چگونه یک محتوا نویس موفق شویم؟

آیا شما جزء کسانی هستید که از دید دوستان و آشنایانتان قلم خوبی دارید و می‌توانید به راحتی آنچه در ذهنتان می‌گذرد را بر روی کاغذ پیاده کنید؟ آیا از خواندن، تحقیق یا بازی با کلمات لذت می‌برید و همیشه دوست دارید افکار خود را در قالب نوشته‌ها بیان نمایید؟ در حال حاضر محتوا در تمام اشکال متنی یا بصری (از جمله ویدیو) بر صنعت و رسانه‌‌های اجتماعی حکمرانی می‌‌کند و به همین دلیل زمینه برای فعالیت محتوا نویسان کاملاً مهیاست.

پس اگر فکر می‌‌کنید می‌‌توانید هر موضوع یا مفهومی را به شیوه‌ای خلاقانه، مؤثر و هوشمندانه توضیح دهید؛ بهتر است تا پایان این مطلب شبکه مترجمین راستین با ما همراه باشید. چرا که ما در اینجا قصد داریم نحوه تبدیل شدن به یک نویسنده محتوا را به صورت گام به گام به شما نشان دهیم.

 

مقدمه ای بر محتوا نویسی

محتوا نویسی به معنی فرآیند ایجاد و انتشار محتوای نوشتاری برای اهداف مختلف از جمله بازاریابی، آموزش و سرگرمی است. نویسندگان محتوا باید بتوانند در مورد موضوعات مختلف تحقیق کنند، قلمی واضح و رسا داشته باشند و اشتباهات گرامری و املایی آثار خود را ویرایش کنند.

نویسندگان محتوا شرایط کاری منعطفی دارند؛ آنها هم می‌توانند به صورت فریلنسری کار کنند و هم برای آژانس‌های بازاریابی فعالیت داشته باشند. انتظار می‌‌رود چشم ‌انداز شغلی برای نویسندگان محتوا در سال‌‌های آینده همچنان رو به رشد باشد؛ زیرا روز به روز کسب ‌و کارها و سازمان‌‌های بیشتری به اهمیت تولید محتوای با کیفیت بالا پی می‌برند.

 

نویسنده محتوا کیست؟

نویسنده محتوانویسنده محتوا فردی حرفه‌ای است که محتوای نوشتاری را برای کسب و کارها و سازمان‌ها خلق و مدیریت می‌کند. وی از مهارت‌ های نوشتاری خود برای انتقال ایده‌ها، اطلاعات و داستان‌ها استفاده می‌کند و سعی دارد مطالب هدف را به گونه‌ای آموزنده و جذاب به مخاطبان خود انتقال دهد. در کل نویسندگان محتوا معمولاً بر روی پروژه‌‌های مختلفی کار می‌کنند که از جمله آنها می‌توان به پست‌های وبلاگی، مقالات، کپی وب ‌سایت‌ها، پست‌‌های رسانه‌‌های اجتماعی و اقلام بازاریابی اشاره کرد. در ضمن آنها غالباً در زمینه ویرایش و تصحیح محتوا و توسعه استراتژی‌های محتوا نیز فعالیت می‌کنند.

یک نویسنده محتوا زمانی موفق می‌شود که از مهارت ‌های نوشتاری مناسب، توانایی تحقیق در مورد موضوعات مختلف، و آشنایی با مخاطبان هدف و درک نیازهای آنها برخوردار باشد تا بتواند به شیوه‌ای واضح و مختصر بنویسد. ضمناً وی باید بتواند به صورت مستقل و فریلنسری کار کند و پروژه‌ها را سر موعد مقرر به مشتریان خود تحویل دهد.

اگر به فعالیت در زمینه نویسندگی محتوا علاقه دارید باید در ابتدا چند قدم اساسی بردارید. ابتدا با شرکت در کلاس‌های نویسندگی یا کارگاه‌های آموزشی، مهارت های نوشتاری خود را توسعه دهید. بعد سعی کنید نمونه محتوا تولید کنید؛ برای این کار بهتر است با انتشارات‌های آنلاین کار کنید یا اینکه وبلاگ شخصی خود را بسازید. در نهایت باید خود را به این جامعه بشناسانید؛ برای این کار لازم است با سایر نویسندگان محتوا و متخصصان این صنعت ارتباط برقرار کنید.

