بهترین کتاب های آموزش کپی رایتینگ
- 08 آبان 1401
- جهان کتاب
یادگیری نحوه نوشتن یک صفحه آگهی فروش، یک لندینگ پیج (صفحه فرود)، یک سری ایمیل یا حتی توضیحات یک اثر آموزشی، با رعایت برخی دستورالعملها بسیار آسانتر میشود. خوشبختانه کتاب های عالی زیادی در زمینه هنر کپی رایتینگ نوشته شدهاند؛ اما چگونه میدانید که کدام یک را باید انتخاب کنید؟ شبکه مترجمین راستین در این گفتار بهترین کتاب های آموزش کپی رایتینگ که توسط بزرگان این عرصه نوشته شده را به شما معرفی میکند.
معرفی 10 کتاب آموزش کپی رایتینگ
کتاب های آموزش کپی رایتینگ موضوعات مختلفی را پوشش میدهند که از جمله آنها میتوان به نوشتن محتوای بازاریابی، نوشتن مطالب موثر، متقاعد کردن خوانندگان، به دست آوردن سرنخهای عالی و .... اشاره کرد. برخی از آنها نیز به روانشناسی فروش میپردازند.
1. کتاب نامه (Letter Book) نوشته رابرت کالیر
اگر به دنبال نوشتن نامه های فروش، پیج های فروش، لندینگ پیج ها یا ایمیلهای تبلیغاتی برای خوانندگان و مشتریان خود هستید؛ خواندن اثر رابرت کالیر (Robert Collier) به دردتان میخورد. "کتاب نامه" برای اولین بار در سال 1931 منتشر شد؛ به همین دلیل برخی نامههای فروش ذکر شده در آن دارای قدمت تاریخی هستند اما هنوز هم نکات مثبت و تاثیرگذار زیادی دارند. کالیر میگوید: "چیزیکه میخواهی را مجسم کن. آن را ببین، احساسش کن و به آن باور داشته باش. نقشه ذهنی خود را تهیه کن و آن را آغاز نما".
2. اعترافات یک تبلیغاتچی (Confessions Of An Advertising Man) اثر دیوید آگیلوی
دیوید آگیلوی (David Ogilvy) که به عنوان یکی از مشهورترین کپی رایترهای تاریخ شناخته میشود؛ یکی از اولین بنیانگذاران تبلیغات و مؤسس مشترک آژانس تبلیغاتی Ogilvy and Mather است. او تعریف جدیدی از تبلیغات را ارائه داد و به یک نسل آموزش داد که چگونه بفروشند.
کتاب "اعترافات یک تبلیغاتچی" نخستین بار در سال 1963 منتشر شد و تا به امروز به صورت مکرر چاپ شده است. این اثر بیشتر ماهیتی شبه زندگی نامهای دارد، و در آن موضوعاتی چون مدیریت افراد، اخلاق شرکتی و بازیهای سیاسی اداری پوشش داده شده است. آگیلوی در این کتاب یک طرح کلی را برای شناخت و کار بر روی بهترین روشها در دنیای تجارت ارائه میدهد. اگر شما یک کپی رایتر مشتاق هستید و یا قصد دارید با فراگیری اصول پایه مهارتهای خود را ارتقاء دهید؛ کتاب اعترافات یک تبلیغاتچی برایتان بسیار مناسب است.
توصیههای آگیلوی در این کتاب، امروزه همانند دهه 1960 قابل اجرا هستند. وی در این اثر میگوید: "بسیاری از تبلیغات کثیفی که امروزه در تلویزیون مشاهده میکنید؛ محصول کار گروهها است. آنها میتوانند تبلیغات را مورد انتقاد قرار دهند؛ اما هرگز نباید اجازه خلق را داشته باشند".
3. تبلیغات موفقیت آمیز (Breakthrough Advertising) نوشته یوجین شوارتز
کتاب یوجین شوارتز (Eugene Schwartz) برای نویسندگان با تجربه و مشتاق که همواره به دنبال نوشتن متنهای موفق هستند تا محصولات بیشتری بفروشند و برای مشتریان خود بیشتر کسب درآمد کنند، بسیار مناسب است.
کتاب "تبلیغات موفقیت آمیز" اولین بار در سال 1966 منتشر شد، و به روانشناسی پشت تمایلات و اقدامات افراد برای خرید و فروش میپردازد. نویسنده در آن به خواننده کمک میکند تا یاد بگیرد چگونه بر فروش و بازاریابی مسلط شود. شاید تعجب کنید اما امروزه از برخی اصول شوارتز برای خلق محتوا در رسانههای اجتماعی استفاده میشود.
