راهنمای گام به گام نوشتن مطالعه موردی

مطالعه موردی (Case Study) یکی از بهترین روش‌ها برای نشان دادن دستاورد پژوهش یا تحقیق است، و تنوع بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال ممکن است شما به فرمت مطالعه موردی تجاری علاقمند باشید، و یا حتی یک مورد پژوهی پزشکی برایتان جذاب‌تر باشد. شاید هم اینفوگرافیک‌هایی را بپسندید که در تقویت مطالعه موردی به شما کمک ‌کنند.

یک مطالعه موردی باید یک نمونه واقعی از یک موضوع، اصل یا استراتژی به صورت عملی باشد. یک تحلیل قوی از آن باید از دیدگاه شما حمایت کند و شواهدی دال بر تائید استدلال‌تان ارائه دهد. اگر به نوشتن مطالعات موردی علاقه دارید؛ این راهنمای گام به گام شبکه مترجمین راستین به شما در نوشتن کمک زیادی می‌کند.

 

مطالعه موردی چیست؟

مطالعه موردی زیر مجموعه‌ای از یک طرح تحقیقی است که به بررسی مشکلات و ارائه راه حل‌ها می‌پردازد. این سبک پژوهشی دامنه گسترده‌ای دارد و از مطالعات تحقیقاتی آکادمیک گرفته تا ابزارهای تبلیغاتی شرکتی (که سعی در فروش یک ایده دارند) را شامل می‌شود.

 

چه تفاوتی بین یک مقاله تحقیقاتی و یک مطالعه موردی وجود دارد؟

مطالعه موردیدر مقالات تحقیقاتی، توجه خواننده به یک مشکل خاص معطوف می‌شود؛ در حالیکه مطالعات موردی فراتر از این هستند. دستورالعمل‌های آن دانشجویان را مجبور می‌کند تا بیشتر به جزئیات توجه کنند، و مسائل را عمیقاً و از نزدیک با استفاده از روش‌های مختلف تحقیقاتی مورد بررسی قرار دهند. به عنوان مثال یک دانشجوی رشته حقوق می‌تواند از مطالعات موردی برای بررسی پرونده‌های دادگاه استفاده کند، و یا یک محقق پزشکی در قالب مطالعات موردی می‌تواند سابقه سلامتی بیمار را مورد بررسی قرار دهد.

مطالعات موردی شامل داستان سرایی‌های فراوان هستند؛ آنها معمولاً موارد خاصی را در مورد یک فرد یا گروه خاصی از مردم بررسی می‌کنند. این روش تحقیقاتی بسیار مفید است؛ زیرا علاوه بر کاربردی بودن می‌تواند اطلاعات عملی زیادی را ارائه دهد. طول یک مطالعه موردی در حالت کلی حدود 500 تا 900 کلمه است که بسیار کوتاه‌تر از طول یک مقاله تحقیقاتی متوسط می‌باشد.

ساختار مطالعه موردی بسیار شبیه یک داستان است؛ یعنی دارای یک قهرمان یا شخصیت اصلی است که دستمایه مطالعه محسوب می‌شود و در واقع مشکلی است که سعی در حل آن دارید. از اینرو مورد پژوهی باید دارای مقدمه، فراز، نقطه اوج (جاییکه دگرگونی رخ می‌دهد)، فرود و راه حل باشد.