 

یک محتوا نویس چه کارهایی انجام می دهد؟

برخی از مسئولیت‌های حیاتی یک نویسنده محتوا عبارتند از:

  • تحقیق برای کسب اطلاعات مختلف
  • خلق محتوای واضح و دقیق
  • خلق محتوایی که اهداف سازمان مدنظر را برآورده کند
  • ویرایش محتوا به منظور ساده و مختصر کردن آن
  • استفاده از مهارت‌های خود برای نوشتن مطالب مختلف مانند محتوای وبلاگ‌ها، محتوای بازاریابی، فیلمنامه نویسی و غیره.

 

نویسنده محتوا

 

شیوه های کاری محتوا نویسان

نویسندگان محتوا به 10 دسته مختلف تقسیم می‌شوند که در ادامه بیشتر در مورد آنها صحبت می‌کنیم.

 

1. وبلاگ نویس

نویسندگان وبلاگ می‌دانند چگونه موضوعات پیچیده را به گفتگوهایی دوستانه تبدیل کنند و از مهارت‌‌های تحقیقی خود برای یافتن محتواهایی مناسب به منظور ارتقای وبلاگ استفاده می‌کنند. آنها ساعت‌ها از وقتشان را صرف تهیه پیش نویس یک مقاله می‌نمایند، و عناوین و موضوعات پست‌های وبلاگی را در میان هزاران موضوع جذاب گلچین می‌کنند. در نهایت محتوایی جذاب را تولید می‌کنند که بیشترین احتمال جذب مخاطب را دارد. از آنجایی که یک پست وبلاگی منتشر شده جزئی از یک وب سایت است؛ لذا نویسندگان وبلاگ باید کاملاً با سئو آشنایی داشته باشند.

مسئولیت‌های یک نویسنده وبلاگ عبارتند از:

  • نوشتن مقالات
  • نوشتن مصاحبه‌ها
  • نوشتن پست‌های وبلاگی
  • انجام تحقیقات لازم برای تولید محتوا

 

2. روزنامه نگاری برند

یک روزنامه ‌نگار برند (Brand Journalist) در اصل یک داستان ‌نویس است. این افراد تا زمانی که داستان خود را پیدا نکنند؛ دست از کار نمی‌کشند. آنها برند شما را به خوبی به تصویر می‌کشند و در تصویر سازی خود از بیانیه‌‌های مطبوعاتی و نقل قول‌های مشتریان شما استفاده می‌کنند. اینگونه محتوا نویسان ارزش شهرت یک برند را می‌دانند؛ به همین دلیل سعی می‌کنند حقایق و نقل قول‌ها را قبل از انتشار دوباره کاملاً بررسی کنند. در ضمن توانایی خلق عناوینی را دارند که افراد را به دیدن محتوا و اشتراک گذاری آنها ترغیب می‌کنند.

یک روزنامه نگار برند در موارد زیر استاد است:

  • خلق داستان‌های برند
  • روایت داستان‌های مشتری
  • انجام مصاحبه‌ها و بازنویسی آنها
  • خلق بیانیه‌های مطبوعاتی
  • توانایی برقراری ارتباطات درون سازمانی

 

3. کپی رایتر

یک کپی رایتر با افکار خلاقانه خود بین طیف گسترده‌ای از موضوعات و پروژه‌ها ارتباط برقرار می‌کند. کپی رایترها همزمان هم به زبان برند و هم به زبان مشتری صحبت می‌کنند. آنها داستان برند شما و ویژگی‌های محصولاتتان را در یک لفافه زیبا برای مشتریانتان روایت می‌کنند.