شوارتز در این کتاب میگوید: "هیچ جملهای اگر تنها حاوی حقایق باشد؛ نمیتواند به اندازه کافی تاثیرگذار باشد. چنین جملهای باید شامل احساسات، تصاویر، منطق و وعدههای مختلف نیز باشد".
4. تبلیغات علمی (Scientific Advertising) اثر کلود سی. هاپکینز
کلود سی. هاپکینز (Claude C. Hopkins) که خالق مفهوم کوپن (کالابرگ) است؛ در اوایل دهه 1900 درباره نتیجه تبلیغات موفق صحبت کرد. وی در کتاب تبلیغات علمی (منتشر شده در سال 1923) بسیار سر راست و ساده صحبت میکند. هر چند گفتار اثرش طولانی نیست؛ اما مملوء از اطلاعات مفید برای کسانی است که در زمینه تبلیغات فعالیت میکنند.
این کتاب علاوه بر افراد تازه کار، برای متخصصانی که در این زمینه فعالیت میکنند نیز سودمند است. همچنین حاوی تاکتیکهای سادهای است؛ البته برای کسانیکه با خواندن کتابهای قدیمی در زمینه کپی رایتینگ مشکلی ندارند.
هاپکینز در این کتاب مینویسد: "از تصاویر فقط برای جذب کسانی استفاده کنید که ممکن است برای شما فایده داشته باشند. تنها زمانی از تصاویر استفاده کنید که چرایی فروش بهتری نسبت به همان حجم از فضای تعیین شده در نوع خود ایجاد کنند".
5. نامه فروش نهایی (The Ultimate Sales Letter) نوشته دن کندی
دن کندی (Dan Kennedy) در کتاب آموزشی کپی رایتینگ خود به نام "نامه فروش نهایی" با نشان دادن نحوه نوشتن نامههای فروش موفق، خوانندگانش را راهنمایی میکند. او در این اثر مثالها، فرمولهایی برای نوشتن سرتیترها و تمرینهایی برای افزایش خلاقیت ارائه میدهد. دستورالعملهای گام به گام این کتاب برای هر نویسنده فریلنسر یا صاحبان کسب و کارها با هر بودجهای مفید هستند. کندی در آن مینویسد: "همیشه مکالمهای که ممکن است قبلاً در ذهن مشتری رخ دهند را در نوشتار خود وارد کنید".
6. تاثیر (Influence) نوشته رابرت سیالدینی
اگر شما یک کپی رایتر فریلنسر هستید؛ بایستی با روانشناسی پشت فروش آشنا باشید. به این ترتیب میتوانید مشتریان را با چرایی نوشتار خود قانع کنید. بنابراین بد نیست کتاب تأثیر اثر رابرت سیالدینی (Robert Cialdini) را مطالعه نمایید. وی در آن اصول متقاعد سازی را از طریق 7 اصل مورد بررسی قرار میدهد و درباره این صحبت میکند که چگونه میتوان مردم را به بله گفتن متقاعد نمود. او به بررسی قدرت متقاعد سازی و نحوه متقاعد کردن یک شخص به خرید یک کالا یا خدمت از دیدگاه اخلاقی میپردازد.
اگر اغلب در زمینه نوشتن متون تبلیغاتی آنلاین فعالیت میکنید و یا میخواهید پیام فروش خود را روشن و آشکار ارائه دهید؛ این کتاب برای شما بسیار مفید است زیرا اصول آن برای صفحات وب بسیار کاربردی هستند. حتی توصیههای سیالدینی در مورد اعتبار و اعتماد سازی در زمینه نوشتن پستهای وبلاگی نیز صدق میکند. او در این کتاب مینویسد: "راه دوست داشتن هر چیزی در این است که بدانی ممکن است از دستت برود".
7. روش های تبلیغاتی آزمایش شده (Tested Advertising Methods) نوشته جان کیپلز
کتاب "روش های تبلیغاتی آزمایش شده" در سال 1932 منتشر گردیده و یک اثر کلاسیک در زمینه واکنش مستقیم است. نویسنده آن، یعنی جان کیپلز (John Caples) یک استاد تبلیغات بود. فرد آن (Fred Hahn) این اثر کلاسیک را برای خوانندگان مدرن به روز کرده است.
