نکاتی مفید برای تهیه یک ارائه آسانسوری
- 04 شهریور 1402
- رشد و توسعه فردی
در یک مصاحبه یا نمایشگاه برای اینکه بتوانید توجه مخاطبان را به خود جذب کنید؛ باید در ابتدا تاثیر خوبی روی آنها بگذارید. برای هر کسی، چیزی مهم است. شما باید بتوانید تمام اطلاعاتی که افراد برای شناختتان به آنها نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهید. آنها باید بدانند شما چه کسی هستید و چه چیزی برای ارائه دادن دارید؛ در ضمن باید این کارها را در یک زمان بسیار کوتاه انجام دهید. اینجاست که پای ارائه آسانسوری (Elevator Pitch) به میان میآید.
ارائه آسانسوری یا سخنرانی آسانسوری، در اصل توضیح مختصری از برند حرفهای شماست. برای این کار شما باید یک متن مناسب بنویسید و آن را حفظ کنید تا بتوانید در زمان مناسب مانند یک سخنرانی ارائه دهید. معمولاً برای انجام این سخنرانی، کمتر از یک دقیقه فرصت دارید؛ دقیقاً مانند فاصلهای که سوار آسانسور میشوید.
تهیه و آماده کردن یک ارائه آسانسوری در مورد خودتان باعث میشود تا شما با نقاط قوت خود آشنایی پیدا کنید، بتوانید مهارتهایتان را به صورت مختصر توصیف نمایید و به دیگران نشان دهید که چرا فرد با ارزشی هستید. با توجه به اهمیت این موضوع، ما در این گفتار شبکه مترجمین راستین بیشتر در خصوص این مطلب صحبت خواهیم کرد.
چرا باید یک ارائه آسانسوری آماده کنید؟
یک ارائه آسانسوری حتی اگر تصویر کوچکی از شما و ایدههایتان بازگو کند؛ باز هم میتواند تاثیری ماندگار از شما بر جای بگذارد. جالب است بدانید که افراد برای قضاوت شخصیت شما تنها به چند میلی ثانیه زمان نیاز دارند. پس اگر بتوانید از وقت خود عاقلانه استفاده کنید؛ میتوانید آن تاثیری که میخواهید را بر روی دیگران بگذارید. در واقع با ارائه آسانسوری میتوانید به اهداف زیر برسید:
- از سخنرانی آسانسوری میتوانید برای ترغیب واکنش احساسی مخاطبان خود استفاده کنید. مایا آنجلو (Maya Angelou) در این باره میگوید: "مردم آنچه که شما گفتید را فراموش میکنند و حتی کارهایتان را نیز از یاد میبرند؛ اما احساسی که در آنها ایجاد کردید را همیشه در ذهنشان خواهد ماند". علم روانشناسی نیز این را تایید میکند؛ زیرا خاطرات عاطفی معمولاً قویتر و در بلند مدت تاثیر گذارتر هستند. به عنوان مثال اگر ارائه آسانسوری شما شامل یک داستان کوتاه از دوران کودکیتان باشد که مخاطبان بتوانند با آن همذات پنداری کنند؛ ممکن است سالها پس از برخورد با شما، هنوز هم شما را به یاد بیاورند.
- شما باید این ارائه را در چند ثانیه کوتاه انجام دهید؛ پس هنر اختصار را یاد میگیرید و راحتتر میتوانید افکارتان را جمع و جور کنید. از طرف دیگر یک سخنرانی آسانسوری به شما در توسعه مهارتهای نوشتاری، ویراستاری و ارتباطیتان کمک میکند. در ضمن این کار باعث تقویت مهارتهای تحقیقی شما نیز میشود؛ زیرا باید برای هر دسته از مخاطبان خود یا هر رویداد خاص، یک نوع ارائه آسانسوری ویژه را تهیه کنید.
- همچنین در هنگام تهیه یک ارائه آسانسوری، بیشتر به ارزشمند بودن وجود خودتان پی میبرید. اگر سندروم ایمپاستر (Imposter Syndrome) یا نشانگان خودویرانگری را تجربه میکنید یا احساس میکنید که به اندازه کافی ارزشمند نیستید؛ ایده پردازی برای تهیه یک ارائه آسانسوری و فکر کردن درباره آنچه شما یا محصولتان را ارزشمند میکند به شما کمک میکند راحتتر ارزشمندی خود را پذیرا باشید.