یکی کپی رایتر مسئول خلق محتواهای زیر است:

  • متن وب سایت‌ها
  • متن متون چاپی
  • اینفوگرافیک ها
  • متن دفترچه راهنمای فروش
  • توضیحات محصول

 

 

4. سایه نویس

یک نویسنده سایه نویس (Ghostwriter) می‌‌تواند به صدای افراد و برندهای مختلف تبدیل شود. وقتی سازمان شما فاقد ظرفیت، مهارت یا قابلیت‌های ارتباطی لازم است؛ یک سایه نویس می‌تواند شکاف منابع محتوا را برای شما پر کند. معمولاً کسب و کارها در هنگام استخدام یک نویسنده در سایه، فردی را انتخاب می‌کنند که اعتماد به نفس داشته و قابل اعتماد باشد. در واقع وی داستان برند و افرادی که پشت آن هستند را به شیوه‌ای جذاب روایت می‌کند.

یک سایه نویس در موارد زیر تخصص دارد:

  • نوشتن مقالات
  • وایت پیپرها
  • کتاب های الکترونیکی
  • رهبری فکری
  • کپی وب سایت
  • مطالب آف پیج

 

5. نویسنده فنی

یک نویسنده فنی در نوشتن مطالب فنی با زبانی قابل فهم برای دیگران تخصص دارد. آنها فناوری‌ها را به تفصیل توضیح می‌دهند، و با زبانی ساده به بررسی نحوه استفاده از تکنولوژی‌ها، ساخت آنها، رویه‌ها، اجزاء و عملکرد داخلی و مکانیکی‌شان می‌پردازند. این محتوا نویسان معمولاً در زمینه تهیه دفترچه‌های راهنما، سوالات متداول و راهنماهای محصول فعالیت می‌کنند، و محتواهای فنی و ثقیل را با زبانی قابل فهم در اختیار عموم مردم قرار می‌دهند.

یک نویسنده فنی در خلق محتواهای زیر تخصص دارد:

  • توضیح نحوه کار یک محصول
  • سوالات متداول
  • راهنماها
  • دستورالعمل‌ها
  • پیام‌های UX (تجربه کاربر)
  • دفترچه‌های راهنما

 

6. نویسنده رسانه های اجتماعی

نویسندگان رسانه های اجتماعی بلندترین صدای یک برند هستند، و از قابلیت‌ها و الگوریتم‌های در حال تغییر شبکه‌های اجتماعی به نفع محتوای تولیدی خود استفاده می‌کنند. آنها با زبان هر پلتفرم با مخاطبان آن صحبت می‌کنند و کاربران را با پیام رسانی مناسب و عناصر تعاملی مانند نظرسنجی‌ها درگیر خود می‌کنند. باز هم در هنگام انتخاب یک نویسنده رسانه های اجتماعی باید به قابل اعتماد بودن او توجه کنید؛ زیرا این شخص نماینده برند شما خواهد شد.

یک نویسنده رسانه های اجتماعی مسئول خلق محتواهای زیر است:

  • پست های رسانه های اجتماعی
  • مطالب تعاملی
  • آزمون‌ها
  • توسعه روابط عمومی
  • تولید محتوا برای پلتفرم‌های خاص براساس ویژگی‌های آنها

 

7. ایمیل نویس

هدف کار یک ایمیل نویس آن است که مخاطب خود را ترغیب به انجام کاری کند. معمولاً این افراد در خلق استراتژی‌های تولید سرنخ و تولید محتوای کاربرپسند تخصص دارند. روانشناسی در فرآیند خلاقیت آنها نقش بسزایی دارد. آنها هر کلمه تیترها و محتوای ایمیل‌های تبلیغاتی خود را با در نظر گرفتن مراحل ترغیب یک خریدار و ابتکارات فروش خلق می‌کنند، و در نهایت مطلبی را به وجود می‌آورند که خواننده را به اقدام ترغیب می‌کند. یک ایمیل نویس حرفه ای در مورد نوشتن متن بسیار قاطعانه عمل می‌کند و همواره نوشته‌های خود را به منظور دستیابی به بهترین نتیجه، مرور و ویرایش می‌نماید.