 

انواع مطالعات موردی کدام ها هستند؟

هدف از نوشتن مطالعات موردی، ارائه یک گزارش دقیق در مورد یک رویداد، موسسه، مکان، شخص یا تقریباً هر چیز دیگری است. معمولاً آنها به چند نوع مختلف تقسیم می‌شوند که نوعشان بستگی به موضوع دارد. موارد زیر جزء رایج‌ترین حوزه‌هایی هستند که مطالعات موردی در آنها مورد نیاز است:

  • مطالعات موردی تاریخی برای یادگیری بسیار مناسب هستند. رویدادهای تاریخی دارای اطلاعات زیادی هستند که دیدگاه‌های متفاوتی را ارائه می‌کنند. از اینرو می‌توان این اطلاعات را در قالب مطالعات موردی جدید مطرح، مقایسه و به طور کامل تحلیل کرد.
  • از مطالعات موردی مسئله محور معمولاً برای حل مسائل استفاده می‌شود. این مسائل معمولاً حالتی نظری دارند و برای بررسی آنها باید کاملاً در آن حوزه غوطه‌ور شوید. تصور کنید شما برای یک شرکت استارتاپی کار می‌کنید که به تازگی متوجه وجود یک نقص قابل توجه در طراحی محصولات شده‌اید. شما می‌خواهید قبل از اینکه این مورد را به اطلاع مدیر ارشد خود برسانید؛ موضوع آن را به طور دقیق مورد مطالعه قرار دهید و راهکار مناسبی برای آن ارائه نمایید. در ضمن مطالعات موردی مسئله محور در مقیاس‌های بزرگتر، بخش مهمی از بحث‌های اجتماعی - اقتصادی مرتبط به شمار می‌آیند.
  • در مطالعات موردی تجمعی، اطلاعات جمع آوری و مقایسه می‌گردد که معمولاً برای آگاهی بخشی به مردم در مورد ارزش یک محصول به کار برده می‌شوند.
  • مطالعات موردی انتقادی، علل و آثار یک موضوع خاص را مورد بررسی قرار می‌دهند.
  • در مطالعات موردی تشریحی و روشنگرانه، رویدادهای خاص تحلیل شده، و نتایج و درس‌های گرفته شده از آن توصیف می‌گردند.

 

مراحل نوشتن مطالعه موردی

جهت نوشتن یک مطالعه موردی موفق در وهله اول به یک رایانه متصل به اینترنت پرسرعت برای بررسی اهداف تحقیقاتی نیاز دارید. برخی دیگر از امکانات لازم در این زمینه عبارتند از:

  • یادداشت‌های تحقیقی
  • جدول‌ها و نمودارها
  • کاغذ و لوازم التحریر، مانند خودکار و مداد
  • یادداشت‌ها و فایل‌های صوتی مصاحبه‌ها
  • طرح یا الگوی لازم

پس از جمع آوری این امکانات می‌توانید فرآیند نوشتن را شروع کنید.

 

مرحله 1: پیدا کردن یک عنوان متقاعد کننده

ابتدا باید یک عنوان متقاعد کننده برای مطالعه موردی خود بنویسید. به یاد داشته باشید که هرگز شانس دومی برای برداشت اول وجود ندارد. به همین دلیل عنوان باید شامل اطلاعات ضروری باشد. چند نکته زیر به شما در نوشتن یک عنوان جذاب کمک می‌کنند.

  • باید تمام اطلاعات لازم را درج کنید، و در عین حال عنوان را کوتاه و مختصر بنویسید.
  • سعی کنید مهمترین کلمات را در ابتدای عنوان قرار دهید.
  • عنوان را با صدای بلند بخوانید تا مطمئن شوید که منطقی است.
  • از یک زیرعنوان با جزئیات بیشتر نیز می‌توانید برای پشتیبانی از عنوان مطالعه استفاده کنید؛ اما این کار چندان ضروری نیست.
  • اگر نقل قولی از مخاطب مطالعه دارید نیز می‌توانید اضافه کنید؛ اما این کار نیز الزامی نیست.

تیترهای زیر می‌توانند به شما در ساختاربندی عنوان مطالعه کمک کنند.

