15 کتاب کارآفرینی معروف برای هموار کردن مسیر کسب و کار

کارآفرینی مهارتی است که معمولاً مردم به گونه‌ای درباره آن صحبت می‌کنند که انگار یک خصیصه ذاتی است. هر چند این حرف تا حدی درست است؛ زیرا برخی از مشهورترین نام‌‌های این حوزه به خاطر استعداد ذاتی خود به موفقیت‌های بزرگ رسیده‌اند؛ اما منابع زیادی وجود دارد که به شما می‌‌آموزند چگونه می‌‌توانید کسب و کار خود را به عنوان یک کارآفرین بسازید.

 

معروف ترین کتاب ها برای کارآفرینان

راه اندازی کسب و کار شخصی خود در ابتدا بسیار دلهره آور و سخت به نظر می‌رسد. اما در صورتیکه چند مورد از پرفروش ‌ترین کتاب ‌های کارآفرینی را مطالعه کنید؛ می‌توانید با اطمینان بیشتری در این راه قدم بردارید.

به همین دلیل ما در این مطلب شبکه مترجمین راستین قصد داریم بهترین کتاب‌‌ها که نوشته معتبرترین نام‌های دنیای تجارت هستند را به کارآفرینان مشتاق معرفی کنیم. بسیاری از این آثار حاوی دستورالعمل‌های گام به گام در مورد چگونگی شروع روند کارآفرینی هستند و برخی نیز به صورت مفصل به مطالعات موردی در مورد استراتژی‌های کسب و کار می‌پردازند.

پس چه شما قصد داشته باشید به عنوان یک کارآفرین شروع به فعالیت کنید و چه در حال حاضر صاحب یک کسب و کار کوچک باشید؛ باز هم بهتر است برخی از این کتاب‌ها را به کتابخانه خود اضافه کنید.

 

1. هفته کاری 4 ساعته (The 4-Hour Workweek) - تیموتی فریس

هفته کاری 4 ساعتهکتاب "هفته کاری 4 ساعته: فرار از 9 تا 5، هر کجا دوست دارید زندگی کنید و به ثروتمندان جدید بپیوندید" (The 4-hour WorkWeek: Escape 9-5, Live Anywhere, and Join the New Rich) پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز اثر کارآفرین و نویسنده آمریکایی تیموتی فریس (Timothy Ferriss) است.

فریس دارای مدرک لیسانس در حوزه مطالعات آسیای شرقی از دانشگاه پرینستون است. او BrainQUICKEN که یک برند تغذیه آنلاین است را در سال 2001 تاسیس کرد. این شرکت به موفقیت بزرگی رسید و فریس آن را در سال 2010 به یک شرکت سهامی خصوصی فروخت.

به گفته فریس تجربیات خود او به عنوان یک کارآفرین جوان در هنگام تاسیس BrainQUICKEN الهام بخش او برای نوشتن این کتاب بوده است. این اثر کمتر در مورد پایه گذاری یک کسب و کار صحبت می‌کند و بیشتر در خصوص چگونگی بهبود مدیریت زمان و سرمایه گذاری در منابع است.

او در این کتاب استدلال می‌کند که زمان سپری شده برای انجام بسیاری از امور کاری به شدت مانع از توانایی افراد برای دستیابی به موفقیت در حوزه کارآفرینی می‌‌شود. به همین دلیل او معتقد است که صرف وقت برای تجزیه و تحلیل طرح کسب و کار بسیار مهم است.

اثر فریس بحث‌های زیادی را به همراه داشته و منتقدان ادعا کرده‌اند که عنوان آن گمراه‌ کننده است. اما با این وجود یکی از موفق ‌ترین کتاب ‌های تجاری قرن بیست و یکم است که بیش از دو میلیون نسخه از آن فروخته شده و به 40 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.

 

2. راز موفقيت در كسب و كار آزاد (The E-myth Revisited) - مایکل گربر

راز موفقيت در كسب و كار آزاد کتاب "افسانه الکترونیکی بازبینی شده: چرا اکثر مشاغل کوچک کار نمی‌‌کنند و در مورد آن چه باید کرد" (The E-myth Revisited: Why Most Small Businesses Don’t Work and What to Do About It) که در ایران با نام راز موفقیت در کسب و کار آزاد شناخته می‌شود در سال 1985 منتشر شد. این کتاب حاوی درس‌هایی ارزشمند برای هر کسی است که به دنبال راه اندازی کسب و کار خود است.