- در نهایت آماده سازی یک سخنرانی آسانسوری زمان مناسبی برای کشف پیچیدگیهای مدل کسب و کار شماست. اگر به تازگی یک ایده تجاری جدید را شروع کردهاید؛ میتوانید با انجام یک سخنرانی یک دقیقهای درباره طرح کسب و کار خود، روند ایده پردازی را شروع کنید. در مرحله بعد سعی نمایید هرگونه کمبودها، مخاطرات و مسائل مربوط به ایده خود را یادداشت نمایید. در این صورت راحتتر قادر خواهید بود یک طرح تجاری جامعتر و منطقیتر تهیه کنید.
تهیه ارائه آسانسوری برای چه موقعیت هایی توصیه میشود؟
برخی از موقعیتهای مناسب برای این کار بسیار ظریف هستند؛ مثل زمانی که شما با یک فرد حرفهای در صنعت خود در مورد پارک مورد علاقه فرزندتان صحبت میکنید. اما برخی موقعیتهای دیگر کاملاً متمایز و مشخص هستند. مانند زمانی که شما وارد یک مصاحبه شغلی میشوید و در آنجا از شما خواسته میشود در مورد خودتان بگویید.
در ادامه در مورد موقعیتهایی صحبت میکنیم که در آنها برای معرفی خودتان به یک ارائه آسانسوری نیاز دارید.
- رویدادهای شبکه ای: هدف از برگزاری رویدادهای شبکه ای، ارتباط با متخصصان همفکر است. پس از این رویدادها برای گسترش دایره ارتباطی خود استفاده کنید و ارائه خود را تا حد امکان برای افراد بیشتری آماده نمایید.
- مصاحبه های شغلی: در مصاحبه های شغلی معمولاً در همان ابتدا از فرد خواسته میشود به طور مختصر خود و سوابق شغلی را معرفی کند. معمولاً در این مصاحبهها فرد مصاحبه کننده انتظار دارد علاوه بر آشنایی با رزومه، تنها در چند لحظه بتواند تا حدی با اخلاق کاری، شخصیت و نقاط قوت شما آشنا شود.
- پروفایل لینکدین: شما با حضور حرفهای خود در رسانههای اجتماعی به دیگران نشان میدهید چه کسی هستید و چه تواناییهایی دارید. پس کاری کنید که پروفایل شما در لینکدین، نشان دهنده قابلیتها و نقاط قوت و تمایز شما باشد تا بتواند توجه دیگران را به خود جلب کند و در فرصتهای حرفهای جدید را به روی شما باز کند.
- نمایشگاه های شغلی: یک نمایشگاه شغلی، توانایی شما را در آماده سازی یک ارائه آسانسوری سریع و مفید، محک میزند. اگر به دنبال یافتن یک شغل جدید هستید بهتر است برنامهای برای شبکه سازی تهیه کنید تا بتوانید آن را در نمایشگاه اجرایی کنید. برای اینکه قادر باشید این کار را برای خودتان راحت نمایید؛ فقط یک لحظه خودتان را جای کارفرمایی بگذارید که به دنبال یک نیروی کار مناسب برای سازمان خود میگردد و امیدوار است شما همان فردی باشید که به دنبالش است.
- گردهمایی ها: یک گردهمایی چه مکانی برای تجدید دیدار دوستان قدیمی باشد و چه فرصتی برای دیدار با همکاران گذشته؛ در هر صورت میتواند موقعیتی مناسب برای شبکه سازی باشد. شما نمیدانید که دوستان قدیمی و همکلاسیتان اکنون در چه صنایعی مشغول به کار هستند؛ شاید یکی از آنها همان نردبانی باشد که شما برای ترقی شغلی خود باید از پلههای آن بالا بروید.
حتما بخوانيد: هنگام تعدیل نیرو چه باید کرد؟ نکاتی برای یافتن شغل جدید
5 مرحله برای آماده کردن یک ارائه آسانسوری موفق درباره خود
یک ارائه آسانسوری باید مستقیماً به هدف بزند، بدون خطا باشد و آنقدر قانع کننده آماده گردد که طرف مقابل بتواند شما را با آن به خاطر بسپارد. فرد مقابل باید پس از شنیدن یا خواندن ارائه شما، دقیقاً فرصتهایی که برایتان مناسب هستند را به خاطر بیاورد. پس اگر قصد دارید یک سخنرانی آسانسوری تهیه کنید باید حتماً 5 گام زیر را مدنظر داشته باشید.
