ارائه 10 راهکار برای موفقیت در آزمون تافل

موفقیت در آزمون تافل چگونه امکان‌پذیر است؟ آیا وقتی در مورد آزمون TOEFL فکر می‌کنید، احساس اضطراب دارید؟ باید چگونه منابع را مطالعه کنید تا به موفقیت در این آزمون برسید؟ خبر خوب اینجاست که هر کسی که در این امتحان شرکت می‌کند، دقیقاً به اندازه شما احساس اضطراب دارد و در مورد راهکارهای رسیدن به موفقیت در آزمون تافل بی‌اطلاع است. اما شما می‌توانید برای به حداکثر رساندن پتانسیل خود بیشتر از قبل و کسب نمره خوب در این امتحان تفاوت‌های زیادی ایجاد کنید. به حداکثر رساندن پتانسیل بدان معنی است که شما کاملاً آماده برای انجام بهترین کارهای خود هستید. برای رسیدن به این مرحله، بایستی با راهکارهای موفقیت در آزمون تافل آشنا باشید.

 

راهکارهای موفقیت در آزمون تافل

بسیاری از افراد برای ادامه تحصیلات خود به فکر گرفتن مدرک تافل هستند. برای اخذ این مدرک، بایستی در آزمون مربوطه قبول شد. اما قبول شدن در این آزمون، کار چندان آسانی نیست و عدم‌آگاهی از منابع امتحانی و ندانستن راهکارهایی برای موفقیت باعث ناکامی در آزمون تافل می‌شود. هر آزمون و امتحانی شرایط خاص خود را دارد، به همین دلیل راهکارها و عوامل موفقیت در هر آزمون متفاوت می‌باشد. برای دانستن نحوه موفقیت در آزمون تافل با ما همراه باشید تا 10 راهکار را در این زمینه برای شما معرفی کنیم.

 

آزمون تافل

  موفقیت در آزمون تافل  

 

1- به خودتان فرصت کافی برای آماده‌سازی بدهید:

قبل از ثبت‌نام در آزمون تافل، وقت کافی برای آمادگی در امتحان بگذارید و مهارت‌های زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشید. به‌طور کلی سه تا شش ماه زمان مطالعه کافی است. با این حال، چارچوب‌های زمانی دقیق، بسته به توانایی یادگیری زبان شما و میزان زمانی که می‌توانید برای مطالعه اختصاص دهید، متفاوت خواهد بود. اگر قبلاً به زبان انگلیسی تسلط نسبی داشتید، به احتمال زیاد به زمان کمتری برای مطالعه آزمون نیاز خواهید داشت. در این حالت، بهترین کار این است که روی یادگیری قالب TOEFL تمرکز کنید و به‌طور معمول با استفاده از سؤالات با کیفیت تمرین کنید. اگر به زبان انگلیسی تسلط کافی ندارید، به احتمال زیاد به زمان بیشتری برای موفقیت در آزمون تافل نیاز دارید. با انجام کارهایی از قبیل تماشای اخبار انگلیسی و مکالمه با انگلیسی زبانان بومی، وقت خود را برای بهبود مهارت‌های کلی انگلیسی صرف کنید. هرگز به این فکر نکنید که چون انگلیسی بلد هستید، به‌طور خودکار نمره عالی خواهید گرفت. در مجموع براي كسب نمره بالا و موفقیت در آزمون تافل فقط دانستن زبان انگليسي كافی نيست، بايد با استفاده از منابع با كيفيت بالا و يك برنامه مطالعاتی درست، خود را برای موفقیت در آزمون تافل آماده كنيد.

 

 

2- با قالب آزمون تافل آشنا شوید:

اکثر کشورها اکنون TOEFL iBT یعنی مبتنی بر اینترنت ارائه می‌دهند. تعداد معدودی از کشورها از آزمون مبتنی بر کاغذ (PBT) برای سنجش کاربران استفاده می‌کنند. قبل از شروع مطالعه برای موفقیت در آزمون تافل، اطمینان حاصل کنید که کدام آزمون را می‌خواهید، بگذرانید. اگر کشور شما iBT را ارائه می‌دهد، نمی‌توانید آزمون مبتنی بر مقاله را انتخاب کنید. یکی از دلایلی که افراد استرس امتحان را تجربه می‌کنند به این دلیل است که آنها نمی‌دانند چه کاری می‌خواهند انجام دهند. با مطالعه جزئیات فرم آزمون، استرس را در روز امتحان از بین ببرید. همچنین ETS در مورد قالب آزمون‌ها، استانداردهای کاملاً واضحی دارد. به همین دلیل است که آن را یک آزمون استاندارد می‌نامند.

 

3- در مورد نمره آزمون تافل تحقیق کنید:

موفقیت در آزمون تافل برای هر دانش‌آموز انگلیسی غیربومی که می‌خواهد به دوره آموزش عالی بعد از دوره متوسطه در ایالات متحده برود، لازم است. بیشتر افراد برای درخواست تحصیلی یا برنامه خاص، از TOEFL استفاده می‌کنند. قبل از شروع مطالعه دریابید که مدارس مورد نظر برای رفتن به چه مواردی نیاز دارند. به یاد داشته باشید که نمرات آزمون مبتنی بر کاغذ متفاوت از نمرات مربوط به iBT است. برخی مدارس به بخش‌های مختلف نمرات شما نگاه می‌کنند. هر بخش iBT از 30 نمره تشکیل می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌ها انتظار دارند مهارت نوشتن بالاتر از مهارت صحبت کردن باشد. نمرات تافل فقط دو سال معتبر است.

 

راهکار موفقیت در آزمون تافل

  آزمون تافل و راهکارهای موفقیت در آن  

 

4- برای موفقیت در آزمون تافل، برنامه مطالعاتی داشته باشید:

با انجام این کار تضمین می‌شود که برای احیای نقاط ضعف خود زمان بیشتری صرف خواهید کرد و شانس بهتری برای موفقیت در آزمون تافل در هر چهار بخش خواهید داشت. به یاد داشته باشید که هیچ یک از ضعف‌ها نباید نمره آزمون TOEFL شما را پایین بیاورد، بنابراین سعی کنید مطالعه و تمرین کنید تا زمانی که دیگر ضعف بزرگی برای شما وجود نداشته باشد. برخی از متداول‌ترین انواع نقاط ضعف برای آزمون‌دهندگان شامل موارد زیر است:

  • نقاط ضعف محتوا: این بدان معنی است که شما در تلاش برای درک مفاهیم و موضوعات خاص هستید. به‌عنوان مثال اگر با واژگان و گرامرها مشکل دارید، آموختن واژگان بیشتر و الگوهای گرامری در نهایت به شما در بالا بردن نمره TOEFL کمک می‌کند.
  • نقاط ضعف فرمت: این نقاط ضعف با عناصر ساختاری TOEFL و با انواع پرسش‌ها سروکار دارد. به‌عنوان مثال اگر دائماً سئوالات خواندن و یادگیری را اشتباه می‌گیرید، باید برنامه مطالعه خود را متناسب کنید تا این نوع سؤالات را بیشتر از سایرین تمرین کنید.
  • نقاط ضعف استراتژی: ضعف استراتژی به این معنی است که با یک رویکرد خاص یا روش تست‌زنی مشکل دارید. به‌عنوان مثال ممکن است در بخش Reading مشکل داشته باشید یا شاید نمی‌دانید چگونه به‌طور مؤثر در Listening یادداشت‌برداری کنید.

 

 

5- اسرار بخش Reading را کشف نمایید:

iBT آزمون‌های TOEFL همانند گذشته، دستور زبان را به‌طور جداگانه امتحان نمی‌گیرد. برای موفقیت در آزمون تافل باید ثابت کنید که در بخش Reading قوی هستید. خود را با واژگان کلیدی دانشگاهی آشنا کنید. برای این منظور کتاب‌های درسی مفیدی وجود دارند. به خاطر داشته باشید که برای پاسخ به سئوالات نیازی به دانستن هر کلمه در متن Reading ندارید. خواندن را بدون فرهنگ لغت تمرین کنید. وقتی سؤالات را می‌خوانید، روی بخش‌هایی که سئوالات به آنها مربوط می‌شود، تمرکز کنید. معمولاً سؤال‌ها به ترتيب ظاهر شده در متن ارائه مي‌شوند. نوع سؤالاتی را که در این بخش از شما پرسیده می‌شود، پیش‌بینی کنید. حداقل از هر Reading دو سئوال از واژگان خواهد بود. همچنین از شما سئوالات مفهمومی و تفصیلی خواهد شد که دیگر وقت نخواهید داشت متن کامل را بخوانید، پس از ابتدا متن را دقیق مطالعه کنید.

 

6- به اسرار بخش Listening مسلط باشید:

وقتی برای بخش Listening تمرین می‌کنید، بیش از یک بار نوار یا CD را پخش نکنید. در آزمون واقعی فقط یک بار همه چیز را خواهید شنید. شما باید گوشتان را تیز کنید تا بار اول به‌طور کامل و دقیق گوش دهید. در طی امتحان واقعی، در هنگام پاسخ‌دهی فقط به یک سئوال Listening نگاه نکنید. یاد بگیرید که به ایده‌های اصلی و جزئیات اصلی گوش دهید.