  • مطالعه نشان می‌دهد که مصرف یک رژیم غذایی سالم، خطر بروز حملات قلبی را کاهش می‌دهد. (این مثال بسیار عالی است؛ زیرا کوتاه، شیرین و دقیق است. به همین دلیل مخاطب با خواندن مطالعه موردی شگفت‌زده نمی‌شود؛ چون همه چیز در تیتر آن گنجانده شده است.)
  • مورد پژوهی نشان می‌دهد که کپی رایتینگ موثر می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد. (این یک عنوان قانع کننده برای یک مطالعه موردی در زمینه بازاریابی بالقوه است. این عنوان دقیقاً نشان می‌دهد که تحقیق درباره چیست و خواننده را دعوت می‌کند تا درباره آنچه که به عنوان کپی رایتینگ موثر تعریف شده است، اطلاعات بیشتری کسب کند.)

 

مطالعه موردی

 

مرحله 2: ارائه چکیده‌ای از مطالعه در ابتدای آن

قبل از اینکه به جزئیات مطالعه موردی بپردازید؛ باید یک چکیده از آن را در ابتدا بیاورید. هر مقاله علمی پژوهشی در ابتدا دارای یک چکیده است. شما نیز می‌توانید با استناد به این مدل، چکیده‌ای از مطالعه موردی را در ابتدای آن بنویسید. در این حالت باید برخی از اطلاعات حیاتی را در چکیده ذکر کنید که عبارتند از:

  • مطمئن شوید که حتماً نام مشتری را درج کرده‌اید. فراموش نکنید که باید قبل از درج نتایج مشتری از او اجازه بگیرید.
  • این اصل شامل صنعتی که مشتری در آن فعال است نیز می‌شود. به عنوان مثال آیا مشتری شما یک شرکت مالی است یا یک شرکت بازاریابی؟ در هر صورت باید حتماً به حوزه فعالیت او نیز اشاره کنید.
  • ذکر محصول یا خدمات مورد استفاده را فراموش نکنید. شما قصد دارید در این مطالعه موردی به چه چیزی بپردازید؟ محصول یا خدمات مورد استفاده را در چکیده ذکر کنید.
  • اگر در پژوهش به نتایج کوتاه و مختصری رسیده‌اید؛ حتماً آنها را لیست نمایید. اگر اینفوگرافیک یا نمودار دارید؛ در چکیده مطالعه موردی به آنها اشاره کنید. نتایج واقعی را در این بخش بیاورید تا خواننده متقاعد به خواندن ادامه مطلب شود.

اگر کسی به خواندن کل مطالعه موردی تمایلی نداشته باشد؛ باید با خواندن چکیده آن بفهمد که شما چه محصول یا خدماتی را تبلیغ کنید و چرا مفید هستند.

 

 

مرحله 3: معرفی مشتری

ممکن است بخواهید خلاصه‌ای کوتاه و مختصر از فعالیت مشتری ارائه دهید. در واقع شما باید در قالب چند جمله، صنعت مشتری و خدمات او را معرفی کنید. چند مثال زیر به شما در نوشتن این مورد کمک می‌کنند.

  • "مشتری ما یک مطب برجسته در زمینه پزشکی خانواده است که به بیماران این منطقه در تمام سنین خدمات ارائه می دهد. در این مطب مراقبت‌های حاد و پیشگیرانه ارائه می‌شود".
  • "مشتری ما یک بانک محلی است که خدمات مالی ارائه می‌دهد. در ضمن این موسسه در زمینه ارائه خدمات وام مانند وام خودرو و وام مسکن نیز فعالیت می‌کند".

شما می‌توانید از این دو مثال که در زمینه‌های مختلف ارائه شده‌اند؛ برای مدل سازی توضیحات مربوط به زمینه کاری مشتری خود استفاده نمایید.

 

مرحله 4: بیان مسئله

در زیر بخش معرفی مشتری می‌توانید اطلاعات لازم در مورد مسئله‌ای که مسئول رسیدگی به آن هستید را ارائه دهید. مثلاً می‌توانید بگویید که چرا مشتری با شما تماس گرفته است؟ نگرانی و دغدغه او چه چیزی بوده است؟ چند نمونه زیر به شما در بیان مسئله مطالعه موردی کمک می‌کنند.

