11 نکته کلیدی برای تبدیل شدن به یک کپی رایتر موفق
- 10 آبان 1401
- رشد و توسعه فردی
یک کپی رایتر جوان که توسط یک موسسه تبلیغاتی استخدام میشود؛ ممکن است پروژههای متنوعی را در صنایع مختلف برای مشتریان گوناگون انجام دهد. در واقع دامنه فعالیت شغلی در حرفه کپی رایتینگ بسیار گسترده است و افرادیکه در این حوزه فعالیت میکنند باید بتوانند در قالبهایی مثل پستهای رسانههای اجتماعی، کتابهای الکترونیکی و دفترچههای راهنما، صفحات فروش، ایمیلها، صفحات تجارت الکترونیک و اقلام بازاریابی آفلاین مانند بروشورها و استندهای پاپ آپ بنویسند که هر کدام از این قالبها الزامات خاص خود را دارند.
بنابراین به نظر میرسد که تبدیل شدن به یک کپی رایتر به این سادگیها نباشد. با این حال نگران نباشید؛ چون شبکه مترجمین راستین در این گفتار با معرفی 11 نکته اثبات شده این مسیر را برایتان را ساده خواهد کرد. ولی قبل از آن باید بدانید که
یک کپی رایتر چه کارهایی انجام می دهد؟
وظیفه کپی رایتر نوشتن کلماتی است که میفروشند. او توضیحات محصول، صفحات فروش، ایمیلها، پستهای رسانههای اجتماعی و مطالبی از این دست را مینویسد تا افراد را به خرید یک محصول یا استفاده از یک خدمت تشویق کند. به عنوان مثال اگر توضیحات یک محصول تولیدی به خوبی نوشته شده باشد؛ مردم راغب میشوند آن محصول را حتی به صورت آزمایشی هم که شده خریداری کنند. یا یک صفحه فروش خوب در فضای آنلاین، خوانندگان را به مشتریان بالقوه تبدیل میکند. ایمیلها و پستهای رسانههای اجتماعی نیز اگر به خوبی نوشته شوند؛ باعث ایجاد تعامل شده و مخاطب را درگیر میکنند.
ویژگیها را به مزایا تبدیل میکند
معمولاً توسعه دهندگان نرم افزار یا مدیران محصولات، در مورد آنچه محصولات آنها واقعاً میتوانند انجام دهند اغراق میکنند. آنها غالباً اطلاعات زیادی در مورد حافظه رایانهها یا فناوریهایی که میتوانند از خدمات آنها استفاده کنند، ارائه میدهند.
مشکل این است که اغلب خوانندگان و مشتریان احتمالی، به این نوع اطلاعات علاقه چندانی ندارند. به همین دلیل یک کپی رایتر باید بتواند ویژگیها و اصطلاحات فنی را به مزایایی تبدیل کند که خواننده بتواند آنها را درک کند.
به عنوان مثال، آی پد حاوی تراشه بیونیک A14 است. اکثر مردم نمیدانند که این تراشه چیست و چه کاری انجام میدهد؛ پس وظیفه یک کپی رایتر این است که مزایای این تراشه را به زبانی ساده برای مردم توضیح دهد.
فراخوان قانع کنندهای برای دعوت به عمل مینویسد
کار مهم دیگری که توضیح یک محصول یا صفحه فروش میتواند انجام دهد؛ متقاعد کردن خواننده برای برداشتن گام بعدی است. این به معنی آزمایش یا خرید محصول یا خدمت مورد نظر است. به همین دلیل یک کپی رایتر باید بتواند متنهای مناسبی برای دعوت به عمل بنویسد و آنها را آزمایش کند. برخی از عبارات متداولی که در این حالت مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از:
- هم اکنون خرید کنید.
- به این کانال بپیوندید.
- مشترک شوید.
- از یک دوره آزمایشی رایگان 30 روزه استفاده کنید.
با دیگر افراد خلاق همکاری میکند
در صورتیکه به عنوان یک کپی رایتر مشغول به کار شوید؛ باید انتظار داشته باشید که با مشاغل حرفهای دیگری همکاری کنید. از جمله
- بازاریابان و مدیران محصول
- مشاوران سئو
- مدیران نوآوری (کارگردان خلاق)
- مدیران عامل، و صاحبان و مدیران کسب و کارها
- طراحان با تجربه
- سایر نویسندگان محتوا
- خبرنگاران
- مشتریان
نوشتهها را به منظور وضوح بیشتر و خلاصه کردن آنها ویرایش میکند
گاهی اوقات یک مشتری یا مدیر فروش اصرار دارد خودش تبلیغ آنلاین یک محصول را بنویسد یا سعی دارد شرایط و زبان خاصی را در صفحه فروش محصول پیاده نماید. در این صورت وظیفه یک کپی رایتر این است که پیام رسانی این عبارات را بررسی کند و آنها را به گونهای ویرایش کند تا مردم بتوانند پیامی که نویسنده قصد دارد به مخاطب انتقال دهد را متوجه شوند. در واقع این نوع نویسنده به نوشته نظم میدهد، اصطلاحات فنی را برجسته میکند و تیترهایی را مینویسد که مزایای کلیدی یک محصول یا خدمت را به صورت خلاصه شرح میدهند.