 

آزمون تافل و راهکارهای موفقیت در آن

  برای قبولی در آزمون تافل چه باید کرد؟  

 

7- اسرار بخش Speaking را بشناسید:

درست است که یک لحظه غفلت مساوی است با از دست دادن زمان پاسخگویی، اما با این حال بهتر است تا حد ممکن در اسرع وقت پاسخ سئوالات را بدهید. اگر چند ثانیه فرصت اضافی دارید، می‌توانید در یک جمع‌بندی کوتاه موارد را خلاصه کنید. سعی نکنید از کلماتی استفاده کنید که به درستی نمی‌توانید آنها را تلفظ کنید. توجه داشته باشید که به دلیل استفاده نادرست از واژگان و اصطلاحات، شانس موفقیت در آزمون تافل را از دست خواهید داد. اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از آنها در امتحان، نحوه استفاده صحیح از عبارات را می‌دانید.

 

 

8- اسرار بخش Writing را درک نمایید:

مهمترین چیز این بخش این است که نوشتار خود را ساده و روشن بنویسید. از واژگان و نگارشی که از آنها مطمئن نیستید، استفاده نکنید. قبل از نوشتن زمانی را برای برنامه‌ریزی مقاله صرف کنید. طرح کلی شما باعث صرفه‌جویی در وقت خواهد شد. هنگامیکه برای نوشتن تمرین می‌کنید، فرمی را پیدا کنید که در آن راحت هستید و هر بار از این قالب استفاده کنید. به‌عنوان مثال، Writing شما همیشه ممکن است در جمله سوم بخش معرفی باشد. شما همیشه ممکن است نتیجه خود را با یک سئوال به پایان برسانید. حتماً برای پشتیبانی از مقاله خود از مثال‌های زیادی استفاده کنید. واژگان و عبارات انتقالی، خواندن نوشتار را آسان‌تر می‌کند. لیستی از این موارد را به خاطر بسپارید و نوشتن آنها را تمرین کنید. همیشه وقت خود را برای مرور آنچه نوشتید، بگذارید. مقاله خود را بی سر و صدا در ذهن خود بخوانید.

 

9- قبل از آزمون تافل حتما چیزی بخورید:

چهار ساعت زمان برای آزمون بدون میان وعده خیلی سخت است. شما مجاز نخواهید بود که هیچ غذا یا نوشیدنی را با خود به اتاق آزمون بیاورید. قبل از انجام آزمون یک وعده غذایی خوب بخورید. از خوردن کافئین زیاد خودداری کنید، زیرا باعث لرزش شما خواهد شد. قند زیادی درست قبل از آزمون مصرف نکنید، زیرا خیلی سریع خسته می‌شوید. آب بیشتری مصرف کنید اما نه آنقدر که مجبور شوید وقتتان را برای رفتن به سرویس بهداشتی هدر دهید.

 

10 راهکار برای موفقیت در آزمون تافل

  راهکارهای موفقیت در آزمون تافل  

 

10- به وب‌سایت رسمی تافل مراجعه کنید:

وب‌سایت رسمی TOEFL یک سری موارد مفید دارد که می‌توانید آنها را به‌صورت رایگان بارگیری کنید. این وب‌سایت اطلاعات مهمی را در مورد مراکز آزمون و به روزرسانی‌های آزمون ارائه می‌دهد. در این وب‌سایت به بسیاری از سؤالات شما پاسخ داده می‌شود. همچنین نکاتی راجع به اینکه کدام منابع ارزش خرید را دارند، دریافت خواهید کرد.

 

خلاصه‌ای از راهکارهای موفقیت در آزمون تافل

الف) اختصاص دادن زمان و استفاده از منابع درست برای موفقیت در آزمون تافل بسیار مهم است.

ب) این نکته مهم است که شما قبل از آمادگی برای iBT، دانش صحیح داشته باشید. هرچه سطح ورودی انگلیسی شما بالاتر باشد، در کنکور می‌توانید نتیجه بهتری داشته باشید. سطح ورودی برای TOEFL iBT باید حداقل سطح عمومی و پیشرفته انگلیسی یا بالاتر باشد.

ج) زمان کافی برای تهیه TOEFL iBT خود اختصاص دهید.

د) بلافاصله پس از تصمیم‌گیری برای امتحان، آن را شروع کنید.

ه) یک برنامه مطالعه تهیه کنید و آن را دنبال کنید. به طور مرتب مطالعه کنید. سعی نکنید قبل از امتحان همه چیز را یاد بگیرید. این کار شدنی نیست.

و) سعی کنید غرق در دنیای زبان انگلیسی شوید. فیلم انگلیسی تماشا کنید. دیدن فیلم‌ها، گوش دادن به رادیوهای انگلیسی، خواندن متن‌های انگلیسی، اینها مهارت‌های درک مطلب و خواندن را بالا می‌برد.

ز) تا حد امکان به زبان انگلیسی صحبت کنید و بنویسید. حتی در مقابل آینه با خود صحبت کنید، این یک روش خوب برای بهبود تسلط شما است.