چگونه می توان یک پادکستر شد؟
- 24 آبان 1401
- رشد و توسعه فردی
هر کسی که یک میکروفون و رایانه داشته باشد؛ میتواند پادکست (Podcast) بسازد. این کار راهی سرگرم کننده برای به اشتراک گذاری علایق و تجربیات شما با مخاطبانتان محسوب میشود. در ضمن ساخت پادکست روشی مناسب برای نفوذ به دنیای رسانه و تبدیل یک پروژه پرشور به کاری سودآور است. در این صورت میتوانید به جمع پادکسترهایی ملحق شوید که از طریق پخش تبلیغات و تامین بودجه، درآمد کسب میکنند.
با این حال رسیدن به این مرحله نیازمند کمی کار بیشتر است؛ اما نگران نباشید ما در این مطلب شبکه مترجمین راستین به شما میگوییم برای تبدیل شدن به یک پادکستر موفق به چه چیزهایی نیاز دارید و در ادامه چندین نکته مفید را برای ورود به این حوزه به شما نشان خواهیم داد.
پادکستر کیست؟
پادکستر (Podcaster) به صورت خلاصه یک تولید کننده محتوا است که برنامههای صوتی را ضبط کرده و از طریق فضای مجازی در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد. این فایل صوتی در اصل نسخه آنلاین یک برنامه شوی رادیویی است؛ با این تفاوت که در اینجا به جای پخش برنامه از طریق یک کانال خاص، شخص پادکستر فایل را در یک یا چند پلتفرم بارگذاری میکند و هر کسی میتواند با دانلود این فایلها به آنها گوش دهد.
کار پادکسترها چه اهمیتی دارد؟
پادکسترها مانند برنامهسازان رادیویی، طیف وسیعی از موضوعات را در قالب ژانرها، سبکها، قالبها و فواصل زمانی مختلف پوشش میدهند. هر چند همه آنها از این کار درآمد کسب نمیکنند؛ اما راههای مختلفی برای درآمدزایی از ساخت پادکست و تبدیل آن به یک شغل وجود دارد. در واقع برای موفق شدن در این کار هیچ نیازی به داشتن مدرک روزنامه نگاری یا چندین سال تجربه اجرای رادیویی نیست. شما میتوانید مهارتهای خود در زمینه ساخت پادکست را به حوزه بازاریابی بیاورید؛ زیرا خیلی از شرکتها به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال خود بر روی ساخت پادکست سرمایه گذاری میکنند.
چه تفاوتی بین پادکستر و یوتیوبر وجود دارد؟
تفاوت اصلی پادکستر و یوتیوبر (YouTuber) در نوع فرمتی است که با آن کار میکنند. پادکسترها بیشتر اوقات محتوای صوتی تولید میکنند؛ در حالی که یوتیوبرها بیشتر در زمینه ساخت محتوای ویدیویی فعالیت دارند. در ضمن پلتفرمهایی که آنها محتوای را در آن به اشتراک میگذارند با هم متفاوت هستند.
هر چند برخی از پادکسترها ویدیوی مصاحبههای خود را در یوتیوب منتشر میکنند؛ اما به طور کلی از پلتفرمهای مختص پادکست برای انتشار محتوای خود استفاده میکنند. در مقابل یک یوتیوبر برای بارگذاری محتوایش از یوتیوب بهره میگیرد.
شرح شغل پادکستر
یک پادکستر مجبور است کارهای زیادی انجام دهد؛ به خصوص اگر بخواهد این فرآیند را به تنهایی پیش ببرد. برنامه ریزی، ضبط و انتشار هر قسمت، و همچنین بازاریابی پادکست برای جذب شنوندگان بیشتر جزء کارهایی هستند که وی باید انجام دهد. در زمینه ساخت پادکست فضای زیادی برای خلاقیت وجود دارد؛ در حالیکه برخی از کارهای انتشار کاملاً تکراری هستند. در ادامه به کارهایی خواهیم پرداخت که یک پادکستر باید برای موفقیت در حرفه خود انجام دهد.
تحقیق
ساخت پادکست قبل از هر کاری به تحقیق نیاز دارد؛ مگر اینکه شما در آن موضوع واقعاً متخصص باشید. برای پیش بردن تحقیق باید کارهای مختلفی انجام دهید که خواندن کتاب و مقاله یا گوش دادن به دیگر پادکست ها و دیدن ویدیوهای مختلف تنها بخشی از آنها هستند. تحقیق در مورد موضوع بخش مهمی از فرآیند ساخت فایل صوتی است و باید زمان زیادی را به آن اختصاص دهید.