تیترهای زیادی مینویسد و آنها را مورد آزمایش قرار میدهد
کپی رایترها بیشتر وقت خود را صرف نوشتن تیترهای مقالات، صفحات فروش، بنرهای وب سایتها، کتابهای الکترونیکی، بروشورها و غیره میکنند. معمولاً آنچه باید آنها در تیترها بنویسند؛ از طرف سایر نویسندگان، مشتریان یا بازاریابان در اختیار آنها قرار میگیرد. پس سعی میکنند نحوه عملکرد این تیترها و اینکه آنها تا چه اندازه در جلب توجه مخاطب موفق هستند را مورد بررسی قرار دهند.
غالباً کپی رایترها برای ارزیابی توجه مخاطبان به یک عنوان، از ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) یا نرم افزارهای نقشه برداری حرارتی استفاده میکنند. در ضمن آنها با گذشت زمان عناوین وب سایتها را اصلاح میکنند تا کلیکهای بیشتری به دست آورند.
از چارچوبهای معتبر کپی رایتینگ بهره میگیرد
کپی رایتینگ با دیگر قالبهای نوشتاری فرق دارد؛ زیرا تا حدی علمی و تا حدی خلاقانه است. هر چند داستانها و تجربیات شخصی جای خود را در کپی رایتینگ دارند؛ اما یک کپی رایتر خوب باید بتواند از فرمولهای اثبات شده در این زمینه استفاده کند تا مجبور نشود هر بار چرخ را دوباره اختراع کند.
چگونه به یک کپی رایتر حرفه ای تبدیل شویم؟
حال که با وظایف یک کپی رایتر آشنا شدید؛ وقت آن رسیده تا نحوه تبدیل شدن به یک تبلیغ نویس حرفهای را یاد بگیرید. 11 نکته زیر در این زمینه به شما کمک میکنند.
1. همواره برای جذب مشتریان جدید به تخفیف متوسل نشوید
داشتن نمونه کار در زمینه کپی رایتینگ، یک راهکار مناسب برای جذب مشتریان است. اگر واقعاً دوست دارید در این حوزه فعالیت کنید اما فاقد نمونه کار هستید؛ لزومی ندارد برای جذب مشتریان جدید به صورت رایگان بنویسید. در عوض میتوانید مشتریان بالقوه خود را به صورت آنلاین پیدا کنید؛ شاید کسانی باشند که نوشتههای وب سایتشان وضعیت مناسبی نداشته باشند.
شما میتوانید صفحات و وب سایتها این افراد را نقد کنید، و پیشنهادات و نمونه نوشتههای خود را برای آنها بفرستید. در پیشنهاد خود قید کنید که حاضرید این مشکلات را با هزینه کم رفع نمایید. حتی اگر پاسخی دریافت نکنید؛ باز هم این فرصتی مناسب برای مطالعه بازار و غلبه بر چیزی است که بیشتر نویسندگان از آن میترسند؛ یعنی احساس طرد شدن.
2. یک بازار هدف بکر و دست نخورده را انتخاب کنید
یک کپی رایتر تبلیغاتی نسبت به یک تبلیغ نویس سئو و یا حتی تجارت الکترونیک، با چالشها و محدودیتهای متفاوتتری مواجه است. حتی قالب نوشتههای آنها نیز متفاوت میباشد. به عنوان مثال یک کپی رایتر سئو باید از کلمات کلیدی خاصی در عناوین یا صفحات وب استفاده کند که شاید در یک تبلیغ رادیویی عجیب به نظر بیایند.
اگر در این زمینه تازه شروع به کار کردهاید، و از راهنماییهای یک مدیر با تجربه بهرهمند هستید و به ازای ساعات کاری حقوق دریافت میکنید؛ بهتر است قالبهای مختلف کپی رایتینگ را امتحان کنید. اما اگر قصد دارید در دراز مدت در یک زمینه خاص به موفقیت برسید و از کمک و پشتیبانی هیچ کسی برخوردار نیستید؛ بنابراین تنها بر روی یک قالب یا یک صنعت خاص وقت بگذارید.