این کتاب به نحوه نوشتن سرتیترها و عناوین متون تبلیغاتی، و چگونگی استفاده از تصاویر و تبلیغات با استفاده از مثالهای مختلف میپردازد و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد. بسیاری از توصیههای این اثر، هنوز هم کاربردی هستند.
کیپلز در این کتاب مینویسد: "به یاد داشته باشید که توجه خواننده فقط برای یک لحظه به شما جلب میشود. آنها وقت ارزشمند خود را برای فهمیدن منظور شما تلف نمیکنند".
8. نامه های بوران (The Boron Letters) نوشته گری هالبرت
گری هالبرت (Gary Halbert) یکی از بهترین کپی رایترهای دنیاست. کتاب "نامه های بوران" وی در سال 2013 منتشر شده و شامل نامههایی است که این نویسنده در زندان به پسرش نوشته است. او در این کتاب توصیهها و پندهای زندگی را با اطلاعاتی در مورد نحوه فروش یک کالا یا خدمت با استفاده از محتوای نوشتاری ادغام کرده است. اگر از نوشتن لذت میبرید و یا نویسنده خلاقی هستید؛ این اثر هالبرت انتخاب مناسبی برای شماست زیرا تا حدود زیادی داستان محور است.
هالبرت در این کتاب آموزش کپی رایتینگ میگوید: "همه میخواهند از کوه بالا بروند، اما یک تفاوت بزرگ بین آنهایی که به قله میرسند و آنهایی که هنوز روی زمین هستند وجود دارد؛ زیرا آنها فردا صبح زود از خواب بیدار میشوند و دست به اقدام میزنند".
9. ایده عالی مستدام (Made to Stick) نوشته چیپ و دن هیث
این کتاب آموزش کپی رایتینگ در سال 2007 توسط دو برادر به نامهای چیپ و دن هیث (Dan Heath) منتشر شده، و از نظر مضمون و ماهیت شبیه آثار سیالدینی است و به جای کپی رایتینگ یا بازاریابی مستقیم، بر روانشناسی فروش تاکید دارد. نویسندگان در کتاب "ایده عالی مستدام" توضیح میدهند که چه چیزی یک ایده را به یاد ماندنی میکند.
اساساً مردم ایدههایی را به یاد میآورند که ساده، غیرمنتظره، ملموس، معتبر، احساسی و داستان محور هستند. این اثر برای کپی رایترهای خلاق، انتخاب خوبی است. نویسندگان در این کتاب مینویسند: "اصلیترین راه برای جلب توجه دیگران، شکست یک الگو است".
10. راهنمای همه کاره نوشتن متون تبلیغاتی (The Everything Guide To Writing Copy) اثر استیو اسلانوهیت
این کتاب در سال 2007 منتشر شد و به صورت گام به گام نحوه نوشتن یک متن تبلیغاتی خوب را برای رسانهها توضیح میدهد. استیو اسلانوهیت (Steve Slaunwhite) در این اثر نکاتی را مطرح میکند که افراد حرفهای از آنها بهره میگیرند. در ضمن او به خواننده نشان میدهد که چگونه محصولات و خدمات مختلف را به بازار معرفی کند تا علاوه بر ارتقای برند مورد نظر، سود نهایی خود را افزایش دهند.
این کتاب کپی رایتینگ برای کسانی مناسب است که تازه در این زمینه شروع به کار کردهاند. اگر شما یک بازاریاب با بودجه محدود هستید؛ باز هم این اثر برایتان مناسب است زیرا تمام اصول کپی رایتینگ را پوشش میدهد. در ضمن نمونههایی از متون تبلیغاتی آنلاین نیز در این کتاب پوشش داده شدهاند.
اسلانوهیت در این کتاب مینویسد: "دو ویژگی اصلی کپی رایترهای موفق شامل توانایی خوب کار کردن تحت فشار و توانایی کار کردن به دو صورت مستقل و مشارکتی هستند".
کلام پایانی
شغل کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی برای نویسندگانی مناسب است که میخواهند از طریق نوشتههای خود امرار معاش کنند، و از مهارتهایشان برای فروش محصولات و خدمات به مشتریان استفاده نمایند. امروزه کپی رایترها به لطف اینترنت، فرصتهای کاری فراوانی پیش روی دارند و میتوانند با استفاده از کتاب های آموزش کپی رایتینگ معرفی شده در این گفتار، تواناییهای خود را بیشتر بهبود بخشند و کسب درآمد بالاتری نمایند.
در ادامه حتما بخوانيد: 11 نکته کلیدی برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق