برای رئیس شدن آماده اید؟ یادگیری نحوه مدیر شدن
- 06 اسفند 1401
- رشد و توسعه فردی
فرض کنیم شما هر کاری که لازم است انجام دادهاید، مهارتهای خود را تقویت کردهاید، دورههای آموزشی را گذراندهاید و در چند سال گذشته یک کارمند عالی بودهاید. اکنون قرار است نتیجه تمام سخت کوشیهای خود را بگیرید و به مقام مدیریت ارتقاء پیدا کنید. مدیریت ممکن است مرحله بعدی ارتقای شغلی شما باشد و از طرفی امکان دارد تنها یک دو راهی در سر راه موفقیت شغلیتان به حساب آید.
مدیر شدن برای هر کسی اتفاق نمیافتد و این اشکالی هم ندارد. از طرفی مدیریت آسان نیست؛ اما میتواند ارزشمند باشد. در این صورت شما مسئولیتهای جدیدی را برعهده خواهید گرفت، رشد شخصی را تجربه خواهید کرد و به دیگران کمک خواهید کرد تا به آنچه لیاقت دارند برسند.
اما مشکل این است کسی که قبلاً مدیریت نکرده است؛ چگونه میخواهد مدیر شود؟ و یا چگونه میتوانید (حتی در داخل سازمان خود) برای انجام کاری که قبلاً هرگز انجام ندادهاید استخدام شوید؟ پس بیایید در این گفتار شبکه مترجمین راستین به این بپردازیم که آیا شما آماده مدیر شدن هستید یا خیر؟ و اگر بله، برای کسب موقعیت مدیریتی به چه چیزهایی نیاز دارید؟
نشانه هایی که حاکی از آمادگی شما برای مدیر شدن دارند
الزامات نقشهای مدیریتی بسته به صنعت متفاوت هستند؛ اما معمولاً همه مدیران شاغل در صنایع به برخی مهارتهای تعاملی نیاز دارند. نشانههای زیر به شما میگویند که آیا برای پذیرفتن نقشهای مدیریتی آماده هستید یا خیر؟
1. شما منافع تیمی را بر منافع خود ترجیح میدهید
به یاد داشته باشید که شما به عنوان یک مدیر، مسئول گروهی از افراد خواهید بود. رهبران تاثیرگذار باید کار درست و صادقانه را انجام دهند؛ حتی زمانیکه برایشان ناخوشایند است. اگر با چنین طرز تفکری مشکل ندارید؛ برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب آماده هستید.
2. الگوی خوبی هستید
انرژی یک مدیر مسری است و یک نگرش منفی باعث سقوط تیم او خواهد شد. پس بهتر است یک مدیر با ارائه کلمات انگیزشی، به اعضای تیم خود در مواجهه با مشکلات روحیه بدهد. برای ایجاد روحیه در بین کارکنان خود باید مثبت اندیش باشید.
3. تفاوت های افراد را میپذیرید
یک کارمند به راحتی ممکن است تحت تاثیر افراد قرار بگیرد؛ اما یک مدیر موضوعات شخصی را از موضوعات حرفهای جدا میکند و از طرفی با پذیرش تفاوتهای بین افراد، بهتر با سبکهای کاری و شخصیتهای مختلف اعضای تیم خود سازگار میشود.
4. مردم به شما اعتماد دارند و احترام میگذارند
آیا مرد عمل هستید؟ آیا مردم میدانند که میتوانند روی شما حساب باز کنند؟ مردم به رهبران متواضع و واقع بین اعتماد دارند؛ بنابراین در صورتیکه شما در مورد نقاط قوت و ضعف خود صادق باشید، دیگران را نیز به انجام این کار تشویق میکنید. این بخش مهمی از رهبریت است؛ پس اگر دارای این ویژگی هستید برای مدیریت آمادهاید.
5. شما حلال مشکلات هستید
آیا وقتی موانعی بر سر راه شما ظاهر میشوند فوراً دست به کار میشوید و کمک میکنید؟ آیا از آن دسته از افرادی هستید که همیشه راه حلی در آستین خود دارند؟ یا اگر همه چیز طبق برنامه شما پیش نرود؛ از تجربیات خود درس میگیرید و برای دفعه بعد آماده میشوید؟ اگر اینگونه است برای مدیریت آمادهاید.
11 مرحله برای مدیر شدن
اگر دارای تمام ویژگیهای فوق هستید برای مدیریت آمادهاید و تنها کافی است قدمهای زیر را بردارید.