مایکل ای. گربر (Michael E. Gerber) یک استاد کسب و کار و یک نویسنده محبوب کتاب های پرفروش است که ده‌ها کتاب تجاری را در حرفه خود به عنوان نویسنده و کارآفرین نوشته است. بسیاری او را پیشگام کارآفرینی می‌دانند و این حرف تا حد زیادی درست است؛ زیرا او بیش از هر نویسنده دیگری در تبدیل ایده به مدل‌های مختلف کسب و کار تجربه دارد.

گربر در کتاب "راز موفقیت در کسب و کار آزاد"، این افسانه که هر کسیکه یک کسب و کار کوچک را راه اندازی کند یک کارآفرین محسوب می‌شود را رد می‌کند. او معتقد است که برای موفقیت واقعی یک کسب ‌و کار جدید، سه نوع شخصیت زیر باید آن را اداره کنند:

  • کارآفرین: کسی که فرصت‌های بزرگی را در آینده درک می‌کند.
  • مدیر: شخصی که به گذشته توجه دارد و با برنامه ریزی و سازماندهی به آن واکنش نشان می‌دهد.
  • تکنسین: کسی که بیشتر از همه وظایف و چالش‌های فنی را درک می‌کند.

در قلب مفاهیم گربر این تئوری وجود دارد که یک کسب و کار اگر واقعاً عالی باشد در نهایت خود را اداره خواهد کرد. اگر می‌خواهید نحوه اداره کسب و کار خود را متحول کنید و بدانید که یک کارآفرینی موفق به چه معناست؛ این کتاب عالی برای شما بسیار مناسب است.

 

3. سختی کارهای سخت (The Hard Thing About Hard Things) - بن هاروویتز

سختی کارهای سختبن هاروویتز (Ben Horowitz) یکی از بنیانگذاران شرکت سرمایه گذاری ریسک پذیر Andreessen Horowitz است که با نام a16z نیز شناخته می‌شود. او در کتابش با عنوان "سختی کارهای سخت" برخی از سخت‌‌ترین چالش‌‌هایی که کارآفرینان با آنها روبه‌رو می‌شوند را بررسی می‌کند و نگاهی به روان ‌شناسی پشت ایجاد یک کسب ‌و کار موفق می‌اندازد.

این کتاب به دلیل صداقتش در مورد کارآفرینی مورد تحسین قرار گرفته است. زیرا در حالیکه بسیاری از نویسندگان و کارآفرینان سعی می‌کنند وانمود کنند که به دلیل استعداد ذاتی خود یک شبه موفق شده‌اند؛ اما بن هاروویتز صادقانه صحبت می‌کند. اثر مذکور ضمن اینکه گریزی به زندگی خود نویسنده می‌زند و به بررسی چند مطالعه موردی می‌پردازد؛ حقایق مهمی را در مورد تجارت به خواننده می‌آموزد.

یکی از جنبه‌‌های ارزشمند و منحصر به ‌فرد این کتاب از جنبه روانشناسی آن ناشی می‌شود. زیرا هاروویتز در این کتاب خواننده را به سمت یافتن پاسخ‌هایی در مورد نحوه واکنش خود نسبت به موقعیت‌های خاص و چگونگی بهبود این واکنش‌ها راهنمایی می‌کند.

با وجود اینکه بیشتر آثار تجاری به شدت بر روی افراد تمرکز می‌کنند؛ اما هاروویتز بخش زیادی از کتاب را صرف توضیح این موضوع می‌کند که چرا کارآفرینان باید بیش از هر چیز دیگری برای تیم سازی و مراقبت از آن تلاش کنند. او معتقد است که بدون یک تیم شاد و سازنده، هرگز موفق نخواهید شد.