1. توضیح دهید که شما چه کسی هستید
با معرفی نام خودتان و حرفه فعلیتان شروع کنید. سپس از چند کلمه کلیدی توضیحی برای توصیف بیشتر خود استفاده کنید؛ شاید مجبور شوید این کلمات را بر اساس نوع مخاطب خود تغییر دهید.
به عنوان مثال اگر شما یک طراح گرافیک هستید ممکن است بگویید: "من یک طراح گرافیک هستم که بیشتر بر روی وب سایتهای بهینه شده برای موتورهای جستجوگر کار میکنم. در عین حال عاشق پروژههای خلاقانه هستم". در این صورت شنونده با نام شما آشنا میشود، میداند که شما چه کاری انجام میدهید و چه تخصصی دارید؛ مهمتر از همه متوجه میشود شما فردی خلاق هستید که از پروژههای نوآورانه و خلاقانه استقبال میکنید.
2. آنچه که میخواهید را توضیح دهید
حال نوبت به چیزی میرسد که میخواهید بگویید. اگر به دنبال تأمین مالی برای استارتاپ خود هستید؛ بلافاصله این موضوع را مطرح کنید. صداقت برای مردم بسیار اهمیت دارد و همین باعث میشود که شما بلافاصله در نزد طرف مقابل، اهمیت و ارزش پیدا کنید. در این صورت شما میتوانید آنچه که درخواست میکنید را به دست بیاورید. در ضمن با این کار موفق میشوید قبل از اینکه زنجیره ارتباطی شما با طرف مقابل قطع شود، نیازهایتان را ذکر نمایید.
3. عوامل منحصر به فرد بودن خود را ذکر کنید
مزیت رقابتیتان به چیزی بستگی دارد که شما برای ارائه دارید؛ این موضوع میتواند هر چیزی باشد، از یک دستاورد عالی گرفته تا ویژگیهای منحصر به فرد محصولی که برای تولید آن تلاش کردهاید یا حتی یک سرگرمی جالب!
اگر میخواهید روی یک همکار تاثیر خوبی بگذارید؛ شاید لازم باشد به فعالیتی که میدانید از آن لذت میبرد، ابراز علاقه کنید. یا اگر خود را به یک مدیر استخدام معرفی میکنید؛ بهتر است به بخشی از ویژگیهای خود اشاره کنید که میدانید برای استخدام کارمند به دنبال آنها میگردد.
4. یک فراخوان برای اقدام (CTA) ایجاد نمایید
فراخوان برای اقدام چیزی است که خواننده یا شنونده را وادار میکند اقدامی انجام دهد. به عنوان مثال یک ایمیل که با جمله "ثبت نام در خبرنامه ما" به پایان میرسد؛ در اصل یک فراخوان برای اقدام است.
در بیشتر موارد یک ارائه آسانسوری با فراخوان برای اقدام به پایان میرسد تا هم شتاب ارائه شما حذف شود و هم مخاطب به برقراری تعامل با شما ترغیب شود. به عنوان مثال میتوانید طرف مقابل را ترغیب کنید که نگاهی به سایت شما بیندازد و یا به فیلمی که برای او ارسال کردهاید نگاه کند. یا اینکه میتوانید کارت ویزیت خود را به آن فرد بدهید و از او بخواهید در صورت تمایل با شما تماس بگیرد. یا میتوانید به طرف مقابل اطلاع دهید که او را در شبکههای اجتماعی دنبال میکنید و بدین صورت علاقه خود را به برقراری ارتباط با او نشان دهید.
اما وقتی که در یک مصاحبه شغلی شرکت میکنید نمیتوانید ارائه خود را با اقدام برای عمل به پایان برسانید. در عوض میتوانید با برجا گذاشتن یک یادداشت جذاب و متمایز کننده، کاری کنید تا در ذهن مخاطب ماندگار شوید.