1. به یک شرکت در حال رشد بپیوندید
اگر به این نتیجه رسیدهاید که سازمان شما فضایی برای رشد ندارد؛ باید به فکر جای دیگری باشید. به عنوان مثال بسیاری از سازمانهای غیرانتفاعی از تیمهای کوچک تشکیل میشوند؛ به همین دلیل بعید است که در اینگونه شرکتها موقعیت مدیریتی مناسبی پیدا کنید. از سوی دیگر احتمال ایجاد نقشهای جدید در شرکتهای در حال رشد بیشتر است؛ پس فرصتهای شغلی بیشتری را در اختیارتان قرار میدهند.
2. مهارت های خود را ارتقاء دهید
یک پیش شرط مهم برای مدیر شدن این است که قابلیتهای خود را در شغل فعلیتان نشان دهید. در بسیاری از شرکتها به ویژه نمونههای بزرگتر باید قبل از اینکه ارتقا پیدا کنید؛ نشان دهید که میتوانید مانند یک مدیر رفتار کنید. مهارتها و قابلیتهای مورد نیاز رهبران کاملاً خاص هستند و با تمام افراد شاغل در یک شرکت تفاوت دارند.
شما باید همچنان به رشد و توسعه مهارتهای مدیریتی خود ادامه دهید؛ یعنی باید کلیه رفتارها و رویکردهای خود در داخل و خارج از محل کار را اصلاح کنید. همچنین نشان دهید که دارای طرز فکر رشد هستید. به دنبال فرصتهایی برای کسب مهارتها، دانش و تجربیات جدید باشید که شما را برای رهبری یک تیم آماده میکنند.
مدیران کارآمد به طیف گستردهای از مهارتها، از جمله تکنیکهای مدیریت پروژه، ارتباطات و فنی نیاز دارند. به دریافت گواهینامهها و شرکت در کارگاههای آموزشی گوشه چشمی داشته باشید تا هم مهارتهای فنی و نرم افزاری خود را ارتقاء ببخشید و هم به مافوقتان بفهمانید که به ارتقای کاری امید دارید.
با سرپرست یا نماینده منابع انسانی شرکت متبوع خود در مورد کمک هزینههای رشد پرسنل یا سایر ابتکار عملها در مورد آموزش ضمن کار مشورت کنید. شاید آنها دورههای خاصی را به شما پیشنهاد دهند که باعث بهبود تواناییهای مدیریتی شما شوند.
حتما بخوانيد: 16 مهارتی که باید قبل از 25 سالگی یاد بگیرید
3. به تیم خود ارزش ببخشید
سخت کوشی نتیجه میدهد. از خودتان مایه بگذارید و ارزشهای وجودیتان را در نقش فعلی خود به نمایش بگذارید. مطمئن شوید در مورد تواناییهای خود واقع بین هستید. اگر بیش از حد به خود فشار بیاورید و نتوانید آنچه که مدنظر دارید را به نمایش بگذارید؛ بیشتر از همه خودتان صدمه میبینید. پس مدیریت زمان و کیفیت کار را از یاد نبرید. با نشان دادن درست قابلیتهای خود به مسئولان بالادستی، آنها میتوانند مسئولیتهای مختلف را به شما تفویض کنند.
4. برای انجام پروژههای مهم داوطلب شوید
اگر متوجه شدید که رئیس شما روی یک پروژه بزرگ جدید کار میکند؛ برای کمک داوطلب شوید. همچنین اگر شنیدهاید که همکارتان سهمیه ماهانه کاری خود را انجام داده و اکنون نیاز به همکاری دارد؛ برای کمک پیشقدم شوید. این کار نه تنها ابتکار عمل شما را نشان میدهد؛ بلکه اثبات میکند که به کار سخت علاقه دارید و میخواهید موفقیت همکارانتان را ببینید. به احتمال زیاد این کار شما از دید مدیران رده بالای سازمانتان دور نخواهد ماند؛ پس شاید همین کار کوچک باعث دعوتتان به موقعیتهای شغلی بالاتر شود.
5. از ریسک نترسید
رهبران بزرگ جسور هستند. پس از ایدههای خود دفاع کنید، و از آنها با دادهها و اقدامات عملی پشتیبانی نمایید. پروژههای استراتژیک را پیشنهاد دهید و یک برنامه کاری برای طرح خود تدوین کنید. همیشه خطر عدم موفقیت وجود دارد؛ اما آنچه به دست میآورید ارزش ریسک را دارد. زیرا شما در مقام رهبری برجسته به چشم خواهید آمد و به احتمال زیاد یک موقعیت مدیریتی را از آن خود خواهید کرد.