  • "کارفرمای ما در زمینه کوتاه کردن زمان پاسخگویی به مشتریانش با مشکل مواجه بود. او متوجه شده بود که به طور متوسط بیش از 2 ساعت طول می‌کشد تا بتواند به دغدغه‌های مشتریانش پاسخ دهد".
  • "کارفرمای ما متوجه نمی‌شد که چرا نرخ تبدیلش پایین است. با وجود اینکه وب سایت آنها ترافیک بالایی داشت؛ اما افراد زیادی برای کسب اطلاعات در مورد خدمات و محصولات ارائه شده توسط این کسب و کار، به آنها مراجعه نمی‌کردند. تنها کمتر از 1% از افرادیکه از وب سایت شان بازدید می‌کردند؛ با این کسب و کار تماس می‌گرفتند و یا به آنها ایمیل می‌زدند".

راحت‌تر این است که نقل قول‌های مشتری را در این بخش قرار دهید. اما قبل از ذکر این مورد باید از او اجازه بگیرید.

 

مرحله 5: تشریح نحوه ارتباط شما با مشتری

قبل از اینکه بگویید چگونه به مشتری برای حل مشکلش کمک کرده‌اید؛ باید بگویید که وی چگونه شما را پیدا کرده و نحوه ارتباط برقرار کردن به چه صورت بوده است. نمونه‌های زیر به شما نشان می‌دهند که چگونه این مورد را ذکر نمایید.

  • اگر مشتری، شما را با یک جستجوی ساده در گوگل پیدا کرده؛ به احتمال زیاد می‌خواهید این اطلاعات را به اشتراک بگذارید.
  • اگر مشتری از طریق ارجاع مشتریان قبلی، شما را یافته؛ شاید دوست داشته باشید به این مطلب اشاره کنید.
  • در صورتیکه مشتری را از طریق بازاریابی تلفنی جذب کرده‌اید؛ بهتر است به این موضوع نیز اشاره نمایید.

سپس احتمالاً می‌خواهید بگویید که چرا مشتری تصمیم گرفته شما را انتخاب کند. چگونه مشتری را متقاعد کرده‌اید که به شما فرصتی برای حل مشکل بدهد. در نهایت بهتر است اطلاعاتی در مورد خدمات مشتری، استراتژی‌های ارائه شده توسط شما و دورنمایی کلی از پروژه را نیز ارائه دهید.

 

مرحله 6: ذکر اطلاعات مربوط به رویکرد استراتژیک

حال زمان آن رسیده که وارد برخی جزئیات شویم. احتمالاً شما محصولات و خدمات زیادی ارائه می‌دهید؛ به همین دلیل باید توضیح دهید که چگونه مشتری تصمیم گرفته تا حل مشکلش را به شما واگذار کند. چه راه حلی را انتخاب کردید؟ چرا تصمیم گرفتید آن شیوه را انتخاب کنید؟

توجه داشته باشید که شما باید در اینجا نحوه توسعه، اجرا و بسط استراتژی خود را به صورت دقیق توضیح دهید. در ضمن این بخش مکانی مناسب برای درج نقل قول مشتری است. ممکن است بخواهید توضیح دهید که چرا این استراتژی را بر موارد دیگر ترجیح داده‌اید. به علاوه این یک قسمت عالی برای درج نمودارهاست. برخی از افراد ممکن است تمایلی به خواندن کل مطلب نداشته باشند؛ در این صورت می‌توانید با یک جایگزین بصری عالی، آنها را جذب کنید.

 

مرحله 7: نمایش نتایج

مطالعه موردیپس از اتمام بخش استراتژي می‌توانید نتایج را به نمایش بگذارید. اینجا جایی است که قابلیت‌های شما به نمایش در می‌آیند؛ پس باید نتایج را تا جاییکه امکان دارد برجسته کنید و کاملاً توضیح دهید که چرا آنها بسیار مفید هستند. مثال‌های زیر در زمینه نوشتن نتایج مطالعه موردی به شما کمک می‌کنند.

