چت بات های چند زبانه مجهز به هوش مصنوعی
- 14 مرداد 1400
- هوش مصنوعی
چت بات ها (Chatbots) بزرگترین روند فناوری در سالهای اخیر بودهاند و تا جایی پیش رفتهاند که متخصصان علم بازاریابی و تکنولوژی قویاً بر این باورند که انقلاب رباتها به طور حتم بر ما هم تاثیر میگذارد. حال که زمان نسبتاً زیادی از معرفی این نرمافزارها گذشته؛ حتماً برایتان این سوال پیش آمده که چه اتفاقی برای رونق احتمالی چتباتها خواهد افتاد، آنها چه نقشی در رونق کسب و کارها پیدا میکنند و لزوم استفاده از چت بات چند زبانه چیست، در یادگیری زبان چه تأثیری دارند و در اصل این همه هیاهو به خاطر چیست.
ناگفته نماند که نسل اول چت بات ها یا باتهای مکالمه نتوانستند انتظارات را برآورده کنند؛ از اینرو صنعت فناوری به سمت بلعیدن روند پر زرق و برق بعدی حرکت کرد. شاید عجیب به نظر بیاید، اما در واقع این بهترین اتفاقی بود که میتوانست برای چت بات ها رخ دهد؛ چرا که این فناوری در این حالت امکان بالغ شدن و مورد توجه قرار گرفتن در جایی دیگر را پیدا کرد. حال ما در حال بهرهگیری از نسل جدید Chatbots هستیم که در حال حاضر توانستهاند روند موجود را تغییر دهند و دریچهای از وقایع آینده را پیش چشم ما باز کنند.
انقلاب چت بات ها؛ واقعی یا تخیلی؟
متاسفانه در سال 2016 بر اثر تبلیغات زیاد و غلوآمیز درباره باتهای مکالمه، کاربران نتوانستند درک مناسبی از موقعیت این فناوری در آن زمان و محدودیتهای متعدد آن پیدا نمایند. انتظارات از چت بات بسیار زیاد بود؛ بنابراین این فناوری قبل از اینکه بتواند عرضه اندام کند، با شکست مواجه گردید.
اگر فقط نظرات و اظهارات چند سال پیش را مرور کنیم؛ متوجه میشویم که محققین برای این تکنولوژی جدید چه چیزهایی را پیشبینی میکردند (که اغلب آنها محقق نشد). در آن زمان سازمانهای برجسته تحقیقاتی عقیده داشتند که تا سال 2020 حدود 50% از کل جستجوها در فضای مجازی با کمک جستجوی صوتی صورت میگیرد و قرار بود 80% از کل بازدیدها از طریق ویدئوها انجام شود؛ در ضمن بنا این بود تا سال 2020 حدود 80% از کسب و کارها از بات مکالمه استفاده نمایند.
انصافاً در آن زمان هم تنها معدودی از افراد میتوانستند آنچه که قرار است در سال 2020 اتفاق بیفتد را پیشبینی کنند (همچنان که ارزیابی چشم انداز خدمات ترجمه تا سال 2050 سخت است)؛ اما کاملاً واضح است که این پیشبینیها درباره روندهای فناوری تنها برای هیاهو و ترغیب سرمایهگذاری بر روی این تکنولوژی صورت پذیرفت و هیچ ماهیت واقعی پشت طراحی آنها وجود نداشت. در اصل حقیقت این است که هیچ اتفاقی برای انقلاب چت بات ها رخ نداده است؛ زیرا هرگز چنین انقلابی پیش نخواهد داد.
حتما بخوانيد: ترجمه و فناوری: دوست یا دشمن؟
موقعیت چت بات ها در سالهای آینده
این واقعیت که چت بات ها نتوانستهاند براساس اظهارات سال 2016 خودنمایی کنند، به این معنی نیست که آنها هیچ موفقیتی کسب نکردهاند. بلکه بالعکس؛ باتها و ابزارکهای چت زنده موفق شدهاند تا به یک ابزار اصلی راهنما در وبسایتهای تجاری تبدیل شوند. همچنین آنها با تعامل سریع و به هنگام خود که هرگز از تیمهای انسانی ساخته نیست؛ نقش مهمی در ارائه خدمات مشتری و پشتیبانی فنی ایفا میکنند.
هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) نیز در سالهای گذشته پیشرفت زیادی داشته؛ از اینرو جدیدترین انواع چت بات مجهز به هوش مصنوعی نسبت به هم نسلیهای سابق خود (یعنی دستهای که در سالهای 2016 و 2017، همگان را از خودشان ناامید کرده بودند) قابلیتهای بسیار بیشتری دارند. البته این فناوری هنوز هم برای رشد و بلوغ به زمان نیاز دارد؛ اما میتوان به طور حتم گفت که چتباتهای امروزی در صورت استفاده صحیح، ابزاری توانمند محسوب میشوند.
چت بات چند زبانه
چت بات های چند زبانه
یکی از آخرین نوآوریها در این حوزه، چت بات های چند زبانه هستند که در آن ترجمه ماشینی مجهز به هوش مصنوعی با فناوری Chatbots ادغام شدهاند. البته ناگفته نماند که ترجمه ماشینی محدودیتهای خاص خود را دارد؛ اما با کمک اسکریپ نویسی هوشمند و تعاملات چند گزینهای میتوان تا حدی بر این موانع غلبه کرد. در واقع جالبترین دورنما در اینجا متعلق به چت بات های AI است؛ چرا که آنها میتوانند در عین ترجمه مکالمات به صورت آنی، با کاربران هم ارتباط برقرار نمایند.
در حقیقت این باتهای مکالمه، صنعت ترجمه و چت بات را به انتهای محدودیتهای خود رساندهاند؛ با این حال قطعاً هیچ کس نمیتواند انتظار یک ترجمه کامل یا یک مکالمه بی عیب و نقص را از آنان داشته باشد (چون ارائه این خدمات فقط از سوی مترجمین و مفسرین انسانی که مجربترین آنها در شبکه مترجمین راستین فعالیت دارند، بر میآید). اما حقیقت این است که آخرین نسل چت بات های چند زبانه به خوبی نشان دادهاند که این فناوری طی سالهای گذشته تا چه اندازه پیشرفت داشته و چرا اکثر کسب و کارها برای خودکار کردن روند تعاملات ارزشی خود با مشتریانشان و راهنمایی آنها، به رباتها روی آوردهاند.
در ادامه حتما بخوانيد: استفاده ایرلاین ها از ترجمه خودکار برای ارائه خدمات بهتر