6. مانند یک معلم رفتار کنید
وقتی کسی سوالی دارد؛ سعی کنید به بهترین شکل ممکن به او پاسخ دهید و با این کار مهارتهای حیاتی مدیریتی خود را به رخ بکشید. با اعضای تیم خود گشادهرو باشید و اگر برای تمرین این مهارتها به کمک نیاز داشتند؛ برای همیاری آنها پیشقدم شوید.
7. ثابت کنید وجود دارید
از صحبت کردن در جلسات نترسید. همیشه برای طرح سوالات، راهکارها و پیشنهادات هوشمندانه آماده باشید. زمینه را برای بحث فراهم کنید، و اگر شخص دیگری ایده خوبی دارد؛ سعی کنید ایدههای او را پذیرا باشید.
8. دیدگاه وسیعی داشته باشید
هوش تجاری خود را توسعه دهید. در صورت امکان در جلساتی که با شرکت تیم رهبری سازمانتان برگزار میشود شرکت کنید. به این مورد توجه داشته باشید که مدیران چگونه ایدههای خود را ابراز میکنند و چگونه از دیگران اطلاعات کسب میکنند؛ سعی کنید از تمام این چیزها یادداشت تهیه نمایید. این کار نشان دهنده علاقهمندی شماست، و چیزهایی که در اینگونه جلسات یاد میگیرید بعدها به کارتان خواهند آمد.
حتما بخوانيد: لیست مهارت های پر درآمد و شغل های پولساز
9. به دنبال مشاوره و پشتیبانی باشید
مدیر شما نمیتواند ذهنتان را بخواند. تا زمانیکه شما به او نگویید مایل به ارتقاء در شرکت هستید؛ او از کجا بداند که شما به یک موقعیت جدید شغلی فکر میکنید. مدیران خوب به شما کمک میکنند موفق شوید. حتی شاید نمایی از شغلی که ممکن است در آینده به شما پیشنهاد دهند را ترسیم کنند.
اما در وهله اول باید مطمئن شوید که رئیستان فرد قابل اعتمادی است. برخی از رهبران سمی هستند یا عمداً علیه شما کار میکنند، و یا اجازه نمیدهند کسی وارد قلمرو آنها شود. گزارش سال 2019 گالوپ (Gallup) بیان میکند که بعضی از مدیران سعی دارند با عدم ارتقای بهترین پرسنل سازمان خود، آنها را همچنان به خود وابسته کنند؛ پس مراقب باشید.
10. همدردی و یکدلی خود را نشان دهید
انتقاد پذیری و یکدلی جزء مهارتهای ارتباطی حیاتی هستید. شما باید بتوانید به شکل واقعی با دیگران ارتباط برقرار کنید و دنیا را از دید آنها تماشا نمایید. در این بین مهارتهای هوش هیجانی را تمرین کنید.
11. به دنبال شبکه سازی باشید
روابط نقش مهمی در پیشرفت شغلی شما دارند. سعی کنید حداقل در هفته با یک نفر جدید آشنا شوید؛ چنین شخصی ممکن است عضو تیم مدیریتی یا همکار همسطح شما باشد. ملاقات با افراد جدید و تلاش شما برای اهمیت دادن به اعضای تیمتان، تلویحاً نشان میدهد که شما پتانسیل رهبری را دارید. آنها را در لیست کسانی قرار دهید که در شبکههای اجتماعی دنبال میکنید. خدا میداند شاید یکی از همکاران فعلیتان به موقعیت مناسبی رسید و توانست دست شما را هم بگیرد.
بعد از مدیر شدن چه باید کرد؟
اگر به یک موقعیت مدیریتی رسیدهاید به شما تبریک میگوییم. حالا وقت آن رسیده که مهارتهای رهبری خود را در نقش مدیریتی جدیدتان به کار بگیرید. توجه داشته باشید که اکنون باید با فکر و اطمینان حرکت کنید. هیچ فرمولی وجود ندارد که با پیروی از آن به یک مدیر یا رهبر خوب تبدیل شوید؛ اما نکات زیر میتوانند به شما کمک کنند.