5. آنچه که نوشتهاید را ویرایش کنید
ویرایش به شما کمک میکند اطلاعات را فشرده کنید و فقط چیزهای مهم را گلچین نمایید. اشتباهات گرامری و املایی نیز غیرحرفهای به نظر میرسند؛ بنابراین اگر کار شما بدون ایراد باشد میتوانید تاثیر بهتری بر مخاطب بگذارید. اگر ارائه شما شفاهی است؛ میتوانید محتوایی که به خاطر میسپارید را ویرایش کنید و چندین بار آن را با صدای بلند بخوانید تا در هنگام ارائه توپوق نزنید.
چگونه میتوانید یک سخنرانی آسانسوری در مورد خودتان ارائه دهید؟
مالکوم گلدول (Malcolm Gladwell) معتقد است که 10 هزار ساعت طول میکشد تا یک کاردستی کامل شود. خوشبختانه برای تهیه و به خاطر سپردن یک ارائه آسانسوری به این زمان نیاز ندارید؛ اما به هر حال نباید تمرین را فراموش کنید. در این صورت مطمئن میشوید که هیچ کدام از جزئیات ارائهتان را فراموش نمیکنید و بیشتر اعتماد به نفس مییابید. نکات زیر به شما کمک میکنند ارائه بهتری داشته باشید.
نکته 1. طبیعی و واضح صحبت کنید
در ارائههای کلامی خود شما به اندازه محتوایی که میخواهید ارائه دهید، اهمیت دارید. شما که نمیخواهید مانند یک فروشنده زورگو به نظر برسید؛ حتی اگر قصد داشته باشید خودتان را بفروشید. در ضمن شما میخواهید که طرف مقابل به خوبی کلمات شما را درک کند تا بتوانید اطلاعات مهمی که میخواهید را به او انتقال دهید.
اگر بتوانید با تنظیم لحن کلام یا اضافه کردن احساسات خود به برخی از نکاتی که میخواهید بگویید جان ببخشید؛ طرف مقابل بیشتر این اطلاعات را حفظ میکند و راحتتر با آنها تعامل برقرار مینماید.
هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه ارائه یک سخنرانی آسانسوری، روی زبان بدن خود کار کنید؛ اما مواظب باشید نباید به فضای شخصی طرف مقابل بی احترامی کنید. در ضمن باید تماس چشمی برقرار کنید تا فرد مقابل به صحبتهای شما گوش بدهد و سعی کنید رفتاری آرام و موقر داشته باشید و به این صورت نشان دهید که اعتماد به نفس بالایی دارید.
حتما بخوانيد: چگونه به یک متخصص در رشته خود تبدیل شویم؟
نکته 2. شیوه ارائه خود را با توجه به شرایط تغییر دهید
سعی کنید طرح خود را براساس نوع مخاطب سفارشی سازی کنید. این به برقراری ارتباط شما با طرف مقابل کمک میکند و به او نشان میدهد که به وقتش احترام میگذارید و صرفاً قرار نیست وقت وی را با یک سخنرانی عمومی بگیرید. از طرف دیگر نشان میدهد که شما برای آن شخص احترام قائل شدهاید و در مورد اینکه او چه کسی است و چه علایقی دارد، تحقیق کردهاید.
اگر این ارائه را برای یک مصاحبه شغلی آماده کردهاید از زبان شرح شغل وارد شوید تا به طرفین مقابل نشان دهید که شما برای دریافت این جایگاه شغلی بسیار مناسب است. اگر قصد دارید از این ارائه برای معرفی خود در یک رویداد شبکه ای استفاده کنید؛ به دستاوردهای خاص صنعتی نیم نگاهی داشته باشید تا اطرافیان خود را متقاعد کنید که این صنعت برای شما از اهمیت زیادی برخوردار است.
نکته 3. در مورد مهمترین مسائل حرف بزنید
با وجود اینکه شما تنها 30 تا 60 ثانیه وقت دارید و چیزهای زیادی باید در این مدت بگویید؛ اما هیچگاه عجله نکنید. در این صورت شنونده نمیتواند نکات مهمی که شما میخواهید انتقال دهید را درک کند و بیشتر باعث میشود که شما عصبی به نظر برسید. در ضمن شما میخواهید کاری کنید که فرد مقابل با شما تعامل داشته باشد، در این صورت پرسیدن سوال بهترین نتیجه گیری است؛ زیرا این بدان معنی است که گفتگوی شما ادامه پیدا میکند و شما میتوانید اطلاعات بیشتری ارائه دهید.