ترسیم طرح کلی
برخی از پادکست ها براساس مجموعهای از مطالب ساخته میشوند؛ در حالیکه برخی دیگر براساس یک طرح کلی از آنچه پادکستر در ذهن دارد تهیه میگردند. در هر صورت مهم این است که افکار خود را قبل از ساخت هر قسمت کاملاً سازماندهی کنید تا بتوانید یک نمایش منسجم را طرح ریزی نمایید و تمام محتوای مربوطه را پوشش دهید.
مصاحبه کردن
معمولاً پادکستر، میکروفون خود را با میهمان به اشتراک میگذارد. علاوه بر این شما میتوانید در هر قسمت با یک شخص مصاحبه کنید و کلیپهای گفتگو را در طول پادکست پخش نمایید. در هر صورت باید سوالات مصاحبه و نکات اصلی گفتگو را از قبل آماده کنید تا بتوانید مصاحبه را به خوبی پیش ببرید و بیشترین بهره را از آن ببرید.
نوشتن متن برنامه
نوشتههای متن برنامه در اصل نوعی تریلر مکتوب هستند که به شنوندگان میگویند پادکستر قصد دارد تا درباره چه چیزی حرف بزند. در ضمن آنها پیش نمایشی از آنچه که در هر قسمت پادکست میآید ارائه میدهند. شما میتوانید این نوشته را مختصر کنید؛ اما در هر صورت باید آن را به گونهای بنویسید تا فرد بتواند با خواندن آن با چیزی که قرار است بشنود آشنا شود. در عین حال این متن باید آنقدر جذاب باشد تا فرد را به دانلود کردن برنامه شما ترغیب کند.
ویرایش پس از تولید
ویرایش پادکست ممکن است توسط تولید کننده یا میزبان آن انجام شود. اگر خودتان این کار را انجام میدهید؛ باید از نرم افزارهای حرفهای برای این فرآیند استفاده کنید.
حتما بخوانيد: 16 مهارتی که باید قبل از 25 سالگی یاد بگیرید
نحوه تبدیل شدن به یک پادکستر
بدون نیاز به هیچگونه آموزش یا تجربه رسمی میتوانید پادکست را ضبط و منتشر کنید. با این حال ساخت این نوع فایل صوتی نیز مانند هر کار دیگری به داشتن پیش زمینه در زمینه داستان سرایی نیاز دارد. در ضمن آشنایی با جنبههای فنی نیز به شما در این زمینه کمک زیادی میکند.
در کل دو راه برای اینکه یک پادکستر حرفه ای شوید وجود دارد. هر کدام از آنها به نوعی به شما در طی کردن مسیر حرفهای در این حوزه کمک میکنند.
دریافت مدارک مرتبط
اگر دوست دارید در یک فضای رسمی کار کنید (یعنی به جای اینکه به عنوان یک پادکستر فریلنسر کار کنید، برای یک شرکت بزرگ مشغول به کار شوید)؛ بهتر است به دریافت مدرک رسمی بیاندیشید. داشتن مدرک رسانهای یا مدرک در زمینههای مرتبط مانند روزنامه نگاری یا ارتباطات به شما کمک میکند تا از سایر متقاضیان در این زمینه متمایز شوید. یک برنامه تحصیلی نیز فرصتهای ارزشمندی مانند کارآموزی و مربیگری را در اختیار شما قرار میدهد.
این در حالی است که میتوان تمام مهارتهای مورد نیاز برای پادکستر شدن را به صورت خودآموز و با صرف زمان و انرژی فراگرفت؛ به همین دلیل فکر نکنید که برای موفقیت در این حرفه باید حتماً در مقطع کاردانی یا کارشناسی تحصیل کنید. هر چند تحصیلات دانشگاهی مزایای زیادی دارند و اگر قصد رفتن به دانشگاه را دارید؛ بهتر است رشتهای را انتخاب کنید که بعدها بتواند در زمینه حرفهای به کمک شما بیاید.
کسب تجربه در زمینه انتشار پادکست
اگر ترجیح میدهید به مرور در طی کار این مهارت کسب کنید؛ بهتر است بیش از هر چیزی به دنبال کسب تجربه در زمینه ساخت پادکست باشید. در این صورت شاید بخواهید که تنها مراحل ابتدایی ساخت را انجام دهید و یا اینکه ترجیح دهید کل یک پادکست را از ابتدا تا انتها به تنهایی بسازید.