مثلاً میتوانید در طول کار به عنوان یک کپی رایتر حرفه ای، روی محصولات نرم افزاری B2B (بازاریابی تجارت به تجارت) تمرکز کنید. به این ترتیب به جای اینکه خود را با ترندهای صنایع مختلف هماهنگ کنید؛ تنها در یک حوزه خاص فعالیت میکنید. به علاوه این کار باعث میشود بیشتر از قبل به کارهایتان استناد شود.
3. یک فایل سوایپ بسازید
کپی رایترهای حرفه ای در زمینه کاری خود مطالعه میکنند. آنها همواره بریدههایی از متون تخصصی را در یک فایل سوایپ (Swipe File) ذخیره مینمایند و اغلب به فرمولهای کپی رایتینگ اثبات شده استناد میکنند. به عبارت دیگر، آنها از همان ابتدای روند یادگیری، اقدام به نوشتن یک صفحه فروش یا توضیحات محصول نمیکنند.
فایل سوایپ خود را با استفاده از ابزارهایی مانند اورنوت (Evernote)، دراپ باکس (Dropbox)، گوگل شیت (Google Sheets) یا یک حساب اختصاصی ایمیل ایجاد کنید، و بعداً مواردی مثل توضیحات محصولات مختلف، بنرها و عناوین موفق را به آن بیافزایید.
در حقیقت صنعت و فرمت انتخابی شما تعیین میکند که چه چیزی در این فایل سوایپ قرار بگیرد. شما باید مرتباً صفحات فروش، توضیحات محصول و فرمتهای تیتر که به نظرتان عالی هستند و توسط رقبا نوشتهاند را در چنین فایلی ذخیره کنید.
4. کتاب های نوشته شده در زمینه کپی رایتینگ را مطالعه نمایید
کتاب های آموزشی در زمینه کپی رایتینگ، به اندازه داستانها و مطالب ادبی زیاد نیستند. اما هنوز هم میتوان با مطالعه کتاب های آموزش کپی رایتینگ توسط متخصصان این فن و به کارگیری آموزههای آنها، سطح کاری خود را ارتقا داد. معمولاً این منابع حاوی فرمولهای رایج تبلیغ نویسی و توصیههایی برای تازه کارها هستند.
5. در یک دوره کپی رایتینگ شرکت کنید
اغلب دورههای کپی رایتینگ شامل ارائه چندین کتاب الکترونیکی تعاملی (در قالب PDF)، مصاحبه و درسهای صوتی و تصویری کوتاه است. در آنها با همه چیز در مورد کپی رایتینگ آشنا میشوید؛ از پیدا کردن مشتریان جدید گرفته تا فرمولهای تعیین نرخ. در اینگونه دورهها معمولاً بیشتر بر نوشتن نامههای بلند فروش تاکید میشود؛ اگر چه در مورد حوزههای دیگر نیز صحبت میگردد.
6. به دنبال کسب تجربه باشید
شرکتهایی که در زمینه تولید محتوا فعالیت دارند؛ معمولاً با نویسندگان مختلف در زمینه نوشتن مقالات، کتابهای الکترونیک و دستورالعملها همکاری میکنند. اگر چه دستمزد پرداختی توسط این شرکتها چندان زیاد نیست و ساعتهای کاری آنها اغلب بسیار طولانی است؛ اما در هر صورت همکاری با این موسسات راه بسیار مناسبی برای کسب تجربه است.
کار برای این شرکتها بدان معنی است که شما زمان زیادی از وقت خود را در جمع نویسندگان و سردبیران مختلف سپری خواهید کرد. دریافت بازخورد از این افراد باعث میشود تا مهارتهایتان در زمینه کپی رایتینگ به سرعت ارتقاء یابند.
7. در خانه شغل کپی رایتری را دنبال کنید
بعد از چندین سال کسب تجربه بهتر است به دنبال کسب یک موقعیت شغلی خانگی به عنوان یک کپی رایتر در یک شرکت بزرگ باشید. در این صورت هم درآمدتان افزایش خواهد یافت و هم امنیت شغلی شما تضمین میشود. در ضمن در این حالت این شانس را خواهید داشت که با متخصصان دیگری مانند مدیر نوآوری و بازاریابان محصول نیز همکاری کنید.