کاهش سرعت نیاز به تمرین دارد. پس سعی کنید ارائه خود را برای یک دوست یا همکار قابل اعتماد انجام دهید و در مورد سرعت خود از او بازخورد بگیرید. وقتی آنها سرعت شما را تائید کردند؛ بررسی کنید که انجام این ارائه به این روش چقدر طول میکشد و آنقدر تمرین کنید تا به این زمان برسید.
همچنین میتوانید تمرینهای تنفسی را تمرین کنید تا راحتتر بتوانید سخنرانی خود را ارائه دهید. قدرت صوتی، لحن و سرعت شما همگی بر تواناییتان برای کنترل تنفس تاثیر میگذارند. در ضمن تمرینات تنفسی به شما کمک میکنند راحتتر اضطراب خود را کنترل کنید و بهتر بتوانید روی چیزهایی که برای شما مهم هستند تمرکز یابید.
نکته 4. مخاطب خود را با یک سوال درگیر کنید
به جای اینکه در ارائه فقط درباره خودتان صحبت کنید؛ سخنرانی خود را با یک سوال به پایان برسانید. این راهی مناسب برای ادامه گفتگو و نشان دادن علاقه شما به ارتباط با طرف مقابل است. به عنوان مثال میتوانید از مدیر استخدام درباره ماموریت و اهداف اصلی شرکت بپرسید یا از همکار حرفهای خود در مورد مسیر شغلی که تاکنون طی کرده است، سوال کنید.
نکته 5. از زیاده گویی بپرهیزید
اگر عصبی هستید یا افکارتان بهم ریخته است، مستعد زیاده گویی هستید؛ در این صورت اگر ارائه خود را تمرین نکرده باشید شرایط قطعاً بدتر میشود. فراموش نکنید که مهمل گویی به این معنی است که افسار کار از دست شما در رفته است و مخاطبان نیز به همین شکل تحت تاثیر آشفتگیتان قرار میگیرند. در این صورت احتمالاً بر روی جزئیات بی اهمیت تمرکز خواهید کرد و نکات برجستهای که باید به شنوندهتان منتقل کنید را از یاد میبرید.
بهترین راه برای جلوگیری از مهمل گویی این است که ارائه خود را تمرین کنید. اگر احساس میکنید ممکن است در موقعیتهایی قرار بگیرید که قبلاً خود را برای آنها آماده نکردهاید؛ بهتر است چندین نکته کلیدی را در مورد خود به خاطر بسپارید تا بتوانید راحتتر مکالمه را پیش ببرید. اگر متوجه شدید که در حال زیاده گویی هستید بیشتر تمرین کنید. در این صورت با گذشت زمان کمتر رشته افکار خود را از دست میدهید.
کلام پایانی
بیان اینکه چه کسی هستید و چه چیزی ارائه میدهید گاهی اوقات ممکن است بسیار دشوار باشد؛ اما این کار ارزش شما را به خودتان یادآوری میکند و باعث میشود که دیگران بهتر شما و تواناییهایتان را بشناسند و درک کنند.
سعی کنید در هنگام ارائه برند شخصی خود یک طرح آسانسوری آماده کنید که سریع، پربار و به یاد ماندنی باشد. فراموش نکنید که شما فقط 30 ثانیه سوار آسانسور میشوید؛ اما باید هزاران بار برای آن 30 ثانیه تمرین کنید تا بتوانید به اهداف خود برسید.
در صورت امکان، چندین نسخه از سخنرانی خود را تمرین کنید تا برای هر موقعیتی آماده باشید. در این صورت دیگر میدانید که چگونه به طور موثر خود را به یک مدیر استخدام و یا یک سرمایه گذار معرفی نمایید. در ضمن این کار فواید زیادی برایتان دارد؛ زیرا به شما یاد میدهد که چگونه زبان بدن و لحن صدای خود را برای هر مخاطبی تغییر دهید.
در ادامه حتما بخوانيد: چگونه سخنرانی و ارائه خوبی داشته باشیم؟ 8 نکته مهم برای شروع