1. روابط خود را حفظ کنید
شما به عنوان یک مدیر جدید، نماینده تیم خود در سازمان هستید. از اینرو باید با سایر رهبران و روسای بخشهای دیگر سازمان همکاری کنید. پس سعی نمایید با همه ارتباط برقرار کنید؛ این کار در بلند مدت به نفع شماست.
2. با تمام اعضای تیمتان از نزدیک ملاقات نمایید
اکنون باید اعضای زیردست خود را بشناسید و تک تک آنها را رو در رو ملاقات کنید. یکی از مهمترین اهداف اولیه شما باید ایجاد اعتماد به نفس بین اعضای تیم باشد. مردم معمولاً هر آنچه که در دل دارند را در جمعهای گروهی بیان نمیکنند؛ بیشتر افراد نگرانیها و دغدغههایشان را برای خودشان نگه میدارند.
اگر تک تک با کارکنان خود ملاقات کنید؛ میتوانید بازخورد خوبی از آنها دریافت کنید. اینگونه تعاملات گاهی اوقات به مکالمات صریح و بی پرده منجر میشوند و حقایقی را برای شما عیان میکنند که از آنها اطلاع نداشتهاید اما قدرت رسیدگی به آنها را دارید. صرف وقت برای نشان دادن حمایت خود از یک محیط دوستانه عالی، اعضای تیمتان را تشویق میکنید تا ایدههای خود را با شما در میان بگذارند.
3. با مافوق هایتان رابطه خوبی برقرار کنید
برقراری رابطه مناسب با مدیران مافوق و جلب توجه آنها، به اندازه توجه به اعضای تیم خودتان مهم است. شما برای مدیریت تیم خود به جلب توجه مدیران مافوق نیاز دارید؛ اما این بدان معنی نیست که در مواقع اضطراری پشت پرسنل خود را خالی کنید. پس محدودیتهای تیمتان را بشناسید، و از وعدههایی که توانایی عملی کردن آنها را ندارید اجتناب کنید.
4. موفقیتها را جشن بگیرید
حتی کوچکترین پیروزیها نیز مهم هستند؛ پس همیشه سعی کنید دلایلی برای جشن گروهی بیابید. این کار علاوه بر اینکه باعث میشود شما یک مدیر ارشد لایق به نظر برسید؛ در ایجاد روحیه و بهبود همکاری تیمی نیز بسیار مهم است.
در ضمن مطالعات نشان دادهاند کارگرانی که حمایت رئیس خود را دارند و با او احساس راحتی میکنند؛ کمتر فرصتهای شغلی پیشنهادی را میپذیرند. در نتیجه انرژی مثبت گروهی در محیط کار فراهم میشود، فضای کاری بهتری مهیا میگردد و احتمال فرسودگی شغلی کاهش پیدا میکند.
5. پشتیبانی کنید
همه مدیران برای توسعه مهارتهای رهبری خود و کسب چشم اندازی واقعی در مورد نحوه انجام این کار، به پشتیبانی و حمایت نیاز دارند. مدیران جدید از حضور مربیان مهارتی چه رسمی و چه غیررسمی سود میبرند. به همین دلیل معمولاً به برنامههای آموزشی مدیریتی نیاز دارند.
کلام پایانی
اگر اولین بار است که به مقام مدیریت میرسید؛ مهم نیست که مهارتهای مدیریتی شما چقدر قوی هستند. مطمئن باشید که هرگز یک شبه نمیتوانید از نردبان موفقیت بالا بروید و هرگز قادر نخواهید بود این کار را به تنهایی انجام دهید. پس به اطرافیان خود تکیه دهید و همیشه هدف را مدنظر داشته باشید.
برای صحبت در مورد نگرانیها و دغدغههایی که تغییرات شغلی با خود به همراه دارند؛ با دوستان، اعضای خانواده و همکاران خود همکلام شوید. از کسیکه به او اعتماد دارید بخواهید که در چنین مواقعی از شما پشتیبانی کند و اجازه ندهید به سندرم خود ویرانگری مبتلا شوید.
با تشریح اهداف کوتاه مدت و بلند مدتتان و جشن گرفتن هر نقطه عطفی که پشت سر میگذارید؛ به خود انگیزه دهید و خود را برای مدیریت آماده کنید. قبول کنید که علاقه شما به رهبری ذاتاً موضوع بسیار مهمی است.
در ادامه حتما بخوانيد: نکات کاربردی برای بهبود تمرکز و افزایش بهره وری در کار