  • "نتایج مطالعه ما نشان داد که یک صفحه فرود جذاب در استراتژی بازاریابی، منجر به 200% افزایش نرخ ترافیک و 300% افزایش نرخ تبدیل در طول 6 ماه می‌شود. به خاطر این افزایش ترافیک وب سایت، مشتری به افزایش قابل توجه درآمد خواهد رسید".
  • "تغییری که ما در منوی خودکار ایجاد کردیم باعث کوتاه شدن زمان انتظار مشتریان در صف شد. در نتیجه آنها در طول 3 ماه، 25% سریعتر به مکان‌های مناسب هدایت شدند".
  • "نتایج مطالعه ما نشان داد که درآمد مشتری نسبت به ماه قبل، به دلیل تغییرات ایجاد شده در صفحه اول وب سایت، 25% افزایش پیدا کرده است".

فراموش نکنید ممکن است مطالعه شما چندین نتیجه داشته باشد که بخواهید همه را به نمایش بگذارید. به هر حال باید مطمئن شوید که مطالعه موردی را از هر جهت به تصویر کشیده‌اید تا تصویری کامل از اینکه چرا استراتژی شما به خوبی عمل می‌کند، ارائه دهید.

 

مرحله 8: جمع بندی و مسیرهای آینده

در نهایت می‌توانید مطالعه موردی را با یک نتیجه گیری عالی به پایان برسانید. در اینجا می‌توانید موارد اصلی مانند مسئله، استراتژی و راه حل را مجدداً تکرار کنید. در ضمن یک به روز رسانی از نحوه عملکرد مشتری پس از اجرای راهکارهای این مطالعه نیز می‌توانید ارائه دهید. آیا مشتری همچنان از استراتژی شما استفاده می‌کند؟ آیا هنوز هم این استراتژی به خوبی کار می‌کند؟ اینجا نیز محل مناسب دیگری برای ذکر نقل قول‌های مشتری است. به عنوان مثال اگر مشتری از زحمات شما قدردانی کرده است؛ می‌توانید آن را در انتها ذکر کنید.

همچنین بهتر است به توصیه‌های مهمی که در هنگام خروج مشتری از دفتر کار شما به او ارائه داده‌اید نیز اشاره کنید. به علاوه می‌توانید در قسمت نتیجه گیری در مورد موقعیت‌های مختلفی که راهکار یا روش تحقیق شما ممکن است در آنها جوابگو باشد نیز صحبت کنید. به عنوان مثال اگر به رویه درمانی یک پزشک محلی خانواده کمک کرده‌اید؛ می‌توانید توضیح دهید که چرا اعتقاد دارید استراتژی شما برای سایر رویه‌های پزشکی نیز پاسخگو است. در این صورت می‌توانید مردم را متقاعد کنید تا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این داستان جذاب با شما تماس بگیرند. تنها باید به یاد داشته باشید انواع مختلف مطالعات موردی، ممکن است چارچوب‌های متفاوتی داشته باشند.

 

نتیجه گیری

مطالعه موردی یکی از بهترین روش‌ها برای ارائه دیدگاه کلی از اتفاقاتی است که برای یک فرد، گروه یا یک وضعیت رخ می‌دهد. این سبک تحقیق به شما کمک می‌کند تا نگاهی دقیق و واقعی به مشکلاتی که کسب و کارها، مراقبت‌های بهداشتی، پرونده‌های کیفری و غیره با آنها مواجه هستند، بیاندازید. از اینرو با دیدگاهی متفاوت با چنین موقعیت‌هایی مواجه خواهید شد و بهتر می‌توانید در فکر برطرف کردن چالش‌ها باشید.

 

در ادامه حتما بخوانيد: نحوه نوشتن رفلکشن پیپر (Reflection Paper)