معمولاً برای پیدا کردن چنین موقعیتهای شغلی میتوانید به وب سایتها و پلتفرمهای کاریابی مراجعه کنید؛ غالباً این پیشنهادات شغلی تحت عنوان استخدام نویسنده مطرح میشوند. البته کارفرمایان گاهی اوقات به این شغلها عناوین مختلفی مانند استراتژیست محتوا یا نویسنده محتوا نیز اطلاق میکنند. به احتمال زیاد شما تاکنون مهارت کافی برای انجام کارهایی از این دست پیدا کردهاید و مشکلی از این جهت نخواهید داشت.
8. یک وب سایت در زمینه کپی رایتینگ راه اندازی کنید
با راه اندازی وب سایت، مشتریان بالقوه راهی مناسب برای تماس با شما پیدا خواهند کرد. به این صورت به احتمال زیاد پیشنهادات زیادی را از کسب و کارهای محلی اطراف خود دریافت خواهید کرد. در ضمن میتوانید پیام رضایت مشتریانتان را نیز به وب سایت اضافه کنید.
اگر وقت کافی در اختیار دارید؛ میتوانید یک قدم فراتر بگذارید و مقالات سئو شده مرتبط با کپی رایتینگ را در وب سایت خود منتشر کنید. انتشار مطالعات موردی در زمینه کسب و کارتان نیز بسیار جالب توجه است.
این محتواها باید در رسانههای اجتماعی نیز عملکرد مطلوبی داشته باشند و باعث افزایش ترافیک وب سایت شما شوند؛ در عین حال باید به شما در زمینه برندسازی شغلی نیز کمک کنند. به علاوه میتوانید به طور مداوم در کانالهای خود در رسانههای اجتماعی در مورد زمینه فعالیتتان صحبت کنید. در ضمن تصویر پروفایل و وب سایت شما باید واضح و حرفهای باشد.
9. مهارت های نوشتاری خود را تقویت نمایید
یک کپی رایتر باید همیشه تلاش کند تا با ارتقا قابلیتهای نوشتاری خود بهتر بتواند مزایای یک محصول یا خدمت را از طریق کلام نوشتاری انتقال دهد. شما باید در کنار کتاب های آموزش کپی رایتینگ، منابع رایج روانشناسی را نیز بخوانید تا بتوانید بر هنر نوشتن متقاعد کننده تسلط یابید.
10. دستور زبان را مطالعه کنید
یک نویسنده خوب خواندن کتابهای آموزشی گرامر (دستور زبان) را همواره در اولویت قرار میدهد. به همین دلیل شناخت بهتری نسبت به اصول گرامری پیدا میکند و راحتتر میتواند تبعیت یا شکستن این قوانین را تشخیص دهد. اگر در حال مجاب کردن مشتریان هستید؛ برنامهها، موارد آزمایشی و متون تبلیغی مختلف را از نظر اشتباهات دستور زبانی و تایپی مورد بررسی قرار دهید.
11. اصول سئو و تست A/B را فرا بگیرید
کپی رایترهای حرفه ای و پردرآمد با گوگل آنالیتیکس و نحوه پیاده کردن تست های A/B بر روی نوشتههای خود و تاثیر این اقدامات بر روی مشتریانشان آشنایی دارند. این مهارتهای فنی در حوزه کلمات نوشتاری قرار نمیگیرند؛ اما اگر قصد دارید در زمینه نوشتن متون آنلاین فعالیت کنید ارزش صرف وقت و انرژی را دارند. برای کسب این مهارتها میتوانید در دورههای سئو و گوگل آنالیتیکس شرکت کنید. به علاوه کپی رایترهای پردرآمد به راحتی میتوانند با طراحان و سئو کارها همکاری کنند.
کلام پایانی تبدیل شدن به یک کپی رایتر حرفه ای
وظیفه یک کپی رایتر این است که محصول یا خدمات مشتریان خود را به گونهای به مخاطبان معرفی کند که آنها به راحتی بتوانند مزایای آن را درک کنند. اگر وی بتواند خواستههای یک مشتری بالقوه را با چیزیکه صاحب کسب و کار قصد دارد بفروشد ارتباط دهد؛ یک بازی برد برد را پیاده سازی کرده است.
بنابراین به نظر میرسد فردیکه میخواهد این شرایط را به وجود آورد بایستی با نکات ویژهای آشنا باشد؛ یعنی همان نکاتی که در این گفتار به آنها اشاره نمودیم. پس امیدواریم با طی کردن موارد این مطلب بتوانید در زمره کپی رایترهای حرفه ای و پردرآمد قرار بگیرید.
در ادامه حتما بخوانيد: لیست مهارت های پر درآمد و شغل های پولساز