انواع رایج نشریات و جراید
- 29 مرداد 1401
- آموزش آکادمیک
نشریات منتشر شده در سالهای اخیر سعی کردهاند خود را با شرایط جدید تطبیق دهند؛ زیرا بخش زیادی از مخاطبان آنها به فضای آنلاین کوچ کردهاند. اما این رویداد را باید به فال نیک گرفت؛ زیرا یک مطالعه جدید نشان داده که تعداد خوانندگان مجلات در روزگار کنونی به ویژه در ایالات متحده بیشتر شده است (بیش از 220 میلیون نفر). به علاوه نشریات جدیدی در اوایل شروع همه گیری کرونا فعالیت خود را آغاز کردهاند.
تأثیر دنیای دیجیتال بر نشریات
باید پذیرفت که امروزه دنیای دیجیتال، نشریات را تحت تاثیر قرار داده است؛ اما این بدان معنی نیست که بازار عمدهای برای آنها محسوب نمیشود. این فرصتهای آنلاین باعث رشد بیش از پیش این حوزه شدهاند. فقط کافی است از تاریخچه این صنعت درس بگیرید و ببینید که چگونه تغییرات باعث رونق این کسب و کار گردیدهاند.
به عنوان مثال زمانی مجله Salon اولین نشریه کاملاً آنلاین بود که در اواسط دهه 90 راه اندازی شد و بلافاصله توانست به رکورد ماهیانه بیش از 5/8 میلیون نفر بازدید دست پیدا کند. صنعت جراید همیشه راهی برای پیشرفت پیدا کرده و همواره توانسته خود را با شرایط جدید سازگار کند.
سه نوع متداول نشریات
وقتی صحبت از انواع مختلف نشریات به میان میآید؛ تقریباً میتوان همه آنها را در سه ژانر دسته بندی کرد: مصرفی، تجاری و سازمانی. البته هر کدام از این دستهها شامل زیر مجموعههایی هستند که تفکیک آنها را آسانتر میکنند.
به عنوان مثال جرایدی که در حوزههای سرگرمی، ورزشی، علایق عمومی و اخبار منتشر میشوند؛ همگی در دسته نشریات مصرفی قرار میگیرند. نشریات تجاری در صنایع مختلفی تخصص دارند و بیشتر بر مطالب مرتبط با تجارت و کسب و کار متمرکز هستند. در اینجا نیز مجموعهای از موضوعات فرعی مختلف در قالب این دسته جای میگیرند.
نشریات سازمانی توسط شرکتها با هدف تبلیغ سازمان، محصولات یا کسب و کار آنها منتشر میشوند. مجلاتی که به عنوان بخشی از استراتژی ارتباطی درون سازمانی در اختیار پرسنل یک سازمان قرار میگیرند و مجلات پروازی که توسط شرکتهای هواپیمایی ارائه میشوند؛ نوعی از اینگونه جراید محسوب میگردند.
نشریات مصرفی و انواع آن
همه ما وقتی به جراید فکر میکنیم؛ احتمالاً ذهنمان به سمت نشریات مصرفی (Consumer Publications) میرود. مخاطب آنها عموم مردم هستند و بیشترین تعداد خواننده را دارند. به همین دلیل بیشتر نشریاتی که با آنها آشنا هستید، احتمالاً در این دسته قرار میگیرند؛ مثل وُگ (Vogue)، اسپورتس ایلاستریتد (Sports Illustrated) و ریدرز دایجست (Reader’s Digest).
فعالین صنف نشر این مجلات را پر زرق و برق توصیف میکنند. شاید این به دلیل نوع کاغذی است که محتوا بر روی آن چاپ میگردد. در آنها آگهیهای حرفهای چاپ شده بر روی کاغذهای گلاسه در کنار مقالات داخلی منتشر میشوند. اینگونه جراید تنها در سطح ملی به چاپ نمیرسند؛ بلکه میتوان در دکههای روزنامه فروشی محلی نیز آنها را یافت.
براساس نتایج تحقیقات سازمان آلمانی استاتیستا (Statista)، مجله AARP The Magazine با تیراژ 22/89 میلیون نسخه در نیمه اول سال 2021 در میان نشریات مصرفی پیشتاز بوده است. این نشریه هر دو ماه یک بار منتشر میشود، و بیشتر بر موضوعات مرتبط با کهنسالی و افزایش سن تمرکز دارد.
نشریات غالباً براساس نوع مخاطبان دسته بندی میشوند. برخی از محبوب ترین مجلات مصرفی عبارتند از:
1. مجلات متمرکز بر اخبار و موضوعات مورد علاقه عموم
اصطلاح اخبار و منافع عمومی طیف گستردهای از موضوعات محبوب را پوشش میدهد. اینگونه جراید معمولاً اخباری را پوشش میدهند که بخش خاصی از جمعیت به آنها علاقه دارند. مجله AARP Bulletin یک مثال بسیار خوب در این زمینه است؛ زیرا بیش از 30 میلیون مخاطب دارد. مطالب آن شامل مقالات و موضوعات خبری است که بیشتر افراد بالای 55 سال دوست دارند آنها را بخوانند.
