکند.
- طراح رابط کاربری (UX): در اینجا SME به دلیل شناخت مناسبی که از کاربران یک محصول دارد؛ آن را آزمایش میکند تا مطمئن شود که محصول مورد نظر نیازهایشان را برآورده میکند یا خیر. این فرد متخصص نقاط ضعف یک محصول را شناسایی میکند و توصیههایی را در طول توسعه و طراحی محصول ارائه میدهد.
- معمار شبکه: معماران شبکه توصیههایی در مورد سخت افزارها و نرم افزارهای شبکهای ارائه میدهند. آنها به طراحی ابرکامپیوترها کمک میکنند که علاوه بر اینکه نیازهای فعلی مشتریانشان را برآورده کنند؛ به گونهای باشند تا به زودی منسوخ نشوند و تا مدت ها قابل استفاده باشند.
مشاوره
- مشاور بهره وری: این کارشناسان SME فرآیندهای کسب و کار را برای راهکارهای کارآمدتر تحلیل میکنند و توصیه هایی را در این زمینه به هیئت مدیره یا رهبران کسب و کارها ارائه میدهند.
- مشاور تنوع: آنها به بخش منابع انسانی شرکتها کمک میکنند و با آشنا کردن آنها با بهترین شیوهها و معیارها میکوشند تا کمپین های تنوع و فراگیرسازی را راه اندازی کنند.
- مشاور مدیریت: مشاوران مدیریت به کسب و کارها کمک میکنند تا عملیات و سبکهای مدیریتی خود را اصلاح کنند.
کلام پایانی
تبدیل شدن به یک متخصص موضوعی به زمان و تجربه نیاز دارد. شما باید حرفه خود را وقف تحقیقات فراوان و توسعه دانش حرفهای کنید. با این وجود اگر حوزهای را انتخاب کنید که تخیل و کنجکاوی شما را معطوف به خود کند؛ راحتتر میتوانید به آن متعهد شوید و خود را به عنوان یک متخصص در میان همتایانتان مطرح کنید.
کارشناسان متخصص موضوعی زندگی حرفهای خود را صرف کمک به افراد، سازمانها و کسب و کارها برای رسیدن به اهدافشان میکنند. در ضمن آنها به تحقیقات و نوآوریهای پیشگامانه نیز کمک میکنند. از اینرو کارشناس موضوعی موقعیت شغلی با ارزشی است؛ زیرا این افراد نقش مهمی در موفقیت کسب و کارها برعهده دارند.
در ادامه حتما بخوانيد: برای رئیس شدن آماده اید؟ یادگیری نحوه مدیر شدن