 

4. استارتاپ ناب (The Lean StartUp) - اریک رایس

استارتاپ ناباریک رایس (Eric Ries) در این اثر به یک تحلیل روش‌ شناختی دقیق از بهترین روش‌ها برای خلق شرکت‌‌های استارتاپی با یک جدول زمانی و بودجه محدود پرداخته است. وی در دانشگاه ییل (Yale University) تحصیل نموده و فعالیت حرفه‌ای خود را در اوایل قرن بیستم به عنوان مهندس نرم افزار آغاز کرد. او پس از کسب تجربه در استارتاپ‌های آنلاین، شبکه اجتماعی IMVU را تاسیس نمود.

رایس بعدها به یک شرکت سرمایه گذاری ریسک پذیر پیوست و به عنوان یک متخصص استارتاپ به راهنمایی مشتریان این شرکت پرداخت. کتاب "استارتاپ ناب" چکیده تمام تجربیاتی است که او در طول کارآفرینی به دست آورده و درباره نحوه به کارگیری این اطلاعات در استراتژی کسب و کارهای نوپا صحبت می‌کند.

او در کتابش بیان می‌کند که چگونه یک شخص می‌‌تواند یک طرح تجاری کارآمد را براساس روش شناسی توسعه کسب ‌و کار خودش تهیه کند. رایس در این کتاب سعی کرده به کارآفرینان نشان دهد که چگونه می‌توانند ریسک را در مراحل اولیه توسعه محصول به حداقل و سرعت عرضه محصول را به حداکثر برسانند.

 

5. آیین دوست یابی و چگونگی نفوذ در دیگران (How To Win Friends And Influence People) - دیل کارنگی

آیین دوست یابی و چگونگی نفوذ در دیگرانکتاب دیل کارنگی (Dale Carnegie) در تاریک‌‌ترین دوران رکود بزرگ سال 1929 نوشته شده و یکی از مهمترین آثاری است که هر کارآفرینی باید بخواند. این نویسنده در سال 1888 در خانواده‌ای فقیر در میسوری به دنیا آمد. کارنگی بیش از هر کس دیگری اهمیت سرمایه گذاری درست منابع و بهره گیری از وجود افراد توانمند را در موفقیت یک کسب و کار درک کرده بود.

کتاب "آیین دوست یابی" باعث شد تا کارنگی از فقر به یکی از موفق ترین نویسندگان پرفروش قرن بیستم آمریکا تبدیل شود. این اثر تاکنون به ده‌ها زبان زنده دنیا ترجمه شده و بیش از 30 میلیون از آن نسخه فروخته شده است.

کارنگی در این کتاب برتر کارآفرینی، توصیه‌های سازنده‌ای برای تیم سازی و شبکه سازی ارائه می‌‌دهد. از آنجاییکه یک کارآفرین باید یک رهبر باشد؛ لذا خواندن کتاب مذکور برای هر کارآفرینی ضروری است. "آیین دوست یابی و چگونگی نفوذ در دیگران" شامل اطلاعات فراوان در مورد سخنرانی عمومی، ارتباطات و مدیریت تیمی است و به چهار قسمت زیر تقسیم شده است:

  • مدیریت انسان‌ها
  • جذب انسان‌ها با هدف دوست داشتن شما
  • نحوه ارائه سخنان متقاعد کننده
  • به کارگیری درست رفتار

کتاب کارنگی مانند یک معدن طلا پر از اطلاعات مدیریت تیمی است که می‌توان از آن به عنوان یک راهنمای گام به گام برای بهبود توانایی‌های خود در هنگام ارتباط و کار با افراد دیگر استفاده کرد.

 

6. هفت عادت مردمان موثر (Seven Habits Of Highly Effective People) - استیون کاوی

هفت عادت مردمان موثرخوب بودن در هر چیزی مستلزم آن است که عادت‌های خاصی را به طور مداوم تکرار کنیم. استیون کاوی (Stephen Covey) در کتاب "هفت عادت مردمان موثر" این عادت‌ها را یکی یکی برای ما توضیح می‌دهد. وی معتقد است که ما می‌توانیم با همسو کردن عادات خود با اصول و اخلاقیات حقیقی به اهدافمان برسیم. این کتاب به هفت عادت تقسیم شده که پس از تسلط شما بر آنها به عنوان یک کارآفرین می‌توانید به اهداف خود برسید. این عادت‌ها عبارتند از:

  • عادت اول: کنشخواه باشید، به خصوص در پاسخ به موقعیت‌های دشوار.
  • عادت دوم: بر اهداف بلند مدت و نحوه دستیابی به آنها جهت موفقیت تمرکز کنید تا بتوانید هدفمند عمل نمایید.
  • عادت سوم: کارهایتان را براساس سطح اهمیت واقعی آنها اولویت بندی کنید.
  • عادت چهارم: همیشه در توافقات به دنبال راهکارهای برد - برد باشید.
  • عادت پنجم: سعی کنید قبل از اینکه خودتان را درک کنید؛ دیدگاه دیگران را درک نمایید.
  • عادت ششم: مهارت‌های افراد را به واسطه کار گروهی موثر با هم ادغام کنید.
  • عادت هفتم: یک سبک زندگی پایدار، سالم و موثر بسازید.

 

7. با چرا شروع کنید (Start With Why) - سایمون سینک

با چرا شروع کنیداین اثر سایمون سینک (Simon Sinek) که در اصل با نام "با چرا شروع کنید: چگونه رهبران بزرگ همه را تشویق به اقدام می‌کنند (Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone To Take Action)" منتشر شده؛ برای کارآفرینانی که به دنبال رشد توانایی‌‌های رهبری خود هستند و می‌خواهند یاد بگیرند که چگونه می‌توانند به ‌عنوان یک رئیس تصمیمات درستی بگیرند، بسیار مناسب است.

سایمون سینک یک نویسنده بریتانیایی - آمریکایی است که در اوایل جوانی و قبل از تاسیس Sinek Partners در زمینه تبلیغات در نیویورک فعالیت می‌کرد. او یک سخنران انگیزشی است که با سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود تاکنون الهام بخش میلیون‌ها کارآفرین جوان بوده است.

سایمون سینک در ابتدای این کتاب برتر حوزه کارآفرینی در مورد اهمیت وجود رهبرانی صحبت می‌کند که هیچ تمایلی برای پیروی از وضعیت موجود ندارند، و در عوض از خلاقیت خود برای حل مشکلات و ارائه ایده‌های واقعی جدید استفاده می‌کنند.

مدل دایره طلایی (Golden Circle) یکی از جالب‌‌ترین مفاهیم این کتاب برای کارآفرینان است که بر سه سوال مهم زیر تمرکز دارد:

  • چرا: سایمون سینک معتقد است اولین سوالی که باید از رهبران آینده بپرسیم "چرا" است؛ زیرا پاسخ این سوال، انگیزه واقعی پشت هدف یک شرکت و خدمات آن را آشکار می‌کند.
  • چه چیزی: پرسیدن این سوال ساده‌ترین بخش راه اندازی یک شرکت است؛ چون پاسخ آن به محصولی که شما ارائه می‌دهید و کاری که پرسنلتان واقعاً انجام می‌دهند اشاره دارد.
  • چگونه: پرسیدن سوال "چگونه" در هنگام برنامه ریزی برای تولید خدمات یا محصول یک شرکت بسیار مهم است. اینجا جایی است که کتاب سینک می‌تواند به شما در یافتن پاسخ کمک کند.

 

8. استارت آپ 100 دلاری (The $100 Startup) - کریس گیلبو

استارت آپ 100 دلاریاگر به دنبال نکات کارآفرینی ساده و قابل هضم هستید؛ کتاب "استارت آپ 100 دلاری: رئیس خود را برکنار کنید، کاری که دوست دارید را انجام دهید، و بهتر کار کنید تا بیشتر زندگی کنید" (The $100 Startup: Fire Your Boss, Do What You Love, and Work Better To Live More) قطعاً باید در لیست مطالعه شما باشد.

کریس گیلبو (Chris Guillebeau) در این کتاب پرفروش کارآفرینی از 50 مطالعه موردی استفاده می‌کند و با ارائه توصیه‌هایی کاربردی به شما نشان می‌دهد که چگونه اشتیاق خود را به یک کسب و کار موفق تبدیل نمایید. همه مطالعات موردی مورد استناد در این کتاب، ابتدا به عنوان پروژه‌‌های نسبتاً متوسطی شروع شده‌اند که بودجه چندانی در اختیار نداشتند؛ اما پتانسیل این را داشتند که به کسب ‌و کارهای سودآور با درآمد بیش از 50 هزار دلار در سال تبدیل گردند.