2. مجلات آشپزی
مجلات آشپزی جایگاه خوبی در بازار دارند. آنها دستورالعملهای پخت غذا و مقالاتی را در درباره تهیه انواع غذا در اختیار خوانندگان خود قرار میدهند. برخی از محبوب ترین مجلات آشپزی انگلیسی زبان عبارتند از رلیش (Relish)، Taste of Home و Food Network Magazine.
3. مجلات مد
به هر دکه روزنامه فروشی که نگاه کنید؛ چهرههای زیبایی را خواهید دید که از روی جلد مجلات مد به شما لبخند میزنند. نشریاتی که در زمینه مد و فشن هستند؛ نه تنها محبوباند، بلکه هویتی نمادین نیز دارند. به عنوان مثال مجله Vogue بیش از 9 میلیون نفر مخاطب دارد و یکی از شناخته شدهترین برندهای روی کره زمین است.
4. مجلات فناوری
مجلات فناوری منبع بسیار خوبی برای مخاطبان هدف خود هستند؛ به عنوان مثال نشریاتی مانند وایرد (Wired) و پاپیولر مکانیکس (Popular Mechanics) در کتابخانه بسیاری از خانههای مردم آمریکا یافت میشوند. به گفته پایگاه داده Muck Rack، یک مجله آنلاین برزیلی با عنوان Revista Época، محبوبترین نشریه فناوری در جهان است.
5. مجلات سلامت محور
مجلات سلامت محور مثل مِنز هلث (Men’s Health) و وومنز هلث (Women’s Health)، اغلب محتواهای آرمان گرایانه و بلند پروازانه برای خوانندگان خود فراهم میکنند. مقالات آنها بیشتر بر موضوعاتی چون دستورالعملهای ورزشی و برنامههای غذایی تمرکز دارند، و اغلب در مورد داشتن یک زندگی سالمتر و شادتر صحبت میکنند.
6. مجلات کودکان
مجله کیهان بچهها را به یاد دارید؟ احتمالاً یکی از تفریحات شما در دوران کودکی، رفتن به سوپرمارکت و خرید این مجله بوده است. اگر میخواهید کودکان را از اپلیکیشنها و صفحه نمایش رایانهها، تبلتها و تلفنهای هوشمند دور نمایید، و لذت ورق زدن رسانههای چاپی را به آنها نشان دهید؛ مجلات کودک بهترین انتخاب هستند. کودکان این دور و زمانه هنوز هم از خواندن و تماشای این نشریات لذت میبرند.
7. مجلات بازرگانی
مجلات بازرگانی مثل هاروارد بیزینس ریویو (Harvard Business Review)، اطلاعاتی را در مورد آخرین فناوریها و روندهایی که در شرکت خود به خدمت گرفته اند، در اختیار مخاطبانشان قرار میدهند. در ضمن آنها شامل جزئیات اخبار، معاملات و سایر موضوعاتی هستند که به کارآفرینان و رهبران کسب و کارها کمک میکنند تا به جلو حرکت نمایند.
8. مجلات مسافرتی
مجلات مسافرتی به خوانندگان خود تجربه زندگی در نقاطی از جهان را هدیه میدهند که شاید هیچوقت امکان رفتن به آنجا را نداشته باشند. محتوای آنها بیشتر شامل سفرنامهها، تصاویر، و راهنماها و توصیههای سفر است. مجله نشنال جیوگرافیک (National Geographic) با تیراژ نزدیک به 2 میلیون نسخه، جزء برترینها در این زمینه است.
9. مجلات فرهنگی
مجلات فرهنگی علاوه بر پوشش اخبار و اتفاقات دنیای هنر، وسیلهای مناسب برای ورود هنر به زندگی واقعی افراد هستند، و ابزاری عالی برای آشنایی اولیه با استعدادهای در حال ظهور به شمار میروند. به عنوان مثال مجله نیویورکر (The New Yorker) فهرست بلند بالایی از نویسندگانی را منتشر کرده که میتوانند به صورت حرفه ای به داستان پردازی بپردازند. در ضمن آنها به چندین سلبریتی این فرصت را دادهاند تا مهارتهای خود را در زمینه داستان نویسی نشان دهند که جسی آیزنبرگ (Jesse Eisenberg) ستاره شبکههای اجتماعی یکی از آنهاست.
10. مجلات خودرو
مجلات اتومبیل در رده محبوب ترین نشریات هستند که بیشتر مورد علاقه دسته خاصی از افراد میباشند. مجله کار اند درایور (Car and Driver) ماهانه بیش از 19 میلیون مخاطب دارد که دوست دارند با آخرین ترندهای بازار خودرو و فناوریهای این حوزه آشنا شوند.
11. مجلات حیوانات خانگی
در میان این همه جراید پر زرق و برق برای انسانها، محتوایی نیز در مورد حیوانات خانگی منتشر میشوند. آنها مختص صاحبان حیوانات خانگی هستند، و نکاتی در زمینه حفظ سلامت حیوانات ارائه میدهند. در ضمن داستانهای جالبی را از حیوانات خانگی سراسر جهان روایت میکنند. نشریات Cat Fancy و Horse&Rider در دسته محبوب ترین مجلات حیوانات خانگی قرار دارند.
12. مجلات ورزشی
نام ورزشهای محبوب همواره با نام مجلات ورزشی مشهور گره خورده است. به عنوان مثال مجله ورزشی Golf Digest که در زمینه ورزش گلف فعالیت میکند؛ تیراژی بالغ بر دو میلیون نسخه دارد و بیش از پنج میلیون خواننده آن را میخوانند. با در نظر گرفتن دیگر پلتفرمهای این نشریه، تعداد مخاطبان آن به بیش از 17 میلیون نفر میرسد. ورزشهایی چون هاکی، فوتبال و در کل تمام رشتههای ورزشی، مجلات اختصاصی خاص خود را دارند.
13. مجلات سرگرمی
آنها همچنان منبع محبوبی برای کسب اخبار و آگاهی از دنیای صنعت سرگرمی محسوب میشوند. یکی از محبوبترین مجلات انگلیسی در این ژانر، انترتینمنت ویکلی (Entertainment Weekly) است. اگر چه انتشارش به صورت چاپی متوقف شده؛ اما مردم همچنان میتوانند از طریق پلتفرمهای آنلاین به آن دسترسی داشته باشند. محتوای رایج نشریات سرگرمی شامل نقد فیلمها و سریالهای تلویزیونی، و مصاحبه با سلبریتیهاست.
هدف از انتشار نشریات تجاری
کارشناسان روابط عمومی موسسه Top Agency، نشریات تجاری (Trade Publications) را اینگونه تعریف میکنند: "این مجلات اعضای یک صنعت را در مورد جدیدترین شیوهها، روشها، فناوریها و سایر اطلاعات مرتبط به روز نگه میدارند".
نشریات تجاری نباید با ژورنالهای دانشگاهی و علمی اشتباه گرفته شوند. آنها اطلاعات علمی را در حوزه یک تجارت یا صنعت خاص ارائه میدهند؛ اما ژورنالهای علمی حاوی مقالاتی هستند که توسط جامعه دانشگاهی برای معرفی نتایج تحقیقات پایه منتشر میشوند.
در کل میتوان اهداف اصلی اینگونه مجلات را به شرح زیر لیست نمود:
1. آگاه کردن اعضای یک صنعت
نشریات تجاری در اصل در خدمت آگاهی بخشی به اعضای صنایع هستند. آنها بیشتر به عنوان وسیلهای ارتباطی، تبلیغاتی و آموزشی فعالیت میکنند، و روزنامه نگاران بیشتر درباره این موارد مینویسند. در ضمن بر اقدامات موفقیت آمیز تاکید میکنند و روشهای جدید کاری را ترویج میدهند.
2. رسیدن به مخاطب مورد نیاز
مجلات تجاری ابزاری عالی برای برندهایی هستند که میخواهند با تبلیغات به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنند. به عنوان مثال اگر میخواهید تجهیزات کشاورزی را تبلیغ کنید؛ انتشار آگهی در یک نشریه تجاری کشاورزی میتواند شما را مستقیماً به مخاطبان هدفتان برساند.
3. انتشار یک منبع قابل اعتماد
اطلاعات منتشر شده در جراید تجاری به دلیل سطح تخصصی آنها معمولاً بیشتر مورد اعتماد خوانندگان هستند. به همین دلیل منبعی ایمن برای افراد شاغل در آن صنایع محسوب میشوند و به افراد خارج از این صنایع کمک میکنند تا بیشتر با آن تجارت خاص آشنا گردند.
انواع نشریات سازمانی
نشریات سازمانی (Organization Publications) به سه دسته انجمنی، تبلیغاتی و سفارشی تقسیم میشوند.
1. انجمنی
این نوع از جراید برای اعضای یک سازمان، انجمن یا پرسنل یک شرکت منتشر میشوند. آنها بیشتر به عنوان یک ابزار ارتباطی طراحی میگردند، و مخاطبان خود را از سیاستها و تغییرات مهم آگاه میکنند و دور هم گرد میآورند.
2. تبلیغاتی
نشریات تبلیغاتی جزء ابزارهای روابط عمومی برای سازمانهای خاص هستند. آنها معمولاً رایگان منتشر میگردند، و با هدف یا دستور کار مشخصی طراحی میشوند.
3. سفارشی (محصولی)
نوع سوم مجلات سازمانی در زمره نشریات سفارشی قرار میگیرد که معمولاً برای تبلیغ یک محصول خاص عرضه میشوند.
آینده نشریات
هر چند در این مطلب شبکه مترجمین راستین مروری بر انواع نشریات داشتیم؛ اما این بدان معنی نیست که این گفتار کاملاً جامع و کامل است. زیرا دنیای جراید دائماً در حال تغییر و انطباق خود با تغییرات است، و همیشه ژانرهای جدیدی در آن متولد میشود. همین پویایی سبب شده تا امروزه مجلات همچنان یک انتخاب محبوب برای مصرف کنندگان باشند.
در ادامه حتما بخوانيد: روزنامه نگاری ادبی چیست؟