یک ایمیل نویس در خلاق محتواهای زیر ماهر است:

  • خبرنامه ها
  • ایمیل های معاملاتی
  • دریپ مارکتینگ یا بازاریابی قطره ای
  • حفظ مشتری
  • حفظ فروش

 

 

8. فیلمنامه نویس یا نویسنده سناریو

فیلمنامه نویسان سرمایه اصلی حوزه‌های چند رسانه‌ای هستند. آنها علاوه بر اینکه دارای تخصص داستان سرایی هستند به رویکرد پیام رسانی نیز متعهد می‌باشند. فیلمنامه نویسان باید قوه تصویرسازی خوبی داشته باشند و بتوانند کلمات موجود در یک متن را در قالب فرمت‌های غنی‌تر مانند ویدیوها و پادکست‌ها تصور کنند. پس یک فیلمنامه نویس مناسب کسی است که از همان ابتدا بتواند تصویری بزرگ‌تر از محتوای شما را ببیند و تصور کند.

یک فیلمنامه ‌نویس منبعی خلاق برای انجام کارهای زیر است:
  • فیلمنامه های ویدیویی
  • سناریو برای پادکست ها
  • متن توضیحات برای ویدیوها
  • متن تبلیغات رادیویی / صوتی
  • چت بات ها
  • سناریو برای موشن گرافیک ها

 

9. محتوا نویس بلند مدت (طولانی)

یک محتوا نویس بلند مدت مانند تلاقی بین یک رمان نویس و یک دونده ماراتن است. معمولاً افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به دلیل اشتیاق به تحلیل و یادگیری به طور پیش فرض در یک حوزه خاص به متخصص تبدیل می‌شوند. در حالی که نوشتن محتواهای بیش از 2000 کلمه‌ای برای برخی نویسندگان دشوار است؛ اما محتوا نویس های بلند مدت معمولاً برای محتواهای طولانی تر کار می‌کنند چرا که دیدگاه لازم برای تهیه این مطالب در یک چارچوب قوی و منسجم را دارند.
یک محتوا نویس بلند مدت در تهیه مطالب زیر تخصص دارد:
  • کتاب های الکترونیکی
  • وایت پیپرها
  • مطالعات داده ها
  • مطالعات موردی
  • ورودی ستون های وبلاگ ها

 

10. نویسنده آگهی و تبلیغات

یک نویسنده آگهی و تبلیغاتی می‌داند که باید با خلق هر مطلبی، بخشی از ستون‌های کسب و کار مورد نظر را در ذهن مخاطب پایه گذاری کند. چنین فردی باید بتواند علی رغم محدودیت‌های تعداد کاراکترها، پیام مورد نظر را با قدرت و صلابت به مخاطب منتقل کند. آنها باید پیام‌هایی را خلق کنند که بر روی مخاطبان هدف تاثیر بگذارند و تشویقشان کنند تا اقدام خاصی انجام دهند که در نهایت منجر به جذب سرنخ برای فروش شود.

یک نویسنده آگهی و تبلیغات در خلق موارد زیر تخصص دارد:

  • متون تبلیغاتی
  • لندینگ پیج ها
  • ایمیل های مستقیم
  • تهیه آگهی های اغراق آمیز در محل
  • اقلام فروش
  • توضیحات محصول

 

محتوا نویس

 

چگونه یک نویسنده محتوا شویم؟

در ادامه به صورت گام به گام به شما نشان می‌دهیم که برای اینکه به یک محتوا نویس موفق تبدیل شوید چه کارهایی را باید انجام دهید.

 

کسب مدرک

معمولاً کسب مدرک برای تبدیل شدن به یک نویسنده محتوا اختیاری است؛ اما فواید زیادی دارد. بسیاری از افرادی که در زمینه نویسندگی محتوا موفق می‌شوند دارای مدرک لیسانس در زمینه بازاریابی، انگلیسی، نوشتن خلاق یا ارتباطات هستند. داشتن مدرک مرتبط به شما در زمینه توسعه و بهبود مهارت‌هایتان در زمینه‌های تحقیقاتی، نوشتاری و ارتباطی مورد نیاز برای این حرفه کمک می‌کند.

 

نوشتن

برای تبدیل شدن به یک محتوا نویس موفق باید ابتدا با نوشتن برای مجله یا وبلاگ خود شروع کنید. در این صورت می‌توانید در هر حوزه‌ای که خواستید بنویسید؛ فقط مهم این است که به صورت منظم به نوشتن مشغول شوید. به این ترتیب مهارت های نوشتاری را تمرین می‌کنید و در حین نوشتن با جنبه‌های مهم نوشتار دیجیتال آشنا می‌شوید. تبدیل شدن به یک نویسنده ماهر زمانبر است که البته از این نظر با حرفه‌های دیگر تفاوت چندانی ندارد.

 

کسب تجربه

اگر به دنبال موفقیت در زمینه محتوا نویسی هستید باید از کارآموزی در انتشاراتی‌ها، آژانس‌های بازاریابی دیجیتال و هر سازمان دیگری که به خدمات نویسنده محتوا نیاز دارند، شروع کنید. شاید با کسب تجربه در زمینه محتوا نویسی وارد کار بازاریابی شوید. برای این کار در وهله اول باید یک نمونه کاری برای خود آماده کنید و آن را برای کارفرمایان بالقوه بفرستید.

 

 

پیدا کردن بازار هدف

نویسندگی محتوا به گونه‌ای است که شاغلان آن با طیف وسیعی از موضوعات و حوزه‌ها کار می‌کنند. بهتر است کم کم با کسب تجربه حوزه‌ای که به آن علاقه دارید را شناسایی کنید و در آن زمینه تخصص کسب نمایید. در این صورت می‌توانید برند شخصیتان را بسازید و خودتان را از سایر رقبا متمایز کنید. به عنوان مثال می‌توانید در هر یک از حوزه‌های نویسندگی کتاب الکترونیکی، وبلاگ و سئو فعالیت نمایید.

 

حضور در شبکه های اجتماعی

به عنوان یک نویسنده محتوا حضور در رسانه‌‌های اجتماعی و داشتن یک نمونه کار مرتبط به شما کمک می‌کند فرصت‌های شغلی را شکار کنید. پس سعی نمایید با سایر نویسندگان محتوا در پلتفرم‌های دیجیتالی ارتباط برقرار کنید و نظر خود را در مورد مقالات آنها بیان کنید تا کم کم جای پای خود را در جامعه آنها پیدا کنید. حتی الامکان تلاش نمایید حضوری حرفه‌ای داشته باشید و وبلاگ خود را با نمونه کارهایتان پیوند دهید.

 

یافتن کار

بعد از اینکه مهارت لازم را پیدا کردید و چند نمونه کار مناسب تهیه نمودید؛ می‌توانید برای پیدا کردن شغل دست به کار شوید. شما هم می‌توانید در آژانس‌های آنلاین به دنبال کار بگردید و هم می‌توانید به عنوان یک نویسنده داخلی برای یک شرکت به فعالیت بپردازید. در ضمن اگر به دنبال شغلی انعطاف ‌پذیر هستید؛ بهتر است به فکر کار فریلنسری باشید. فعالیت به عنوان یک نویسنده فریلنسر در ابتدا چالش برانگیز است؛ زیرا باید به دنبال مشتریان و ایجاد برند خودتان باشید اما همه این مشکلات با گذشت زمان جبران می‌شوند.

 

تسلط روی مهارت های نوشتاری

اگر می‌خواهید نویسنده ‌ای موفق باشید باید روی مهارت ‌های نوشتاری خودتان کار کنید. پس بهتر است در یک کلاس در زمینه وبلاگ نویسی یا نوشتن آنلاین شرکت نمایید. شاید کار روی مهارت‌های زیر نیز ایده بدی نباشد:

  • تحقیقات: مهارت انجام تحقیقات به شما کمک می‌کند به ریشه یک موضوع برسید و محتوای معتبر، به روز و دقیق بنویسید. برای کسب این مهارت‌ها می‌توانید در یک کلاس تحقیقاتی ثبت نام کنید یا در پروژه‌های تحقیقاتی مختلف شرکت نمایید.
  • ارتباطات: مهارت برقراری ارتباط به شما در انتقال پیامتان کمک می‌کند. یک نویسنده محتوا که دارای مهارت های ارتباطی و نوشتاری عالی است؛ به راحتی می‌تواند توجه کارفرماها را به سمت خود جلب کند.
  • سازگاری: گاهی اوقات فعالیت به عنوان یک نویسنده محتوا مستلزم کار همزمان بر روی چندین پروژه است و برخی اوقات لازم است فرد به طور ناگهانی توجه خود را از یک پروژه معطوف به پروژه دیگر کند. این فرآیند مستلزم آن است که فرد سازگار و انعطاف پذیر باشد.
  • مدیریت زمان: بسیاری از پروژه‌های نوشتاری دارای جدول و ضرب الاجل زمانی هستند و به همین دلیل یک فرد محتوا نویس باید در مدیریت زمان مهارت داشته باشد تا بتواند پروژه‌ها را سر وقت و به موقع ارسال کند. برخی از پروژه‌ها ممکن است یک یا دو روز طول بکشند؛ در حالی که برخی دیگر بسته به حجم کار شاید یک هفته تا یک ماه به طول بینجامند.

 

 

تبدیل شدن به یک نویسنده محتوای چند زبانه

در دنیای رقابتی امروز، شرکت‌های آگاه به مسئله لزوم ترجمه محتوای وب سایت از نظر مشتریان و موتورهای جستجوگر تا حد زیادی از سایر رقبایشان متمایز می‌شوند. لذا بسیاری از آنها به منظور نوشتن مطالب وبلاگی خود به زبان‌های مختلف در قالب موضوعاتی که با موقعیت جغرافیایی متنوع مخاطبان‌شان مطابقت داشته باشد؛ به نویسندگان محتوای چند زبانه نیاز دارند. از اینرو تقاضا برای نویسندگان با استعدادی که بتوانند محتوا را به دو یا چند زبان تولید کنند رو به افزایش است.

اگر در حال حاضر از طریق ترجمه امرار معاش می‌کنید و به کار کردن با زبان‌ها عادت کرده‌اید؛ می‌توانید نسخه‌ای کامل از کلمات را در زبان‌های مختلف ارائه دهید. در این صورت تبدیل شدن به یک نویسنده محتوای چند زبانه کار سختی برایتان نخواهد بود. این کار مزایای زیادی برای شما به دنبال دارد (مثل ایجاد یک منبع درآمد اضافی و تنوع بخشیدن به زندگی کاری روزمره) و تا حدودی از شر جنبه‌های منفی کار مترجمی راحت می‌شوید. پس اگر تصمیم گرفته‌اید تا ضمن انجام ترجمه از طریق تولید محتوای چند زبانه نیز امرار معاش کنید؛ مراحل زیر را دنبال نمایید.

 

راه‌اندازی سرویس نوشتن محتوا

محتوا نویسوقتی برای اولین بار به عنوان نویسنده شروع به کار می‌کنید؛ باید خود را برای پرداختن بهای این کار آماده نمایید. بعید است در چند کار اول بتوانید پول زیادی به دست آورید؛ زیرا کسب درآمد مناسب در این حوزه منوط به اثبات توانایی‌ها و معروف شدن شما در فضای آنلاین به واسطه کیفیت نوشته‌هایتان است. به همین خاطر لینک‌های مربوط به بهترین یا مرتبط‌ترین مقالات خود را در شبکه‌های اجتماعی قرار دهید؛ چون این کار می‌تواند در نشان دادن مهارت‌هایتان از همان ابتدای کار کمک کند.

وب سایت‌های فریلنسری جای خوبی برای شروع کار هستند. مثلاً پونیشا و پارسکدرز مشتریان زیادی دارند که به دنبال نویسندگان چند زبانه می‌باشند؛ پس کافی است با صرف کمی وقت پروفایل خود را در آنها بسازید و در اولین مناقصه کاری شرکت کنید. اما تا زمانیکه بازخوردهای مثبتی دریافت نکنید؛ درآمد پایینی خواهید داشت. وقتی بتوانید نظرات مثبت مشتریانتان را جلب کنید؛ قادر خواهید بود نرخ‌هایتان را به سرعت افزایش دهید (دقیقاً همان ترفندی که در 6 راهکار برای افزایش درآمد مترجمان به آن اشاره کرده‌ایم).

اگر در حال حاضر با یک سایت خدمات زبانی حرفه‌ای کار می‌کنید؛ حتماً برای گرفتن کار به سراغ آنها نیز بروید. این مؤسسات از قبل با کیفیت کار شما آشنا هستند؛ پس مجبور نیستید از همان ابتدا نرخ نوشتن خود را همانند پلتفرم‌های فریلنسری پایین بیاورید. وقتی صحبت از یافتن کار در زمینه تولید محتوای چند زبانه آن هم به صورت آنلاین به میان می‌آید؛ شهرت حرف اول را می‌زند. مشتریانی که در حوزه ترجمه به صورت مستقیم با آنها همکاری دارید نیز گزینه خوبی برای کار جدید محسوب می‌شوند؛ چون شاید آنها هم به محتواهای بکر و نو نیاز داشته باشند و از همکاری با یک چهره آشنا در این زمینه استقبال کنند.

 

افزایش تجربه در زمینه تولید محتوای چند زبانه

به مرور که تجربه و اعتبارتان در زمینه نوشتن محتوا افزایش پیدا می‌کند؛ می‌توانید حق ‌الزحمه کار خودتان را افزایش داده و مشتریانتان را گلچین نمایید. به مشتریان راضی خود می‌توانید تولید محتوا به زبان‌های مختلف را پیشنهاد دهید؛ در این صورت قادر خواهید بود توانایی‌هایتان را به زبان‌هایی که به آنها تسلط دارید نشان دهید و بازخوردهای مثبت بیشتری برای کارهای آینده دریافت کنید.

هدف نهایی شما این است که مشتریانی با نرخ کاری بالا و وفادار پیدا کنید که خواهان کار منظم هستند، در بلند مدت با شما همکاری می‌کنند، پرداخت هزینه‌ها را به درستی انجام می‌دهند و به دنبال توانایی‌های نوشتاری چند زبانه می‌باشند. اگر آنها کارهای دیگری مثل ترجمه تخصصی مقاله هم داشته باشند که بسیار عالی است؛ چرا که می‌توانید آنها را نیز انجام دهید.

 

نویسنده محتوا

 

نکاتی برای موفقیت در زمینه محتوا نویسی

رعایت نکات زیر به شما در زمینه تبدیل شدن به یک محتوا نویس موفق کمک می‌کنند:

  • مطالبی را بنویسید که به خوبی درباره آنها تحقیق کرده‌اید: وقتی این کار را انجام می‌دهید احتمال اینکه محتوای شما توسط موتورهای جستجوگر در وب رتبه بندی شوند افزایش پیدا می‌کند و این باعث بیشتر شدن ترافیک وب سایت شما می‌شود. در صورت انجام تحقیقات عمیق می‌‌توانید محتوایی ویروسی خلق کنید؛ زیرا چنین مطالبی معمولاً حاوی مطالعات موردی و آمارهای مختلف هستند. هر چه محتوای شما بیشتر به اشتراک گذاشته شود یا مشاهده گردد؛ نام و برندتان بیشتر رشد می‌‌کند و شانستان برای یافتن شغل یا مشتری افزایش می‌‌یابد.
  • انعطاف پذیری و سازگاری را تمرین کنید: برای اینکه بتوانید همچنان در صنعت بازاریابی دیجیتال به فعالیت خود ادامه دهید باید انعطاف پذیر و سازگار باشید. زیرا ممکن است با انواع مشتری‌های مختلف برخورد نمایید که هر کدام نیازهای خاص خود را دارند. سعی کنید نحوه نوشتن استراتژی‌های نوشتاری گوناگون را یاد بگیرید تا بتوانید هر کاری که به شما محول می‌شود را به بهترین شیوه ممکن انجام دهید. پس به نوشتن محتوای رسانه های اجتماعی، فروش محور، تجاری یا داستان سرایی غیررسمی توجه ویژه‌ای داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید مشتریان بیشتر را به سمت خود بکشید و در نتیجه درآمد بیشتری داشته باشید.
  • در مورد سئو اطلاعات کسب کنید: برای اینکه محتوای شما افزایش ترافیک وب سایت را به همراه داشته باشد باید نحوه استفاده از تاکتیک‌های بهینه سازی موتورهای جستجوگر یا سئو را یاد بگیرید. سئو به مخاطبان هدف شما اجازه می‌دهد تا به راحتی به محتوای شما دسترسی داشته باشند. پس سعی کنید با یادگیری نحوه استفاده از ابزارهای مختلف سئو و تسلط بر تاکتیک‌های مختلف آن، چگونگی ایجاد محتوای مناسب سئو محور را بیاموزید. به عنوان مثال می‌‌توانید بر نحوه قرار دادن کلمات کلیدی در زیر عنوان، مقدمه و متن مسلط شوید و یک توضیح متا عالی و جذاب بنویسید.
  • تمرکز خود را حفظ کنید و متعهد به انجام کار باشید: خواه بخواهید به عنوان یک نویسنده فریلنسر کار کنید و خواه به عنوان کارمند یک شرکت، باید سعی کنید تمرکز خود را حفظ نمایید و به انجام کارتان متعهد باشید. بعد از اینکه مطمئن شدید درباره نحوه نوشتن محتوا خوب تحقیق کرده‌اید؛ تمام توجه خود را معطوف به محتوایی کنید که در حال نوشتن آن هستید. هنگام کار از حواس پرتی خودداری کنید تا بتوانید ضرب الاجل‌های کاری که تعیین کرده‌اید را رعایت نمایید. به این ترتیب مشتریان و کارفرمایتان متوجه می‌شوند که شما در مورد حرفه خود جدی هستید و در نتیجه کارهای بیشتری را به شما می‌سپارند.

 

چالش های محتوا نویسی

نویسندگان محتوا نیز مانند شاغلان حرفه‌های دیگر با چالش‌های خاص خود روبه‌رو هستند. اما افراد حرفه‌ای سعی می‌کنند بر این چالش‌ها غلبه کنند و در حرفه خود به پیشرفت برسند. اگر قصد دارید در زمینه نویسندگی محتوا فعالیت کنید به احتمال زیاد با مشکلات زیر مواجه می‌شوید:

  • خستگی خلاقانه: فشار ناشی از ارائه مداوم راه‌کارهای جدید و مبتکرانه جهت به تصویر کشیدن محتوا، برای برخی افراد مضر است. در نتیجه نویسندگان محتوا معمولاً احساس می‌کنند که در زمینه ارائه ایده‌های خلاقانه به بن بست رسیده‌اند. این در واقع ناشی از خستگی ذهنی حاصل از ارائه راهکارهای خلاقانه است.
  • سد نویسنده: در موارد نادر نویسندگان ممکن است چیزی را تجربه کنند که سد نویسنده (Writer’s Block) نامیده می‌شود. در این حالت نویسنده نمی‌تواند کلمه مناسبی که به دنبال آن است را پیدا کند. معمولاً نویسندگان این مشکل را در هنگام نوشتن سریع تجربه می‌کنند.
  • پیشرفت تدریجی: یک نویسنده محتوا در اوایل کار راه سختی را پیش رو دارد. چنین فردی در ابتدای کار باید به کارهای با دستمزد ناچیز رضایت بدهد. زیرا پیشرفت شغلی در این حرفه به تدریج صورت می‌گیرد و این کلمات نویسنده هستند که قدرت و مهارت او را نشان می‌دهند.

 

کلام پایانی

محتوا نویسی هم هنر است و هم علم. معمولاً این کار با نوشتن خلاقانه اشتباه گرفته می‌شود. اما اگر علم پشت این حرفه را درک کنید می‌توانید مهارت خود را در لفافه خلاقیت به مشتریانتان عرضه نمایید. نویسندگی محتوا بیشتر با محتوای بازاریابی ارتباط دارد؛ پس اگر شناخت خوبی از سئو و شبکه‌های رسانه های اجتماعی داشته باشید می‌توانید یک محتوای مفید و ویروسی تولید نمایید.