کریس گیلبو به عنوان نویسنده کتاب‌های تجاری معمولی مطرح نیست. او یک مسافر مشتاق است که تقریباً از همه کشورهای جهان بازدید کرده و تاکنون هیچگاه یک شغل اداری معمولی نداشته است. کریس به جای اینکه تجربیات و قابلیت‌های خود را صرف یک کار معمولی کند؛ همواره سعی کرده ایده‌هایش را به پول تبدیل نماید که هدف نهایی یک کارآفرین است.

اگر قصد دارید پس انداز خود در یک طرح تجاری سرمایه گذاری کنید و از کسیکه ثابت کرده یک کارآفرین موفق در مقیاس کوچک است توصیه‌های صادقانه و عملی می‌خواهید؛ کتاب "استارت آپ 100 دلاری" برای شما بسیار مناسب است.

 

9. غول های کوچک (Small Giants) - بو بورلینگهام

غول های کوچککتاب "غول ‌های کوچک: شرکت ‌هایی که به جای بزرگی، عالی ‌بودن را انتخاب می ‌کنند" (Small Giants: Companies That Choose To Be Great Instead of Big) درباره شرکت‌هایی صحبت می‌کند که تصمیم گرفته‌اند به جای سودآوری بیشتر بر ارائه بهترین خدمات و محصولات ممکن تمرکز کنند.

بو بورلینگهام (Bo Burlingham) در این کتاب شرکت‌‌های منحصر به ‌فردی را بررسی می‌‌کند و در این روند در قالب یک مطالعه موردی به کارآفرینان نشان می‌دهد که چگونه می‌‌توانند به جای تمرکز بر درآمد، با تمرکز به ارائه خدمات و محصولات منحصر به فرد، شرکت‌های درخشانی خلق نمایند. مطالعات موردی بورلینگهام مستقیماً با رویه‌های تجاری استانداردی مقابله می‌کند که معمولاً هدف آنها تنها افزایش درآمد سالیانه است.

کتاب "غول ‌های کوچک" با تمرکز بر مفاهیمی چون مشتری مداری، خلق محیط کار مناسب و دسترسی به جامعه، الگویی برای کارآفرینان مشتاقی ارائه می‌دهد که می‌‌خواهند کسب ‌و کار خود را حول مدلی بسازند که با سیستم سنتی مطابقت ندارد.

 

10. پدر پولدار پدر بی پول (Rich Dad Poor Dad) - رابرت کیوساکی

پدر پولدار پدر بی پول رابرت کیوساکی (Robert Kiyosaki) این کتاب را براساس مجموعه‌‌ای از مثال‌ها نوشته است که به نظر می‌‌رسد ناشی از تحصیلات و وضعیت مالی متفاوت پدرش و پدر ثروتمند دوستش است. این کتاب اهمیت استقلال مالی را توضیح می‌دهد و عنوان می‌کند که ساختن یک کسب و کار یکی از کلیدهای دستیابی به استقلال مالی است.

در این کتاب پدر دوست ثروتمند کیوساکی، پول خود را عاقلانه مدیریت می‌کند و به عنوان یک کارآفرین و یک سرمایه‌ گذار زندگی مالی موفقی دارد؛ در حالیکه پدرش در تمام طول زندگی ‌خود برای پولی بسیار کم زحمت کشیده است.

کتاب "پدر پولدار پدر بی پول" باعث می‌شود که شما درک خود از پول و ثروت را زیر سوال ببرید و شما را برای تبدیل شدن به یک کارآفرین و سرمایه گذار راهنمایی می‌کند. این اثر به بیش از 50 زبان زنده دنیا ترجمه شده و بالای 30 میلیون نسخه از آن به فروش رفته است.

 

11. صفر تا یک (Zero to One) - پیتر تیل

صفر تا یکپیتر تیل (Peter Thiel) کارآفرین آلمانی - آمریکایی، یک میلیاردر بزرگ و یکی از بنیانگذاران پی پل (Paypal) است، و جز شناخته شده ترین نام‌ها در صنعت فناوری و حوزه کارآفرینی به شمار می‌آید.

کتاب "صفر تا یک: یادداشت هایی درباره استارت آپ ها یا چگونه آینده را بسازیم" (Zero to One: Notes on Startups, or How To Build The Future) براساس مجموعه‌ای از یادداشت‌های علمی تیل که در دوران کارشناسی ارشد در دانشگاه استنفورد جمع آوری کرده، نوشته شده است. خیلی از کارآفرینان مشتاقی که امیدوارند اپل یا آمازون بعدی را بسازند؛ روی این کتاب انگشت می‌گذارند.

این کتاب بیشتر بر تخصص تیل که استارت آپ‌‌های فناورانه است تمرکز دارد. او در این کتاب چندین روش متفاوت را برای تفکر در مورد کارآفرینی در این حوزه معرفی می‌کند؛ از اینرو مجموعه‌ای گسترده از مهارت‌هایی که برای تبدیل شدن به یک کارآفرین نوپا به آنها نیاز دارید، مانند مدیریت کسب و کار، اقتصاد، فناوری و تیم سازی را پوشش می‌دهد.

اگر چه "صفر تا یک" تنها 200 صفحه است؛ اما حوزه‌ها و موضوعات زیادی را شامل می‌شود. همچنین روی مسائل سیاسی و اقتصادی عمیقی بنا شده است؛ به همین دلیل برای کارآفرینان به خصوص در حوزه فناوری راهنمای مناسبی محسوب می‌شود.

 

12. بیندیشید و ثروتمند شوید (Think and Grow Rich) - ناپلئون هیل

بیندیشید و ثروتمند شویدکتاب "بیندیشید و ثروتمند شوید" یک راهنمای توسعه شخصی است که مانند اثر دیل کارنگی با وجود اینکه حدود یک قرن از اولین انتشارش می‌گذرد؛ اما هنوز هم یکی از کتاب‌ های مورد علاقه کارآفرینان است.

ناپلئون هیل (Napoleon Hill) در سال 1883 در خانواده‌ای فقیر در جنوب غربی ویرجینیا به دنیا آمد. مادر او یک زن بریتانیایی بود که به امید زندگی بهتر در سال 1847 به این بخش از دنیا مهاجرت کرد. هیل از دوران کودکی علاقه زیادی به نوشتن داشت و علیرغم روش تربیتی سخت گیرانه‌اش، در یک روزنامه محلی کار کرد. بعدها هیل اولین کتاب خود به نام "قانون موفقیت" (The Law of Success) را منتشر کرد که با موفقیت زیادی روبه‌رو شد و به او اجازه داد تمام توجه خود را بر روی نوشتن متمرکز نماید.

کتاب "بیندیشید و ثروتمند شوید" در سال 1937 منتشر شد. هر چند قسمت اعظم این کتاب براساس "قانون موفقیت" است؛ اما به دلیل اینکه حاوی چکیده مطالعه 20 ساله هیل بر روی کارآفرینان ثروتمند آمریکایی است هنوز هم کتاب شاخص و ممتازی است.

هیل براساس مطالعات موردی خود 16 قانون را کشف کرد که اگر فرد آنها را به درستی فرا بگیرد و در زندگی خود اعمال کند؛ احتمال موفقیت او در امور تجاری و شخصی افزایش می‌یابد. او در این کتاب این 16 قانون را به 14 مورد خلاصه می‌کند و خواننده را به بکارگیری آنها برای خلق یک کسب و کار موفق ترغیب می‌نماید.

 

13. کشش بازار: کسب و کارتان را در مشت تان بگیرید (Traction: Get A Grip On Your Business) - جینو ویکمن

کتاب کشش بازارجینو ویکمن (Gino Wickman) یک سیستم عامل کارآفرینی (EOS) منحصر به فرد را طراحی کرده که به کسب و کارهای کوچک کمک می‌کند تا روال کاری خود را با اصلاح ستون‌های اصلی تولید کننده بهره‌وری در یک شرکت ارتقا دهند.

کتاب "کشش بازار: کسب و کارتان را در مشت تان بگیرید" برای کسانی مناسب است که قبلاً کسب و کار موفق را به عنوان یک کارآفرین راه‌اندازی کرده‌‌اند؛ اما برای ایجاد سود بیشتر و رشد سهم بازار خود به یک راهنمای قابل اجرا نیاز دارند.

طرح EOS ویکمن چیزی بیش از یک راهنمای تجاری است؛ زیرا چارچوبی را برای کارآفرینان فراهم می‌کند که می‌توانند از آن برای بهبود تعادل بین کار و زندگی و تیم سازی حول یک پروژه استفاده نمایند.

ویکمن طرح EOS را به شش عامل تقسیم می‌‌کند: چشم ‌انداز، افراد، داده‌‌ها، مسائل، فرآیندها و کشش بازار. تسلط کارآفرینان بر هر 6 عامل به آنها کمک می‌کند تا کسب و کار خود را توسعه دهند. در ضمن EOS دارای ابزارهای قابل دانلودی است که به شما امکان می‌دهد پیشرفت خود را ردیابی نمایید و روند پیاده سازی را به دقت مدیریت کنید.

 

14. کسب و کارم را چطور ساختم (How I Built This) – گای راز

گای راز (Guy Raz) در کتاب "کسب و کارم را چطور ساختم" به بیان توصیه‌های ارزشمندی در مورد دنیای تجارت و تبدیل شدن به یک رهبر استثنایی می‌پردازد. وی در این کتاب از مثال‌های جالب استفاده می‌کند تا نشان دهد چگونه کارآفرینی با هدایت درست ذهن می‌تواند به شما در ایجاد یک کسب ‌و کار موفق کمک کند. او با ترکیبی از حکایت‌ها و تفسیرهای جالب توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانید براساس تجربیات شرکت‌های بزرگ و کمتر شناخته شده به سودهای کلان برسید.

 

15. باهوش تر سریعتر بهتر (Smarter Faster Better) – چارلز دوهیگ

باهوش تر سریعتر بهتربدون شک داشتن یک کسب و کار موفق مستلزم چندین تصمیم چالش برانگیز در طی یک روز است. شما می‌توانید از آخرین تحقیقات در زمینه‌های علوم اعصاب، روانشناسی و اقتصاد رفتاری در کتاب "باهوش تر سریع‌تر بهتر: رازهای اثربخش بودن در زندگی و تجارت" (Smarter Faster Better: The Secrets of Being Productive in Life and Business) بهره ببرید تا فرآیندهای تصمیم‌گیری و هدف‌گذاری را ساده‌تر کنید.

چارلز دوهیگ (Charles Duhigg) نویسنده این اثر می‌گوید: "برای کسب و کارهای کوچک، بهره‌وری یا اثربخشی تفاوت بین موفقیت و شکست است. بهینه سازی کاری که در وهله اول نباید انجام می‌دادید، مرگ بهره‌وری است. بنابراین هر کارآفرین باید به خاطر داشته باشد در مورد انتخاب‌هایی که می‌کند عمیق‌تر بیندیشد تا بتواند اثربخشی کسب و کارش را تضمین نماید".

 

کلام پایانی

این 15 کتاب کارآفرینی برتر که در این گفتار معرفی کردیم می‌توانند در راه ‌اندازی و رشد کسب و کارتان به شما کمک کنند. در واقع این آثار حاصل تجربه افرادی هستند که در این مسیر به موفقیت دست یافته‌اند و می‌دانند برای جلوگیری از ناکامی از چه کارهایی اجتناب بورزند؛ بنابراین منابع مناسبی برای کارآفرینان آینده محسوب می‌شوند.

اگر شما پیشتر یکی از این کتاب‌ها را مطالعه کرده‌اید و توانسته‌اید از طریق آنها به موفقیتی دست یابید؛ لطفاً در بخش ثبت نظرات به ما حاصل تجربه خود را بگویید. در صورتیکه به غیر از این 15 منبع اثر دیگری را خوانده‌اید و برایتان مفید واقع شده؛ نام آن اثر را با خوانندگان ما به اشتراک بگذارید تا آنها هم بتوانند مسیر کسب و کارشان را هموار نمایند.

 

در ادامه حتما بخوانيد: بهترین کتاب های آموزش کپی رایتینگ