در این صورت میتوانید در مراحل مختلف تولید و توسعه این نوع فایل صوتی از دورهها و راهنماهای آنلاین کمک بگیرید. در عین حال همیشه میتوانید از سایر پادکسترها برای دریافت راهنماییهای حرفهای کمک بخواهید. شاید اولین و حتی پانزدهمین پادکست شما نیز با موفقیت روبهرو نشود؛ اما تمام این تجربیات در نهایت به شما کمک میکنند تا موضوع و طرحی که میخواهید را با موفقیت به اجرا بگذارید.
انواع مشاغل پادکستر
در شغل پادکستری نیز مانند سایر حوزههای کاری خلاقانه، میتوانید به صورت تمام وقت یا فریلنسری فعالیت کنید. هر دو مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ از اینرو بهتر است قبل از انتخاب مسیر شغلی خود کمی بیشتر درباره آن تحقیق کنید و ببینید کدام یک با جاه طلبیهایتان تناسب بیشتری دارند.
کار برای یک شرکت رسانه ای
اگر دوست دارید از همان ابتدا برای مخاطبان زیادی کار کنید؛ بهتر است کار کردن در یک شرکت رسانهای را امتحان نمایید. شرکتهای تولیدی و رسانهای زیادی وجود دارند که در زمینه ساخت پادکست تخصص دارند و یا اینکه اینگونه فایلهای صوتی بخشی از محتوای بزرگتری هستند که آنها به صورت مرتب منتشر میکنند. ممکن است در اینجا از همان ابتدا نتوانید نقش پادکستر را ایفا کنید؛ در عوض میتوانید از کارهای سطح پایینتری مانند رونویسی پادکست، انجام مصاحبه، ویرایش و ضبط شروع کنید.
معمولاً این مشاغل رقابتی هستند؛ به همین دلیل باید برای به نمایش گذاشتن استعدادهای خود آماده باشید تا بتوانید به کارفرمایان نشان دهید که چه توانمندیهایی دارید. بنابراین بایستی از قبل برنامه ریزی کنید تا با مجموعهای از مهارتها و ایدههای از پیش آماده شده وارد عرصه کاری شوید و آمادگی این را داشته باشید تا با چند سال کار کردن پشت صحنه بتوانید به صندلی جلوی میکروفون برسید.
کار به عنوان فریلنسر
ورود به حرفه پادکستر به صورت فریلنسری بسیار آسان است؛ اما نیاز به سرمایه گذاری دارد زیرا شما باید تجهیزات و نرم افزارهای لازم برای ساخت پادکست را تهیه کنید. در ضمن فراموش نکنید که تنها زمانی میتوانید درآمد داشته باشید که پادکست شما پخش شود. هر چند در فعالیت برای شرکتهای دیگر این مشکلات را ندارید؛ اما در عوض در زمینه خلاقیت کاملاً آزاد هستید. در عین حال میتوانید با اصول اولیه شروع کنید و در حین حرکت مهارتهای خود را ارتقا دهید.
در اینجا شبکه سازی رمز موفقیت است، و حتی میتواند به میزبانی مشترک پادکست ها و فرصتهای طلایی میزبانی منجر شود. پیوستن به انجمنهای مربوطه در رسانههای اجتماعی مانند جنبش پادکست (Podcast Movement) و سازندگان پادکست جدید (New Podcast Creators) یا گروههای پشتیبانی در فیسبوک به شما کمک میکنند تا ضمن ارتباط با افراد فعال در این حوزه بتوانید با آنها تبادل نظر کنید. شما باید بر روی مهارتهای خود بازاریابی کار کنید؛ زیرا تنها با دست و پا کردن نامی برای خود در این حوزه قادر خواهید بود تا مخاطب جذب نمایید.
کلام پایانی؛ آیا پادکستر شدن سخت است؟
بله و خیر. تقریباً هر کسی میتواند یک پادکست بسازد؛ اما برای تبدیل شدن به یک پادکستر موفق راه سختی پیش رو دارید. شما باید انتظارات واقع بینانهای در مورد میزبانی یک پادکست داشته باشید و اگر رسیدن به آن نقطه برایتان مهم است؛ باید سعی کنید در طول مسیر نا امید نشوید. هر پادکستری بالاخره باید از جایی شروع کند و اگر شما نیز زمان و تلاش کافی برای این کار صرف کنید؛ قطعاً موفق خواهید شد.
در ادامه حتما بخوانيد: راهنمای جامع کار دانشی برای تولید کنندگان محتوا